keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Keski-Karjalan ehdokkaat osa II

Seuravana on vuorossa Kiteen ja Tohmajärven ehdokkaita, jotka ovat liian tuntemattomia tai liian tunnettuja jotta heillä olisi mahdollisuuksia kansanedustajiksi.

Rouvinen Auvo, kirvesmies, kolumnisti Kitee on minulle jokseenkin tuntematon, hyviä juttuja kirjoittava älykkö. Hänessä ehkä olisi kansanedustaja ainesta, mutta koska Vasemmistoliitto ei saa ilman vaaliliittoa edustajaansa läpi joten hänestä ei tule kansanedustajaa.

Ehrukainen Reima, metsuri Tohmajärvi on minulle täysin tuntematon henkilö ja lienee myös muillekin äänestäjille ja koska hän on Vasemmistoliiton listalla ehdolla niin hänellä on sama kohtalo kuin Auvo Rouvisella.

Riikonen Olli, kunnanjohtaja Tohmajärvi on minulle ja kaikille Keski-Karjalaisille äänestäjille liian tuttu henkilö jotta hänestä voisi tulla Arkadianmäen mannekiinia. Kaikilla seutukuntamme äänestäjillä on tiedossa, että Olli on ollut totaalisesti pieleen menneen Helli- liikelaitoksen siittäjä ja pihtisynnyttäjä. Ollin viimeisetkin kannattajat lienevät kaikonneet juuri julki tulleen Hellin, koko Keski-Karjalaa järkyttävän, tilinpäätöksen myötä.

Simonen Ritva, lähihoitaja, ravitsemistyöntekijä Tohmajärvi. Ritva on omalla kannattaja yhdistyksen listalla kansanedustaja ehdokkaana, vaikka hän on demari valtuutettu. Minulla ei ole tietoa miksi hän ei halunnut asettua demareiden listalle ja sitä kautta yrittää päästä jäsenäänestyksen kautta demareiden ehdokkaaksi. Nyt hänellä ei ole edes teoreettisia mahdollisuuksia kansanedustajaksi.

Siinäpä nämä tämän kertaiset ehdokkaat, ensi kerralla sitten lisää...


.

tiistai 29. maaliskuuta 2011

Kesälahden kunnan talouden tasapainottamisohjelma

On pakko kirjoittaa jokunen rivi kesken ehdokkaiden esittelyn kuntamme talouden tasapainottamisohjelmista. Niitä on laadittu useita tämän valtuustokauden aikana ja aina ne ovat menneet pieleen. Sanoin joskus kun yhtä sellaista oltiin hyväksymässä valtuustossa, että se on huuhaata. Tästä sanonnastani jotkut vetivät porot sieraimiinsa, ilmeisesti totuus satuttaa.
Viime joulukuussa hyväksyttiin tämä viimeisin ohjelma jolla piti saada taloutemme kuntoon. Ei saatu, joten huuhaata oli sekin. Hellin menojen ylitys n.400.000€ viime vuodelta vaatii taas uuden ohjelman millä paikataan viime vuoden ylitykset ja koska tämä vuosi on budjetoitu Hellin menojen osalta 0-kasvulla lähtö tilanteen ollessa tuon ylityksen verran pienempi niin odottaa sopii että ylitys tänä vuonna on vähintään samaa luokkaa kuin viime vuonna. Tähän uuteen talouden tasapainottamisohjelmaan on siis saatava tuloja lisää ja menoja leikattua yhteensä vähintään 800.000€ edestä. Vai uskooko joku että tänä vuonna sos.- ja terv. palvelut saadaan viime vuotta 400.000€ halvemmalla? Minä en usko.

Tietysti voimme jättää ylitykset sopimuksen mukaan Hellin alijäämiksi, mutta kuntamme johtavat virka- ja luottamusmiehet olivat selvittäneet asian vuoden 2009 lopulla ja vakuuttivat että niin ei voi tehdä. Heitä uskoi silloin kaikki kokoomuksen ja kepun luottamushenkilöt, demarit ja PS.set eivät uskoneet. Saa nähdä onko mieli nyt muuttunut?

