sunnuntai 28. kesäkuuta 2009

PERUSPALVELUOHJELMASEMINAARI

Lupasin palata Tohmajärven seminaariin edellisessä kirjoituksessani. Yrityksistä huolimatta en saanut muokattua seminaarissa esittämääni Hellin organisaatio kaaviota blogiini. Kyse on siis siitä osasta organisaatiota joka on Hellin johtajan yläpuolella ja josta Olli Riikonen sanoi ettei se pidä paikkaansa. Ei liene minun asia ratkaista kumpi meistä on oikeassa, joten tyydyn perustelemaan vain oman kantani asiasta.

Olen sijoittanut ASIAKKAAN kaikkein ylimmäksi, koska ilman heidän palvelutarpeitaan koko Helli olisi tarpeeton.
ASIAKKAAN alapuolelle sijoitin KUNNAT, koska niillä on viime kädessä vastuu palveluiden järjestämisestä.

KUNTIEN alapuolelle kaaviossa sijoitin SEUTUVALTUUSTON, SEUTUVALIOKUNNAN, TILAAJA LAUTAKUNNAN, Kesälahden ja Rääkkylän SEURANTARYHMÄT, KITEEN KAUPUNGIN HALLITUKSEN JA TOHMAJÄRVEN KUNNAN HALLITUKSEN.

Seuvaltuuston ja valiokunnan mandaatti tulee K-K.n kuntien sosiaali- ja terveystoimen yhteistyö sopimuksen 3.3 Liikelaitos kohdan viimeisestä kappaleesta, jonka mukaan seutuvaltuusto toimii neuvottelukuntana ja valiokunta toimii sos.- ja terv. toimen ohjausryhmänä.
Saman sopimuksen ja kohdan 3.3 mukaan Helli liike laitos toimii Kiteen kh.n alaisuudessa. Vastaavasti sopimuksen 3.2 mukaan Yhteislautakunta ja Tilaajakeskus toimii Tohmajärven kh.n alaisuudessa. Seurantaryhmät on vastaavasti asettanut ko. kuntien hallitukset.
Se että olin asettanut nämä yllä mainitsemani elimet samalle tasolle organisaatio kaaviossa johtuu siitä että ne ovat vastuussa toiminnastaan kunnille. Tämä siitäkin huolimatta, että noiden elinten päätäntä valta on erilainen.
Yksilöjaosto toimii Yheislautakunnan alaisuudessa, mutta se myös linkkinä asiakkaan ja Hellin välillä sekä sillä on ainoana elimenä oikeus muuttaa Hellin päätöksiä.

Se, että kaavioni muistutti erään läsnä olleen mielestä "häkkyrää" ei liene minun vikani vaan heidän jotka ovat luoneet sen.

Ei kommentteja: