torstai 24. helmikuuta 2011

Anteeksi

Pyydän anteeksi blogi sivujeni ylläpitäjän puolesta. Kommentit joita lähetetään kirjoituksiini tulevat myös sähköpostiini. Ikäväkseni huomasin tänä aamuna sähköpostiini tulleen kommentin joka ei näkynyt blogissani. Viesti oli lähetetty 24. helmikuuta 2011 6.44. Vastaavaa on tapahtunut aiemminkin. Minulla ei ole ennakko eikä jälkikäteis sensuuria joten en poista yhtään kommenttia jollei ne loukkaa jonkun kolmannen osapuolen kunniaa (minua ne voi loukata). Vastaisuudessa jos kommentti ei heti näy niin yrittäkää lähettää se uudelleen.

tiistai 22. helmikuuta 2011

Uutisia

Tällä kertaa Joutsasta. Suora lainaus Joutsan Seutu: 09.02.2011 09:34
Kaikki peruspalvelujohtajaksi hakeneet haastatellaan
Joutsan kunnanhallitus päätti kutsua jokaisen peruspalvelujohtajan virkaa hakeneen haastatteluun.
Virkaa ovat hakeneet liikuntatieteiden sekä terveystieteiden maisteri Jouni Airola Jyväskylästä (syntynyt 1975), kasvatustieteen lisensiaatti ja terveydenhuollon maisteri Päivi Hakulinen Tohmajärveltä (s. 1954), sairaanhoitaja (AMK) Sari Hovila Joutsasta (s. 1973), yhteiskuntatieteiden maisteri ja sosionomi Rauni Kekäläinen Korpilahdelta (s. 1953) sekä yhteiskuntatieteiden tohtori Kirsi Pohjola Jyväskylästä (s. 1964).
Haastatteluryhmään kuuluvat Sari Järvinen, Pekka Huikko, Vuokko Heinonen, Keijo Suomalainen, Tauno Kuitunen, Harri Nissinen, Sami Lahti, Hannu Pulkkinen ja Pirjo Koivunen.

Sekä lainaus Joutsan kh.n esitystys listasta:

Kunnanjohtajan ehdotus:

Kunnanhallitus valitsee peruspalvelujohtajaksi Päivi Hakulisen ja varalle Rauni Kekäläisen. Päivi Hakulisen kokonaispalkaksi määritellään 6000 € kuukaudessa ja virka täytetään 2 kuukauden koeajalla.

Jotta tällaista tällä kertaa.



.

ONNEA HELLIN UUDELLE JOHTOKUNNALLE

Eilinen Kiteen kaupungin hallitus valitsi liikelaitos Hellille uuden johtokunnan. Valituiksi tuli Paula Tolvanen, Sirpa Suikkanen, Pekka Laine,Vesa Korpelainen ja Veijo Hurskainen. Varalle Esko Matikainen ja Päivi Pelkonen. Onnea kaikille vaikeassa työssänne.

Lehti tietojen mukaan asiasta oli äänestetty. Keskustalaiset olivat esittäneet johtokunnan varsinaiseksi jäseneksi mm. Esko Matikaista, lääketieteen ja kirurgian tohtoria, mutta äänestyksessä katsoneet Hurskaisen ja Korpelaisen pätevimmäksi ja jättäneet Matikaisen varajäseneksi. Mikä on todella harmillista. Olisi toivonut Kiteen keskustalta vähän laajempaa näkemystä yhteisten asioiden hoidossa.

Asialle ei enää voi mitään. Ehkä neuvottelut muiden ryhmien kanssa ennakkoon olisi johtanut parempaan loppu tulokseen. Kuitenkin johtokunta on valittu ja pulinat pois. Nyt on syytä kaikkien luottamushenkilöiden antaa kaikki tukensa uudelle johtokunnalle.



.

tiistai 15. helmikuuta 2011

Mistä Keski-Karjalassa on kyse?

Jokainen tiedotusvälineitä seuraava keskikarjalainen ihminen on pannut merkille, että seutukunnallamme kuohuu ja kuohunnan on aiheuttanut Kiteen kaupungin liikelaitos Helli. Se, mistä siinä sitten on kyse, onkin jo epäselvempää.
Paras -lain voimaan tultua vuonna 2007 alettiin seutukunnallamme pohtia sen täytäntöönpanoa. Asiaa valmisteli hyvin suppea poliittinen luottamushenkilö- ja virkamiesjohto sekä tietysti konsultti. En tiedä kenen ajatuksesta tämä nykyinen malli sai alkunsa, mutta asiaa valmistelleet henkilöt sitoutuivat sen läpi viemiseen. Malli tuotiin sitten yhtenä ainoana totuutena valtuustoille, vaikka esim. Kesälahdella valtuusto oli päättänyt, että rinnalle pitää valmistella myös kuntayhtymä- malli vaihtoehdoksi liikelaitokselle.
Valtuustossa asiaa käsiteltiin hengessä: Joko hyväksytte tämän tai rikotte Paras- lakia. Malli tietysti hyväksyttiin valtuustoissa enemmistön äänin kun muuta vaihtoehtoa heille ei annettu.

Mikä sitten on tämä hallinto- malli joka haluttiin kaikesta vastustuksesta huolimatta ottaa käyttöön ja mihin sillä pyrittiin? Malli on tilaaja- tuottaja malli joka toteuttaa elinkaari ajatusta. Tilaajana toimii Tohmajärven alainen sosiaali- ja terveyslautakunta jossa on luottamushenkilö edustus kaikista kunnista. Tuottajana toimii Kiteenkaupungin liikelaitos Helli, jossa ei ole luottamushenkilö edustusta vaan ”asiantuntija” johtokunta.
Tilaaja- tuottaja mallilla haluttiin vähentää luottamushenkilöiden päätäntävaltaa. Elinkaari mallissa palvelu jaettiin lasten ja nuorten-, aikuisten ja vanhusten sektoreihin. Tällä mallilla haluttiin vähentää tai kokonaan lakkauttaa lääkäreiden päätäntävalta terveys asioissa.

Toiminta ajatuksena on, että kunnat tilaa sosiaali- ja terveyslautakunnalta tarvitsemansa palvelut ja lautakunta sitten tilaa ne edelleen Helliltä. Olen ollut tuon lautakunnan jäsen koko sen toiminta ajan, mutta yhtään tilausta emme ole tänä aikana vielä tehneet Helliltä. Muutenkin lautakunnan päätösvaltaan ovat kuuluneet vain nippeli asiat jotka ovat pääsääntöisesti Hellin johdon valmistelemia. Kärjistettyinä esimerkkeinä voisin mainita olleeni lautakunnassa päättämässä, monta ilmais- vaippaa päivässä vanhus voi saada tehostetussa palveluasumisessa, mutta meillä ei ollut mitään sananvaltaa kun Helli päätti miljoonien arvoisista ostopalvelu sopimuksista vanhusten asumispalveluissa. Eikä siihen miten nuo paikat jakaantuivat kuntien kesken.

Helli ei ole pystynyt täyttämään sille asetettuja lupauksia ja kansa kapinoi. En tiedä milloin viimeksi tällä seutukunnalla olisi ollut mielenosoituksia jotain kunnan päätöstä vastaan? Nyt niitä on ollut jo kaksi. Kiteellä on tehty myös kaksi kansalaisaloitetta samasta asiasta, joissa kummankin on allekirjoittanut yli 10% äänioikeutetuista. Ongelmana on se, että luottamushenkilöillä ei ole keinoja puuttua millään tavoin Hellin asioihin. Ainoa keino muuttaa asioiden kulkua olisi kaikkien kuntien yksimielinen päätös yhteistoimintasopimuksen uudistamiseksi ja siihen ei ole mahdollisuutta niin kauan kuin johtavat luottamushenkilöt ja kuntajohtajat eivät pysty tunnustamaan tekemiään virheitään.

Ajanvaraus palvelut ei toimi. Puhelin palvelut ei toimi. Virkalääkäreitä ei ole. Ostopalvelu lääkäreistä ei ole pitempi aikaisia sopimuksia ja niitä on satunnaisesti. Hammaslääkäreistä on huutava pula. Vanhusten asumispalveluissa ei ole noudatettu kuntien päätöksiä. Yöpäivystys on siirretty vastoin sopimuksia ja kuntien linjauksia Joensuuhun. Kolme kuntaa siirsi varhaiskasvatuksen omaksi toiminnaksi. Talousarviot ylittyvät. Omistaja ohjaus ei toimi. Rääkkylä on päättänyt erota Hellistä. Kesälahti etsii kuntaliitos kumppania Etelä-Karjalan suunnasta. Koko Keski-Karjala on kaaoksessa…

Syyllisiä edellä kerrottuun – mikäli lehtikirjoituksiin on uskominen – ovat ne ketkä ovat vastustaneet Helli -himmeliä sen perustamisesta saakka. Helli –uskovaisten mielestä syyt Hellin ongelmiin johtuvat niistä henkilöistä jotka nostavat Hellin epäkohtia julkisuuteen. Hellin toiminnassa ei heidän mielestään ole mitään vikaa vaan ongelma on vain nämä muutamat vastarannankiisket.
Onko ihmisten noin vaikeaa myöntää omia virheitään?
Tekisi mieli sanoa – ja sanonkin - näille, jotka omia vääriä päätöksiään peitelläkseen syyllistävät muita: Hävetkää.

Sentään jotkut näistä fiksuimmista Hellin perustaja vouhottajista ottivat toimistaan täyden poliittisen vastuun – mikä tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että he jättivät aiheuttamansa sotkun muiden selvitettäväksi.

keskiviikko 9. helmikuuta 2011

Egypti / Keski-Karjala

Helli uskovaiset levittävät tietoa Kiteen kansalaisaloitteesta, että aloitteen allekirjoittaneita on vain vähän yli 10% äänioikeutetuista. Loput kannattaa Helliä.