Toinen kärsijä seutukunnalla on Tohmajärvi, heillä Hellin menojen ylitystä oli yli miljoona satatuhatta ja tämä tietää sitä, että heilläkin tämän vuoden budjetti on vastaavalla summalla pielessä.

Saa nähdä selvitäänkö tästä enää mitenkään?



.

maanantai 28. maaliskuuta 2011

Keski-Karjalan ehdokkaat osa I

Lupasin joskus kirjoittaa kaikista seutukunnan kansanedustaja ehdokkaista blogissani. Joudun vähän tinkimään lupauksesta, kirjoitan vain heistä joista tiedän jotain, en kaikista.

Aloitan Kesälahden ehdokkaista.
Jaakko Uuksulainen, pian 70 vuotta täyttävä pitkän taksikuski- ja kunnallispoliitikon uran omaava perussuomalainen persoona. 42 vuotta kunnanvaltuutettuna lienee yksi Suomen pisimmistä yhtäjaksoisista luottamustehtävistä.
Jaakko on ollut aiemminkin ehdokkaana eduskunta vaaleissa. Ei ollut silloinkaan riittävästi kannatusta eikä ole nytkään. Jaakosta ei tule kansanedustajaa.

Toisena ehdokkaana Kesälahdelta on kepun Katja Asikainen, nuori 21 vuotias opiskelija. Hänestä voin sanoa, että yhtä varmasti kuin Jaakosta ei tule kansanedustajaa niin Katjasta tulee kansanedustaja mikäli hänellä riittää mielenkiintoa ja uskoa siihen. Ei näissä vaaleissa ja tuskin seuraavissakaan, mutta joskus tulevaisuudessa. Hänessä on nuoruuden intoa tehdä vaalityötä ja kun hän siihen iän myötä saa vielä ymmärrystä niin hänelle on tie avoin eduskuntaan.

Rääkkylässä on seutukuntamme toinen perussuomalaisten ehdokas, Kari Kulmala. En tunne häntä kovin hyvin, olen ollut tilaajalautakunnassa hänen kanssaan kaksi vuotta enkä ole päässyt hänestä oikein perille hoitaako hän omaa vaalityötä vai Rääkkylän asioita? Yhtä kaikki en usko että hänestäkään tulisi kansanedustajaa, mutta lisää omalta osaltaan Petri Kokon läpi meno mahdollisuuksia kuten Uuksulainenkin.



.

keskiviikko 23. maaliskuuta 2011

Hellin tilinpäätös

Keski-Karjalan Nelosten uutisten mukaan Helli on tekemässä yli parin miljoonan ylitykset viime vuoden tilinpäätöksessä.

Toivotaan, että kerrankin Nelosten uutinen olisi ankka ja ainoastaan toimittajien pahansuopaisuuttaan alulle panema Hellin mustamaalaus yritys. Toisaalta sitäkin on vaikea uskoa, koska yleensä Neloset on uutisoinut yllättävän tarkasti Keski-Karjalan tapahtumia, yleensä vieläpä nopeammin kuin maakuntalehti Karjalainen.

Kuntien talouden ollessa tässä tilassa, jossa ne nyt ovat, ei todella olisi kaivattu enää lisää tämän kaltaisia yllätyksiä vaan nyt olisi kaivattu niitä säästöjä joita luvattiin Hellistä syntyvän.

Nyt ei auta kuin jäädä odottamaan Hellin virallisen tilinpäätöksen julkaisemista toivoen että ne luvatut säästöt toteutuvat, mutta samalla varautua pahimpaan.


