sunnuntai 24. maaliskuuta 2013

Farssi Kesälahden vanhusten asumispalveluista.


Kesälahdella on viimeiset kuusi vuotta väännetty kättä terveyskeskuksen remontista ja vanhusten asumispalveluista. Kerron tässä jutussa osan näistä asian saamista käänteistä ja takinkäännöistä sekä asiasta annetuista lausunnoista.

Ensinnäkin oli käsittelyssä vanhainkodin (=Aurinkorinne)saneeraus vanhusten tehostetunpalvelun yksiköksi. Valtuustossa tehtiin päätös saneerauksesta. Asia ei edennyt vuoteen ollenkaan. Sitten vuoden päästä asia tuotiin uudelleen valtuustoon jossa se uudelleen päätettiin saneerata. Aloitettiin suunnittelu ja se saatiin valmiiksi seuraavan vuoden joulukuussa (maksoi 90.000€). Asia vietiin taas valtuustoon ja valtuusto päätti kepun ja kokoomuksen äänin ettei sitä tehdäkkään.

Tässä alla asiantuntijoiden selkeät ohjeet millä perusteltiin vanhojen päätösten peruminen:

1.12.- 08 hallituksen kokous pöytäkirja, kunnanjohtaja: ”Viimeisimpänä pidettiin kunnanvaltuuston ja hallituksen puheenjohtajiston ja Hellin edustajien kesken neuvottelu vanhusten tilakysymyksistä. Tuossa neuvottelussa tuli selväksi, että saneerattavaksi aiottu vanha Aurinkorinteentalo on liian suuri ja epäkäytännöllinen ja on kaikkein huonoin vaihtoehto näiksi tiloiksi, ja heidän mielestään kunnanviraston A-rakennuksen ja osan B-rakennuksesta saneeraamalla saadaan kohtuullisen hyvät tilat.”

28.1.-09 Hellin asiantuntija lausunto, Juhani Junnilainen ja Marja- Riitta Väistö:Vuodeosaston ja Aurinkorinteen tilat muodostavat yhden ikäihmisten palveluiden keskuksen, jossa hoitopaikkoja olisi toivottavaa olla noin 50.” ja samassa lausunnossa: ” Jos Aurinkorinteen peruskorjaus ei toteudu, Aurinkotalon nykyisille asukkaille voitaisiin laajentaa tiloja terveyskeskuksen yhteyteen.”

8.4.-09 Hellin asiantuntija lausunto, Airi Turunen ja Juhani Junnilainen : ”Kesälahden vuodeosasto kannattaa saneerata palveluasumiseen ja ottaa koko rakennus palveluasumisen käyttöön ja siirtää terveydenhuollon palvelut esimerkiksi nykyiseen Aurinkotaloon.”

8.4.-09 Hellin asiantuntija lausunto, Hellin asiantuntija johtokunta:” Kesälahden Aurinkorinteen saneerausta ei pidetä tarkoituksenmukaisena.

25.11.-09 Hellin asiantuntija lausunto, Juhani Junnilainen:”Kesälahden tilanne voisi harpata ison askeleen eteenpäin tekemällä Aurinkorinteen sijaan uuden yksikön vuodeosaston ja Hellaniemen väliin.

3.12.-09 Hellin asiantuntija lausunto, Juhani Junnilainen:”Aurinkorinteen remontin sijaan voitaisiin korjata vuodeosasto ja koko terveyskeskus palveluasumisen käyttöön niin että palveluasuntoja olisi noin 25. Terveyskeskuksen toiminta siirretään muihin tiloihin

Ja kaiken tämän asiantuntemuksen kruunaa Juhani Junnilaisen lausunto Kesälahden päättäjille 25.11.-09: ”Siksi sanoisin että keskittykää remonttien läpiviemiseen Hellin toiveiden mukaisesti.”

Ettei tämä farssi loppuisi tähän niin kerrottakoon sen kaksi jatko osaa. 

Kunnanhallitus päätti kepun ka kokoomuksen äänin peruskorjata terveyskeskuksen vuodeosaston tehostetun palvelun asunnoiksi joulukuussa 2010. Saman vuoden kesäkuussa kun kaikki suunnittelijat oli valittu ja suunnitteluryhmä oli kokoontunut ensimmäiseen suunnittelukokoukseen, kunnanjohtaja tuli ilmoittamaan, että kepun ja kokoomuksen hallituksen jäsenet olivat Ari Asikaisen johdolla jossain tupaillassa päättäneet että suunnittelu pannaan jäihin. (Kesälahdellahan ei tarvinnut tuohon aikaan tällaisten päätösten tekoon kunnanhallituksen päätöstä, tupailta päätös riitti).