Voiko edellä kerrotun pohjalta tehdä johtopäätöksen, että Egyptin diktaattorilla Hosni Mubarakilla ei ole mitään huolta vastustajistaan. Helli uskovaisten ajatusmaailman mukaisesti Hosni Mubarakilla on kansan 98,5 % kannatus, koska vain 1,5 % kansasta osallistuu mielenosoitukseen häntä vastaan?




.

maanantai 7. helmikuuta 2011

Projektin vaiheet

Olin tänään "Selkeät roolit ja vastuut yhteistyön perustana yhteistoiminta-alueella" -seminaarissa Kiteellä. Helli asioita seuranneethan muistavat miten vuonna 2009 selitettiin Hellin ongelmia: Eihän juuri käyntiin lähtenyt ja tyhjästä luotu organisaatio voi toimia täydellisesti, mutta asiat menee koko ajan parempaan suuntaan, ensi vuonna tämäkin ongelma on kunnossa. Tuli ensi vuosi ja rämmittiin entistä syvemmällä suossa ja taas selitettiin ongelmat alku vaikeuksilla.
Tämän päivän seminaarin antina oli ettei kahdessa vuodessa voi saada tällaista organisaatiota kuntoon, pitää odottaa ainakin vielä kaksi vuotta, ei nyt vielä kannata lähteä mitään muuttamaan.

Olisin tämänkin päivän ehkä voinut käyttää viisaammin...

Toinen ehkä merkittävämpi anti tälle päivälle oli se, että minulle tuli tunne, että nyt oltiin siirtymässä Helli-projektissa projekti vaiheeseen 4. Kaikkihan tietävät nämä alla olevat projektin vaiheet, mutta laitan ne kuitenkin muistin virkistämiseksi näkyville.
- # Projektin vaiheet:
1. Valtava innostus.
2. Jumalaton hämminki.
3. Helvetillinen sekaannus.
4. Syyllisten etsintä.
5. Syyttömien rankaisu.

Siis kerrataan Helli projektin vaiheet: V- 2008 1. valtava innostus. V- 2009 2. jumalaton hämminki. V- 2010 3. helvetillinen sekaannus. Nyt ollaan edetty vuoteen 2011 ja neljänteen vaiheeseen eli syyllisten etsintään.

Ainakin tämän päivän puheista voi päätellä että suurimpia syyllisiä Hellin epäonnistumiseen on ne jotka ovat vastustaneet Helliä alusta alkaen, joten ollaan ehkä jo lähellä tuota viidettä vaihetta eli syyttömien rankaisua.

Tällaista tällä kertaa.

Ai niin meinasi ihan unohtua, että Hellin johtokunnan puheenjohtaja ilmoitti läsnä olijoille jotta hän ja kaksi muuta johtokunnan jäsentä jatkaa johtokunnassa. Vahinko, ettei ilmoittanut ketä tulee niiden kahden tilalle jotka eivät enää jatka. Silloin kaupungin hallitus olisi voinut jättää koko johtokunnan valinta pykälän pois kokouskutsusta.



.

tiistai 1. helmikuuta 2011

Voittajat ja häviäjät

Eilisen kunnanhallituksen päätös olla vastustamatta kuntajako selvitystä jos se tehdään naapuri kuntien ja Keski-Karjalan seutukunnan kuntien kanssa, oli kieltämättä aika ihmeellinen jopa Kesälahden kunnanhallituksen tekemäksi. Epämääräisellä päätöksellä haluttiin varmistaa esityksen läpi meno valtuustossa, mutta miten ministeriö suhtautuu päätöksen reunaehtoihin selvitys kuntien suhteen jää arvailujen varaan. Ministeriön virkamiesten puheista ymmärsin, että liitos suunnalla pitäisi varmistaa Paras-lain mukainen alue Keski-Karjalassa. Toisin sanoen ministeriössä päätös voidaan tulkita niin että kunta ei vastusta vaikka selvitys tehdään pelkästään Keski-Karjalan kuntien kesken.
Saa nähdä mitä tuleman pitää..

Vielä ihmeellisempi päätös kunnanhallitukselta oli lähteä taisteluun Rääkkylää vastaan oikeudessa. On aivan sama kuka saa voiton oikeudessa, kun kaikki häviävät. Se on taistelu jonka voittajalla ei ole mitään merkitystä, koska sota hävittiin siinä vaiheessa kun lähdettiin käymään oikeutta itsenäisen kunnan päätöksiä vastaan.

Pyydän anteeksi rääkkyläläisiltä kunnanhallituksemme typeryyttä.

Toivon mukaan pääsen mukaan kuntajakoselvitys neuvotteluihin kun neuvotellaan Rääkkylän mahdollisesta kuntayhteistyöstä Kesälahden kanssa. Siinä syntyy aika korni tilanne...