.

tiistai 22. maaliskuuta 2011

Kansanedustaja ehdokkaat

Sanotaan, että eduskunta päättää koko Suomea koskevista asioista, mutta juuri ne päätökset heijastuvat ja ohjaavat niitä palveluita joita kunnat tuottavat meille taviksille. Siksi mielestäni on hyvä tehdä yhteenveto mitä mieltä seutukunnan ehdokkaat ovat palveluiden tasosta jotka he katsovat riittäviksi kuntalaisille.

Koska merkittävimmät ja kuntalaisten eniten käyttämät palvelut ovat sosiaali- ja terveyspalveluita ja niin on syytä tarkastella ehdokkaiden mielipiteitä niistä.
Ikävä kyllä en ole kuullut kaikkien ehdokkaiden kannanottoja niihin, mutta kerron niistä joiden mielipide on tiedossani.

Aluksi ne ehdokkaat jotka pitävät hyvänä ja riittävinä meidän nykyisiä sos.-ja terveys palveluita eivätkä kaipaa muutosta nykyiseen toiminta malliin:

Katja Asikainen (kepu) Kesälahti
Olli Riikonen (kepu) Tohmajärvi

Sitten ne ehdokkaat jotka eivät pidä nyky palveluita riittävinä ja haluavat muutoksia nykyiseen toiminta malliin:

Jouni Martiskin (SDP) Tohmajärvi
Sirpa Suikkanen (krist.) Kitee
Kari Sutinen (kok) Kitee
Jaakko Uuksulainen (PS) Kesälahti
Kari Kulmala (PS) Rääkkylä

Eli näyttäisi sille, että ainoastaan kepun ehdokkaat pitävät nyky palvelu tasoa riittävänä ja muut kaipaisivat siihen parannusta.

(Ikävä kyllä muiden mielipiteet ei ole minulla tiedossa, mutta he voivat kommentti osiossa kertoa sen ja tietysti mikäli joku on muuttanut mielensä tai jos olen tulkinnut väärin heidän mielipiteensä Karjalaisen gallupista tai muista julkisuudessa olleista tiedoista niin he voivat oikaista asian.)



.

torstai 17. maaliskuuta 2011

Vanhushuollosta Keski-Karjalassa

Eilisessä Koti-Karjalassa oli nimimerkki OMAINEN PÄÄKAUPUNKI SEUDULTA kirjoittanut yleisönosastoon kirjoituksen omaisensa saamasta palvelusta terveyskeskuksessa. Luin eilen myös Veijo Tuunasen blogista hänen omakohtaisesta kokemuksesta samaisessa Hellin terveyskeskuksessa. Näistä jutuista minulle tuli mieleen muutamat, vähän aikaisemmat, omaisten minulle kertomat tapaukset vastaavista tilanteista. Näissä kaikissa, niin kuulluissa kuin luetuissakin, tapauksissa on ollut yksi yhteinen piirre, ne ovat kohdistuneet vanhempaan väestön osaan.

Minulle tuli näistä tapauksista väistämättä mieleen kansanedustajaehdokas Olli Riikosen mielipide vanhusten hoidosta: "terveyspalvelujen resursseja on turha kuluttaa vanhuksilla,joilla on jäljellä vähän elinaikaa, mutta ei varsinaista hoidettavaa sairautta".

Minulle heräsi pelottava kysymys, ollaanko Hellissä menty jo niin pitkälle, että ollaan ottamassa Ollin oppeja käyttöön?

Ollihan oli vahvasti vaikuttamassa Hellin hallintomallin syntyyn jossa päätäntävalta ulkoistettiin luottamushenkilöiltä viranhaltijoille ja näin annettiin viranhaltijoille mahdollisuus erilaisiin kokeiluihin ilman vastuuta kenellekään.

Eduskuntavaaleissa nähdään antaako keskustan kenttäväki Keski-Karjalassa tukensa Ollin visioille vai onko vielä kepun kentällä alkiolaista henkeä jäljellä.




