sunnuntai 28. kesäkuuta 2009

PERUSPALVELUOHJELMASEMINAARI

Lupasin palata Tohmajärven seminaariin edellisessä kirjoituksessani. Yrityksistä huolimatta en saanut muokattua seminaarissa esittämääni Hellin organisaatio kaaviota blogiini. Kyse on siis siitä osasta organisaatiota joka on Hellin johtajan yläpuolella ja josta Olli Riikonen sanoi ettei se pidä paikkaansa. Ei liene minun asia ratkaista kumpi meistä on oikeassa, joten tyydyn perustelemaan vain oman kantani asiasta.

Olen sijoittanut ASIAKKAAN kaikkein ylimmäksi, koska ilman heidän palvelutarpeitaan koko Helli olisi tarpeeton.
ASIAKKAAN alapuolelle sijoitin KUNNAT, koska niillä on viime kädessä vastuu palveluiden järjestämisestä.

KUNTIEN alapuolelle kaaviossa sijoitin SEUTUVALTUUSTON, SEUTUVALIOKUNNAN, TILAAJA LAUTAKUNNAN, Kesälahden ja Rääkkylän SEURANTARYHMÄT, KITEEN KAUPUNGIN HALLITUKSEN JA TOHMAJÄRVEN KUNNAN HALLITUKSEN.

Seuvaltuuston ja valiokunnan mandaatti tulee K-K.n kuntien sosiaali- ja terveystoimen yhteistyö sopimuksen 3.3 Liikelaitos kohdan viimeisestä kappaleesta, jonka mukaan seutuvaltuusto toimii neuvottelukuntana ja valiokunta toimii sos.- ja terv. toimen ohjausryhmänä.
Saman sopimuksen ja kohdan 3.3 mukaan Helli liike laitos toimii Kiteen kh.n alaisuudessa. Vastaavasti sopimuksen 3.2 mukaan Yhteislautakunta ja Tilaajakeskus toimii Tohmajärven kh.n alaisuudessa. Seurantaryhmät on vastaavasti asettanut ko. kuntien hallitukset.
Se että olin asettanut nämä yllä mainitsemani elimet samalle tasolle organisaatio kaaviossa johtuu siitä että ne ovat vastuussa toiminnastaan kunnille. Tämä siitäkin huolimatta, että noiden elinten päätäntä valta on erilainen.
Yksilöjaosto toimii Yheislautakunnan alaisuudessa, mutta se myös linkkinä asiakkaan ja Hellin välillä sekä sillä on ainoana elimenä oikeus muuttaa Hellin päätöksiä.

Se, että kaavioni muistutti erään läsnä olleen mielestä "häkkyrää" ei liene minun vikani vaan heidän jotka ovat luoneet sen.

tiistai 23. kesäkuuta 2009

Nyt se sitten tapahtui

Nimittäin se pelkoni, että tietokoneeni tilttaa joskus. Tämä toteutui viime torstaina, juuri kun ajattelin kirjoittaa jotain Tohmajärven seminaarista.

Minä palaan siihen seminaariin myöhemmin, paremmalla ajalla eli sitten kun saan opettua tämän koneeni tottelemaan minua. Pitämäni esitys, siellä tohmajärvellä, tuntui aiheuttavan närkästystä Hellin kehittämisen jarrumiehissä (ja -naisissa), vaikka ehdotin vain kahta pientä asiaa muutettavaksi Hellissä : Hellin johtajan ylä puolella- ja alapuolella olevan organisaation uudelleen järjestelyä.

Lupaan palata asiaan myöhemmin.

keskiviikko 10. kesäkuuta 2009

Tilaaja lautakunnan kokous

Jos luulette että kerron siitä jotain niin erehdytte. Minä en kerro, koska te ette kuitenkaan uskoisi minua ja minä joutuisin hyvin kyseenalaiseen valoon siitä että keksin juttuja ko. lautakunnan ja Hellin mustamaalaamiseksi. Joten vaikenen.

Nelosten päätoimittajan aikoinaan esittämään kysymykseen, minulla saattaa löytyä vastaus ennen kuin tämä valtuusto kausi on lopussa.

