sunnuntai 23. helmikuuta 2014

RIITELY JATKUU KITEEN HALLITUKSESSA

Kiteen kaupunginhallituksen esityslistaa lukiessani tuli surullinen ja hämmentynyt olo: Vieläkö tämä jatkuu? Kahdestakymmenestäkahdesta hallituksen esityslistalla olevassa pykälässä yhdessätoista käsitellään oikaisuvaatimuksia. Kaikki oikaisuvaatimukset juontavat saman kokouksen esityslistan pykälään 68, ties monenko kerran käsittelyssä olevaan 19.12.2012 pidetyn valtuustonkokouksen pöytäkirjan tarkastukseen.

Olihan tämä kaikilla tiedossa, että nämä tulevat käsittelyyn joten ei se minulle ollut yllätys. Minut yllätti, ettei näköpiirissä ole mitään sovintoon viittaavaa.

Ottakaa nyt hyvät hallituksen jäsenet ja viranhaltijat järki käteen ja tehkää sovinto !

Kuntalaisten kannalta kunnantalouden kuntoon saattaminen olisi paljon tärkeämpää kuin teidän keskinäinen välien selvittely?


.

perjantai 14. helmikuuta 2014

HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ

Hyvää ystävän päivää kaikille lukijoille ja kommentoijille.

Olen lupaillut kirjoittaa uuden jutun kaupunkimme taloudesta ja siitä miten se saataisiin nousukiitoon. Olen yrittänyt selvittää tämän hetken tilannetta, kuitenkaan siinä onnistumatta. Olen ollut yhteydessä tarkastuslautakunnan jäseniin ja tilintarkastajaan, mutta kellään ei tunnu olevan selvää kuvaa tilanteesta. On pakko odottaa viimevuoden tilinpäätöstä, jotta selviäisi onko tämä vuosi alibudjetoitu ja miten paljon.

Kun huomioidaan, että ne toimet joilla taloutta piti tasapainottaa sote puolella (organisaatio uudistus ja uusi johtaja) eivät toteudu ainakaan ensimmäisen vuosi neljänneksen aikana ja hyödyt siitä alkavat näkyä vasta muutaman kuukauden viiveellä. Mikäli vielä saamani tiedot pitävät paikkaansa, että viime vuoden budjetti ylittyy roimasti niin Kitee ei tule selviämään ilman valtiovallan erityis toimenpiteitä.

Talous ei korjaannu sillä, että valtuustolle tuodaan epämääräisiä ja kiistanalaisia säästö ehdotuksia ilman minkaanlaisia selkeitä kiistattomia laskelmia joiden onnistumista ei jälkeen päin pystytä todentamaan. Tällaisilla toimenpiteillä ei saada muuta aikaan kuin repiviä riitoja valtuustossa.

Hallituksen olisi jo nyt viimeistään ryhdistäydyttävä ja sovittava keskinäiset kiistansa ja alkaa sovussa miettimään miten Kitee pelastetaan.

Aikaa ei enää ole paljon...


.

lauantai 1. helmikuuta 2014

HALLINTOSÄÄNTÖ

Maanantaina kokoontuva Kiteen valtuusto käsittelee uutta hallintosääntöä. Jos vanhat merkit pitävät paikkaansa niin kokouksesta on odotettavissa värikäs ja sekava. Hallintosäännöllähän määritellään kuka käyttää päätös valtaa missäkin asiassa.Hallintosääntö on pakko uudistaa kuntaliitoksesta johtuvien muutosten vuoksi, mutta myös siksi että Kiteen nykyinen hallintosääntö on kuntalain vastainen.

On ollut surkuhupaisaa seurata hallintosäännön valmistelua. Ensimmäisen kerran hallintosääntöä tarjottiin uudelle valtuustolle vuoden 2012 lopulla. Silloin päätettiin, että hallintosääntö valmistellaan huolella ja se tuodaan valtuustoon 30.4.2013 mennessä. Ei tuotu. Niinpä jätin kesäkuun valtuustossa viidentoista valtuutetun allekirjoittaman, kuntalain 54§2.mom. mukaisen vaatimuksen kutsua koolle ylimääräinen valtuuston kokous käsittelemään hallintosääntöä. Ei kutsuttu. Vasta kun tarkastuslautakunta vaati selvityksen antamista valtuustolle, miksi valtuuston päätöstä ei ole noudatettu, niin hallitus joutui viimein nöyrtymään ja tuomaan asian valtuuston käsittelyyn lokakuussa. Koska hallitukselta ei vieläkään ollut esitystä hallintosäännöksi niin valtuusto antoi lisäaikaa tammikuun loppuun saakka valmistella asiaa ja nyt se sitten on viimeinen, yhdeksän kuukautta myöhässä, käsittelyssä. Tai jos Jaakko Turuseen, Kiteen hallintojohtaja evp.hen, on uskominen niin se on myöhässä 13 kuukautta.

Valmistelun hitautta on selitelty sillä, että halutaan yksimielinen esitys valtuustolle. En tiedä monta äänestystä olisi hallituksessa ollut jos valmistelu olisi tehty nopeammin, nythän niitä ei ollut kuin 18 äänestystä :-).

Mistä sitten nämä näkemys erot johtuvat? Selitystä on haettava Kiteen vanhasta hallintosäännöstä jolla valta oli annettu viranhaltijoille.  Ei sillä sinällään ole merkitystä päättääkö asioista lautakunta tai viranhaltija kunhan päätökset ovat hyviä. Kiteellä ei kuitenkaan mennyt näin. Jäävuoren huippuna voidaan pitää Helli-liikelaitoksen keskustalaista johtajaa, joka haali itselleen esikunnan kepun istuvista ja entisistä kaupunginvaltuutetuista. Kesälahdelta päin sivullisena seuranneena tuntui, että ainoa pätevöitymis peruste oli jäsenkirja.
Sanonta: "Kun Herra antaa viran  kaipa Hän antaa myös viranhoitoon tarvittavan järjenkin.", ei toteutunut Hellissä.

Edellä kerrotun johdosta osa luottamushenkilöistä katsoo, että vastaavien katastrofien välttämiseksi. on syytä palauttaa päätäntä valtaa luottamushenkilöille ja taas osa ei ole huomannut mitään virheitä tapahtuneen. Ehkä ei kepun kannalta katsottuna olekaan mitään moitittavaa tapahtuneissa.

Demarit vaaliohjelmassaan linjasi hallintosääntöä asiaa niin, että valta kuuluu vaaleissa valituille luottamushenkilöille. Toivottavasti kaikki demarit muistavat maanantaina millä ääniä kalastelivat vaaleissa.




PS. em. lain sisältö:
Kuntalaki 54§2.mom.: Valtuusto on kutsuttava koolle myös kunnanhallituksen tai vähintään neljäsosan valtuutetuista sitä pyytäessä ilmoittamansa asian käsittelyä varten. Tällainen asia on valmisteltava kiireellisesti.