.

maanantai 14. maaliskuuta 2011

Kiteen valtuusto

Olin seuraamassa tänä iltana Kiteen valtuuston kokousta. Lyhyesti kommentoituna: Jos Kesälahden valtuuston kokouksessa joku käyttäytyisi samoin kuin Kiteen valtuuston puheenjohtaja omassa kokouksessaan niin häneltä olisi keskeytetty puheenvuoro tai käsketty mahdollisesti poistumaan kokouksesta.

Se siitä, mutta se mitä sitten valtuusto päätti tuskin oli täysin selvää kaikille päättäjillekään. Kiteen valtuusto päätti äänin 17- 17, pj.n äänen ratkaistaessa, että Kiteen ei neuvottele Hellin tilanteesta muiden kuntien kanssa.

Tilanne on aika ikävä, koska Rääkkylä on tekemässä aloitetta muille kunnille neuvotteluista Hellin tilanteesta, samoin Kesälahdella on tehty myös vastaava aloite. On vaikea uskoa että kaupungin hallitus uskaltaa lähteä neuvotteluihin mukaan vastoin valtuuston nimenomaista päätöstä.

Kesälahtelaisten tulevaisuutta on vielä vaikeuttamassa kaupungin valtuuston puheenjohtajan kielteinen kanta kuntajako selvitykseen.

Minua henkilökohtaisesti alkaa entistä enemmän kiinnostamaan Parikkalan suunta yhteistyö kumppanin etsinnässä...

sunnuntai 13. maaliskuuta 2011

OIKAISUVAATIMUS HELLIN JOHTOKUNNAN VALINNASTA

Joukko Kiteen valtuutettuja on tehnyt oikaisuvaatimuksen kaupunginhallitukselle Hellin johtokunnan valinnasta. Tällainen toiminta kuuluu kunnalliseen demokratiaan ja on kuntalain mukainen. Siihen heillä on oikeus.

Minua kuitenkin ihmetyttää joidenkin valittajien mukana olo valittajien joukossa moraaliselta ja yhteistyön kannalta. Valittajien joukossa on neljä Hellin työntekijää, joista jotkut ovat vieläpä johtavassa asemassa. Nämä Hellin työntekijät haluavat olla vaikuttamassa työnantajansa ylimmän johdon valintaan ja vastustavat työntekijöiden edustajan mukaan ottoa johtokuntaan. Suomessa on jo pitkään ollut tapana kaikissa suuremmissa yhtiöissä ottaa työntekijöiden edustaja mukaan hallitukseen tai johtoryhmään. En ymmärrä valittajien motiiveja vastustaa tämän kaltaista avoimuutta lisäävää käytäntöä myös kuntapuolelle?

Oma lukunsa on kaupunginhallituksen jäsen Maija Kaalimaan toiminta valintaprosessissa. Hän katsoi olevansa esteellinen hallituksen kokouksessa valitsemaan johtokuntaa, mutta hän katsoo olevansa oikeutettu tekemään siitä kuitenkin oikaisuvaatimuksen.

Toisekseen valittajien joukossa on kaksi tilaajalautakunnan jäsentä. Onko oikaisuvaatimuksen allekirjoitus lisäämässä heidän mielestään hyviä ja luottamuksellisia suhteita Hellin johtokunnan ja tilaajalautakunnan välille?

Valittajien viesti kuntalaisille on selkeä. He haluavat entisen menon jatkuvan mitään siitä muuttamatta. He antavat oikaisuvaatimuksellaan tukensa vanhalle johtokunnalle ja johtokunnan aiheuttamalle lääkäripalveluiden surkealle tilanteelle ja epäonnistuneelle vanhusten asumispalvelu kilpailutukselle sekä samalla myös koko Hellin sekavalle tilanteelle.

Minulta on kyselty miksi tämä valinta meni näin, koska yleensä henkilövalinnat eivät johda äänestyksiin vaan ne sovitaan neuvotteluissa. Vastaus on yksinkertainen: Epäonnistunut seutusopimus on siihen syynä. Seutusopimuksella on nimetty seutuvaliokuntaan kuntajohtajat ja laajennetun seutuvaliokunnan lisäjäsenet ovat siinä asemansa puolesta (hallitusten ja valtuustojen puheenjohtajat). He eivät siis ole demokraattisesti, puolueiden voimasuhteiden mukaisesti valittuja edustajia. Nyt siinä istuu kuusi kepulaista, yksi demari ja yksi vasemmistoliiton jäsen. Eli Kepulla on 75 % edustus vaikka heillä on valtuutettuja vajaa 50 % Keski-Karjalan valtuustoissa. Oikaisuvaatimuksen tekijöiden viestinä on, että vain Kepulla on oikeus päättää Hellin johtokunnan jäsenistä. Ei siis ihme että asiat on solmussa täällä meidän seutukunnalla.

Minusta Kiteen kaupunginhallituksen Hellin johtokunnan valinta ei pelasta Hellin olemassaoloa nykymuotoisena, mutta se on askel parempaan ja demokraattisempaan suuntaan.


.

perjantai 11. maaliskuuta 2011

Tällä kertaa uutisia Markkinaoikeudesta

MARKKINAOIKEUDEN RATKAISU

Markkinaoikeus kieltää Kiteen kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelukeskus Helli -liikelaitosta tekemästä hankintasopimusta tai panemasta hankintaa muutoinkaan täytäntöön tarjouspyynnössä tarkoitettujen jatkosopimuskausien osalta nyt asetetun 200.000 euron sakon uhalla.

Markkinaoikeus hylkää Rääkkylän Suojakotiyhdistys r.y.:n hakemuksen sekä Kiteen Kanervikkola Koti Oy:n, Kesälahden Vanhustentukiyhdistys r.y.:n, X:n, Hoitokoti Pikkupiha nimisen toiminimen haltijana, ja Erihaus Oy:n yhteisen hakemuksen siltä osin, kuin ne kohdistuvat varsinaiseen hankintakauteen.

Markkinaoikeus velvoittaa Kiteen kaupungin korvaamaan Rääkkylän Suojakotiyhdistys r.y.:n oikeudenkäyntikulut 3.000 eurolla. Korvaukselle on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut siitä päivästä, jona tämä päätös on ollut asianosaisten saatavissa.

Markkinaoikeus velvoittaa Kiteen kaupungin korvaamaan Kiteen Kanervikkola Koti Oy:n, Kesälahden Vanhustentukiyhdistys r.y.:n, X:n, Hoitokoti Pikkupiha -nimisen toiminimen haltijana, ja Erihaus Oy:n oikeudenkäyntikulut 4.000 eurolla. Korvaukselle on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut siitä päivästä, jona tämä päätös on ollut asianosaisten saatavissa.

Markkinaoikeus hylkää Kiteen kaupungin oikeudenkäyntikulu-vaatimukset.


______________________________________________


Vastaanotto palveluiden kilpailutus epäonnistui.
Lääkäripäivystys palveluiden kilpailutus epäonnistui.
Työterveyshuollon kilpailutus epäonnistui.
Ja nyt tämä...

Täytyy todella ihmetellä niiden luottamushenkilöiden tarkoitusperiä, jotka haikailevat tämänkaltaisen "asiantuntija" johtokunnan perään.



.

tiistai 8. maaliskuuta 2011

Uutisia Liperistä

Sosiaali- ja terveyslautakunta (yhteislautakunta)

§ 33

02.03.2011



Sosiaalipalvelujen johtajan valinta

149/01.01.01/2011



Soster § 33



Sosiaalipalvelujen johtajan virka on ollut haussa 24.1.2011 saakka. Hakemuksia
saapui yhteensä seitsemän, joista 3 hakijaa täytti kelpoisuusvaateen. Hakuai-
kaa päätettiin jatkaa14.2.2011 saakka jo saapuneet hakemukset huomioiden.

Toisella hakukierroksella saapuin yhteensä 6 hakemusta, joista kelpoisuusva
teen täytti 4 hakijaa. Haastatteluun kutsuttiin seuraavat hakijat: Hannu Happo-
nen, Mervi Kuiri, Margit Laaksonen, Helvi Mustonen, Eeva Seppänen ja Leena
Viinisalo-Heiskanen. Haastattelijoina toimivat sosiaali- ja terveyslautakunnan
heenjohtaja Eija Pennanen, sosiaali- ja terveysjohtaja Eeva-Liisa Naukkarinen,
sosiaalipalvelujen johtaja Kaija Karjalainen, perheneuvolan johtaja Iija denHer-
der ja osastosihteeri Tuija Rautiainen.

Haastatteluryhmä esitti yksimielisesti, että sosiaalipalvelujen johtajan virkaan
valitaan Eeva Seppänen ja hänen kieltäymisensä varalle Helvi Mustonen.

Liitteenä yhdistelmä virkaan hakeneista.

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää valita sosiaalipalvelujen johtajan
virkaan Eeva Seppäsen ja hänen kieltäytymisensä varalle Helvi Mustosen.
Valitun tulee esittää hyväksyttävä lääkärintodistus (T-todistus) terveydenti
lastaan ennen viran vastaanottamista. Koeaika on 4 kk. Tehtäväkohtainen
palkka on 3714,19 €/kk.

Päätös:

Hyväksyttiin yksimielisesti.
Ote:

sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

EIKÖ VASTAKKAIN ASETTELUN AIKA OLLUTKAAN OHI?

Hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen selvitykset työurien pidentämiseksi ovat loppusuoralla. Selvitystä on tehty hyvässä yhteistyössä keskustan johtaman hallituksen, työntekijä- ja työnantaja järjestöjen kanssa. Ahtelan työelämätyöryhmän esitysten täytäntöönpanoa on saatu pitkälle valmistelluksi valtiosihteerien Eeva Kuuskosken ja Vesa Rantahalvarin sekä hallitusneuvos Päivi Kermisen työryhmissä. Minusta tämän kaltainen asioiden hoito on Suomen vahvuus ja keino vastata tulevaisuuden haasteisiin.
Työnantajat ja ay-liike tekivät talvisodan tuiskeissa tammikuussa 1940 tammikuun kihlauksen. Siinä sovittiin yhteistyöstä. Saavutettu yhteisymmärrys on kantanut Suomea läpi vuosikymmenten suureksi menetystarinaksi. Yhteistyö työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen välillä on ensi arvoisen tärkeää kun etsitään keinoja koko Suomea koskeviin ongelmiin.

Edellä kerrottua taustaa vasten oli todella yllättävää lukea Tohmajärven kunnanjohtajan lehtikirjoitusta Karjalan Maa lehdestä. Siinä kirjoituksessa Olli Riikonen kertoi Suomessa vallitsevan köyhyyden syyksi ammattiliitot. Sitä juttua lukiessa tuntui kuin olisi palattu 30-luvun ja IKL.n aikoihin. Ehkä tämä osoittaa laajemminkin keskustan uuden polven aatemaailmaa jossa alkiolaisuutta on mukana enää vain juhlapuheissa eikä aina edes niissäkään.

Ennen kaikkea kunnanjohtajan sanomana tuollainen viesti on isku vasten kasvoja kuntien suorittavan portaan työntekijöitä kohtaan. Miten Olli Riikosella on otsaa väittää, että JHL, Super, Tehy, KTN, Jyty ja Juko ovat olleet mukana aiheuttamassa Suomen nykyisen köyhyyden. Kuntien työntekijät ovat muutenkin jaksamisensa äärirajoilla jatkuvien leikkausten ja henkilöstön vähennysten vuoksi. He eivät olisi nyt ansainneet tällaista hyökkäystä heidän puoliaan pitäviä ammattiliittoja vastaan.

Toivotaan ettei tällainen 30- luvun henki laajene muihin kuntiin.



.