Tämän päätöksen johdosta Kesälahden vanhusten tehostettu asumispalvelu on ollut yksityisten palvelun tuottajien vastuulla eli markkinavoimien armoilla, jotka sanelavat hinnat ja palvelun tason.

Seuraava näytös oli kun kuntamme valtuusto päätti joulukuussa 2011 uudelleen terveyskeskuksen peruskorjauksesta ja varasi siihen 2 milj.€ vuodelle 2012 ja 0,6 milj.€ vuodelle 2013. Kevät talvella 2012 asetettiin työryhmä selvittämään millaisena saneeraus toteutettaisiin. Työryhmään kuului mm. Ari Asikainen ja Esa Lahtela. Työryhmän yksimielisenä ehdotuksena oli saneerata terveyskeskus siten, että avopalvelutilat saneerattaisiin ja siihen tulisi 14- paikkainen vuodeosasto ja 12- paikkainen tehostetunpalvelun asumisyksikkö. 

En tiedä kuka jarrutti asian etenemistä, mutta kun asian eteen ei oltu tehty vielä mitään ennen kuntamme viimeistä valtuuston kokousta 29.10.2012 niin valtuusto otti asian keskusteluun ja päätti yksimielisesti, että saneeraus toteutetaan suunnitelman mukaisesti.

Tämän jälkeen asia hautautui taas jonkin viranhaltijan pöytälaatikkoon viideksi kuukaudeksi, josta se sitten  usean kyselyn jälkeen vietiin hallituksen käsittelyyn.
Siellä sitten alkoikin taas tavanomainen takin kääntely ja suhmurointi Kesälahden vanhusten kustannuksilla. Tehostettu asumispalveluyksikkö poistettiin suunnitelmista ja vuodeosasto muutettiin 14-paikkaiseksi. 

On jotenkin ymmärrettävää (ei kuitenkaan hyväksyttävää)Asikaisen takin kääntö, onhan hänellä puolustettavanaan puolue toveri(e)n etu ja virkamiesten uskottavuus erehtymättöminä ihmisinä. En kuitenkaan ymmärrä mikä intressi Lahtelalla oli vanhusten jättämisessä markkinavoimien armoille ja lupausten pettämisessä? 

Nyt syntynyt päätös on niin SDP puolueen linjan kuin Kiteen demarien vaaliohjelman vastainen. Uskon myös ettei demari ryhmän enemmistö tule olemaan tämän päätöksen takana.

tiistai 19. maaliskuuta 2013

Uusi "Helli" alue



Mikäli tämä olisi tullut viisi vuotta sitten, niin meillä olisi vielä olemassa Keski-Karjala.


Julkaisuvapaa 19.3. klo 10.00


Pohjois-Karjala
Esitetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämismalliksi kaikki
Pohjois-Karjalan 13 kuntaa kattavaa sosiaali- ja
terveydenhuoltoaluetta, jonka vastuukuntana toimii Joensuun
kaupunki. Toisena vaihtoehtona hallintomalliksi on
kuntayhtymä.
toteuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon integraation
mahdollistaa yhdenvertaiset sosiaali- ja terveyspalvelut tilanteessa,
jossa useimmat kantokykytekijät ovat maan keskiarvoa heikompia
turvaa osaltaan maakunnan eheyttä ja elinvoimaa, kokoaa ja
kohdentaa panostukset laajalla maantieteellisellä alueella pitkälle
tulevaisuuteen
helpottaa pätevän, pysyvän ja osaavan henkilöstön saatavuutta ja
erityisosaamisen käyttöä koko alueella
vähentää satunnaisten tekijöiden vaikutusta pienten kuntien talouteen
Joensuu on maakunnan elinvoimainen ja kasvava keskuskaupunki.
26 18.3.2013 Etunimi Sukunimi


KYS-ERVA, Pohjois-Karjala, 13 kuntaa
Asukasluku v. 2011
165 906 as

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Anteeksi, anteeksi, anteeksi…




On pakko pyytää anteeksi aiheuttamaani mielipahaa tyhmyyttäni, osaamattomuuttani ja kokemattomuuttani. Siis vielä kerran ANTEEKSI.

Minulla kun ei ole vielä kokemusta kaupungin luottamushenkilö työskentelystä niin kuvittelin ettei kaupungeissakaan raha kasva puussa. Taisin erehtyä.

Olin luullut, että kun hallitus esittää talousarvioon uutta virkaa, tointa tai palvelua ja siihen varattuja määrärahoja jollekin hallintokunnalle ja kun sitten valtuusto tyrmää esityksen eikä osoita noita määrärahoja muulle hallintokunnalle niin silloin ei minun rajoittuneen ymmärrykseni mukaan niitä rahoja ei ole enää käytettävänä missään.

Nyt sattui niin ikävästi, että jotkut valtuustossa istuvat hallituksen jäsenet äänestivät omaa esitystään vastaan valtuustossa eli viran, toimen tai palvelun poistamista talousarviosta, mutta sitten myöhemmin hallituksessa päättivätkin tuon viran, toimen tai palvelun perustamista toiseen hallintokuntaan, koska valtuusto ei sitä kuulemma ollut nimenomaan kieltänyt.

Tässä vaiheessa minun kokemattomuus teki tepposen ja minä epäilin heitä takinkäännöstä. Voin kuitenkin vakuuttaa vilpittömästi etten tiennyt hallituksen omasta rahapuusta tai vastaavasta, josta hallitus voi ottaa tarvittavat puoli miljoonaa euroa tuohon virkaan, toimeen tai palveluun kun valtuusto ei niitä myöntänyt eikä siirtänyt niitä siltä toiselta hallinkunnalta.

Pahoittelen tapausta !

:DDD

sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Ymmärrysrajoitteneisuutta.

Minua on leimattu (vähän) tyhmäksi tai ainakin ymmärrysrajoittuneeksi, kun en ole ymmärtänyt kaikkia asioita Kiteen kaupungin talousarviossa. Tämä tällainen leimaaminen kieltämättä masentaa ja vetää mielen matalaksi. Mutta minkäs teet kun et ymmärrä niin et ymmärrä. Täytyy vain ihailla niiden osaamista jotka ymmärtävät.

Pientä lohtua minulle antoi kun huomasin, että on toinenkin henkilö joka ei täysin ymmärrä talousarviota. Sanotaan, että jaettu ilo ja jaettu suru tuo iloa/lohtua elämään. Nyt täytyy sanoa, että myös jaettu tyhmyyskin tuo lohtua (ainakin minun) elämään.

Tämän toisen henkilön ymmärrysrajoitteneisuudesta voitte lukea täältä Kiteen tarkastuslautakunnan 29.1.2013 kokouksen 67 § pykälän liitteestä: http://webdynasty.pohjoiskarjala.net/Dynasty/Kitee/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames


.



lauantai 2. maaliskuuta 2013

Kuntaliitossopimuksesta ja Uukuniemen oppilaista


Kuntaliitossopimuksesta ja Uukuniemen oppilaista



Uuden Kiteen luottamuselimissä on syntynyt eripuraa kuntaliitossopimuksen tulkinnasta Uukuniemeläisten oppilaiden koulunkäyntioikeudesta ja kuljetuskustannuksista.

Itse neuvotteluissa mukana olleena kerron nyt oman näkemykseni siitä mitä sovittiin.

Sopimuksesta on kolme dokumentoitua asiakirjaa, kuntaliitosselvitys, aiesopimus ja kuntaliitossopimus. Näiden lisäksi sovittiin, että suullisesti sovitut asiat ovat yhtä päteviä kuin sopimukseen kirjatutkin. 

Kuntaliitosselvityksen liitteenä olevassa palvelukuvauksessa on seuraava maininta Uukuniemen oppilaista: ”Parikkalan kunnan oppilaiden koulunkäyntioikeus Kesälahdella mainitaan yhdistymissopimuksessa.

Yhdistymissopimuksessa ei kuitenkaan ole mitään uukuniemeläisiin viittaavaa, vaan ainoastaan: ”Palvelut järjestetään aiesopimuksen mukaisesti.” jaPalveluiden järjestämisestä on laadittu yksityiskohtaisemmat palvelukuvaukset, jotka ovat kuntaliitosselvityksen liitteenä.” (siis siinä liitteessä jossa sanotaan: Parikkalan kunnan oppilaiden koulunkäyntioikeus Kesälahdella mainitaan yhdistymissopimuksessa.”)

Aiesopimuksessa taas mainitaan uukuniemeläisistä ainoastaan seuraavaa: ”Turvata yläluokkien opetus kirkonkylässä, Uukuniemeläiset oppilaat.”

Siis kuinka voi olla jollekin epäselvää mitä on sovittu Uukuniemen oppilaista ja heidän kuljetuksistaan?

Ihmettelen vain nyt näin jälkeenpäin, miksi minä en allekirjoittanut noin selkeää sopimusta?