Talous seminaari

Muissakin kuntamme uusissa valtuutetuissa , eikä vain minussa, on herättänyt hämmennystä talous seminaarimme. Ensinnäkin seminaari paikan valinta oli mielenkiintoinen. Hyvästä ruuasta ja hyvästä palvelusta tunnettu paikallinen ravintola ja sen avoin ravintolasali. Siinä saivat lomaansa viettäneet kaupunkilaiset vapaasti kuunnella kuntamme iloja ja murheita. Vahinko ettei kuntalaisille oltu tiedotettu asiasta niin hekin olisivat voineet tulla, koskihan asiat pääsääntöisesti heitä. Edellisellä viikolla kunnanjohtajamme kylläkin sanoi ettei voi kertoa luottamushenkilöille päätettäviksi tulevista asioista ennakkoon, koska me saattaisimme vuotaa sen kuntalaisille ja lehdistölle.

Oli sovittu, että käsittelemme siellä investointi ohjelman uudelleen ja sitä varten oli pyydetty suunnitelmat ja kustannusarviot erilaisista vanhushuollon tila ratkaisuista. Vaihtoehtoina on ollut A-talo laajennettuna kunnanviraston alakerralla. Toisena vaihtoehtona oli koko terveyskeskuksen muuttaminen tehostetun palveluasumisen yksiköksi ja terveysaseman vastaanotto tilojen siirtäminen A-taloon ja kolmantena Aurinko rinteen saneeraus. Ensimmäinen vaihtoehto on ollut kunnanjohtajamme ja hänen joo- miesten kuningas ajatuksena. Tämän ehdotuksen takana oli myös Hellin asiantuntijat koko arvovallallaan.

Suunnittelu työryhmä, johon kuului yliarkkitehti Tarvainen, toim.joht. Tanskanen ja kunnaninsinööri Törrönen, tutki ko. tilat ja ilmoitti"..edellä esitetyn selvityksen mukaisesti hankkeen kustannukset ovat saatuun hyötyyn nähden niin suuret, että lähempi tarkastelu ei ole tarpeen.". Toisisanoen he eivät katsoneet aiheelliseksi edes tehdä selvitystä noista tiloista. Tulee mieleen mitä olisi ollut kustannukset ja tilat jos viime joulukuussa valtuutetut olisivat päättäneet kuten kj ehdotti ja Hellin asiantuntijat suosittelivat?

Toisena vaihtoehtona olleen terveyskeskuksen muuttaminen palveluasunnoiksi oli suunnittelijat suunnitelleet ja laskeneet sille kustannusarvion. Siihen saisi 23 vuodepaikkaa, mutta samalla vuodeosasto lakkautettaisiin ja 20 vuodepaikkaa vähenisi eli nettona saisimme 3 vuodepaikkaa lisää. Tämä vaihtoehto oli tullut Hellin "asiantuntija" johtokunnan kuningasajatukseksi kun edellinen kuningas ajatus oli kaatunut. Hintaa tuolle muutos työlle oli arvioitu n.1,8 milj.€ ja A-talon muutokselle vastaanotto tiloiksi n.0,3 milj.€. Eli yhteensä 2,1 milj. €. Lisä vuodepaikalle tulisi siis hintaa 0,7 milj.€.
Tiedän tiedän, että nyt joku vetoaa asumisen laatuun ja ilmeisesti tämä vetoaja on sama henkilö joka on säästö syihin vedoten antanut siunauksensa vanhusten makuuttamiseen kaksi vuotta nykyisissä, täysin ala-arvoisissa, A-talon tiloissa. Kaksi vuotta on tietysti lyhyt aika, mutta se on ollut monelle vanhukselle koko loppu elämä.

Kolmantena vaihtoehtona (valtuuston kahdesti hyväksymä vaihtoehto)oli Aurinkorinteen saneeraus. Kustannus arvio on vajaa 2,7 milj.€. Tällä vaihtoehdolla saamme 20 vuodepaikkaa ja vuode osasto säilyy kunnassamme. Eli lisä vuodepaikan hinnaksi jää 135.000 €.

Helli on vakuuttanut meille, että meillä on liikaa vuodepaikkoja. Se on aivan totta, mutta milloin Helli ryhtyy toimiin niiden vähentämiseksi? Missä viipyy suunnitelmat kotipalvelun tehostamisesta? kuntoutuksesta? omaishoitajien tukemisesta? ...?

On vaikea uskoa Hellin väitteisiin niin kauan kuin kaikki kesälahtelaiset vanhukset eivät sovi oman kunnan tiloihin vaan heitä täytyy hoitaa naapuri kunnissa.

Käsiteltiihän siellä paljon muutakin, mutta olkoon tämä nyt tässä tällä kertaa.

Ai niin oppivatkohan muutkin uudet luottamushenkilöt saman kuin minä? Nimittäin minä opin (tai ainakin vahvistui epäilys) ettei viranhaltijoiden puheita voi aina pitää Jumalan sanana.