Tohmajärven kunta on palkannut konsultin selvittämään miten kunnan olisi järkevintä hoitaa sosiaali- ja terveyspalvelunsa ensi vuoden alusta lukien. Konsultiksi on valittu Kuntamaisema Oy.stä Eero Vaissi.
Mikäli Tohmajärvi päättää erota Hellistä ja Kitee yhteistyöstä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa Kiteen kanssa niin Kiteen - ja Hellin johdolta menee viimeinenkin perustelu yli kalliin ja huonosti toimivan Kuntamaisema- ohjelmalisenssin maksamiselle. Tämä taas ei ole Kuntamaisema Oy.n ja Eero Vaissin edun mukaista. Mikäli Tohmajärvi pysyy yhteistyössä niin silloin myös ohjelmakin säilyy (ehkä) Kiteen taloutta rasittamassa ja Kuntamaisema Oy.tä rikastuttamassa.
Tämän johdosta väitän ja olen valmis lyömään kolmen ensimmäisen kanssa konjakkipullosta vetoa, että Vaissin loppuraportin mukaan Tohmajärven etu on jatkaa yhteistyötä Kiteen kanssa sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta.
Vedon lyöjien on ilmoitettava nimensä ja osoitteensa kommentti osassa.
Mikäli Tohmajärvi päättää erota Hellistä ja Kitee yhteistyöstä sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa Kiteen kanssa niin Kiteen - ja Hellin johdolta menee viimeinenkin perustelu yli kalliin ja huonosti toimivan Kuntamaisema- ohjelmalisenssin maksamiselle. Tämä taas ei ole Kuntamaisema Oy.n ja Eero Vaissin edun mukaista. Mikäli Tohmajärvi pysyy yhteistyössä niin silloin myös ohjelmakin säilyy (ehkä) Kiteen taloutta rasittamassa ja Kuntamaisema Oy.tä rikastuttamassa.
Tämän johdosta väitän ja olen valmis lyömään kolmen ensimmäisen kanssa konjakkipullosta vetoa, että Vaissin loppuraportin mukaan Tohmajärven etu on jatkaa yhteistyötä Kiteen kanssa sosiaali- ja terveyspalveluiden osalta.
Vedon lyöjien on ilmoitettava nimensä ja osoitteensa kommentti osassa.
14 kommenttia:
Olet Matti ymmärtänyt oikein. Sitä tässä vain ihmettelen miksi meidän pitää maksaa oivalluksista, jotka syntyvät vain yhden tai kahden kunnanjohtajan aivoituksista. Milloin veronmaksajat hermostuvat? Jospa tulevat kuntavaalit saisivat edes pienen muutoksen aikaan.
Olet Matti oikeassa, en lyö vetoa. t. tohmajärveläinen
Tohmajärvi ei jatka yhteistyötään missään sote-asiassa Kiteen kanssa. Konjakit noudan/noudettavissa Kiteen ABC:ltä kun asia selvä.
Enhän minä väittänytkään että Tohmajärvi päättäisi sitä tai tätä vaan veto koski Vaissin konsultti raporttia.
En lyö vetoa kanssasi koska olen samaa mieltä! Mutta dedon voisi lyödä siitä jotta Tohmajärvellä yksityistetään merkittävä osa palveluista. Jokainen voi oman arvopohjansa mukaan miettiä miten pitkään se on edullista tai demokraattista.
Yksityistämisessä ei ole mitään pahaa. Kuntien hallinnot ja hallintojen osaamistaso ei ole hääppöisiä. On selvää, että sote-palveluiden tuottamiskustannuksissa on nykyisellään kymmeniä prosentteja löysää rahaa. Toki jos halutaan ylläpitää suojatyöpaikkaverkostoa jossa roikkuu lukuisa määrä osaamatonta päällikkö- ja johtajatasoa, niin asia on sitten toinen.
Anonyymi Lahtelan alla: Kuntapuolella luottamushenkilöille luennoidaan porvarillisten kunnanjohtajien toimesta koko ajan, kuinka hallinto on vain 2-4 prosenttia kuluista... Ei sen poistaminen tai edes vähentäminen ratkaise kuntaongelmia. Oletko toista mieltä?
Kirjoita Kosonen uutta juttua.
Jokainen ylimääräinen johtaja virka on ylimääräinen olipa kyse vaikka puolesta prosentista. Kuntaliitoksen syntyessä kunnanjohtajille pitää kuntajakolain mukaan taata jokin virka ja muulla henkilöstöllä on viiden vuoden suoja toisen pykälän mukaan.Meidän on elettävä lakien mukaan vai halutaanko maksaa sakoja ja korvauksia jos ei eletä?
Anonyymille > Miksi sitten tutkimusten mukaan yksityiset palvelut tulee kunnille kalliimmiksi kuin kuin kunnan omana työnä tuotetut?
Osaamattomasti tehdyt hankintojen kilpailutukset, osaamaton johtaminen, turhat palaverit, huono työilmapiiri ym. asiat eivät taatusti lisää tuottavuutta. Rahaa palaa joka suuntaan hölmöilyinä ja hukattuna aikana. Yksityisellä sektorilla raha on tienattava työllä ja työtä saa tiukalla hinnalla ja näytöillä. Kuntasektorin ei tarvitse tehdä mitään, kertätäkseen tulovirran kuntalaisilta. Löysä raha ei ole pelkässä hallinnossa, vaan kauttaaltaan kuntaorganisaatiossa. Tekeminen on yksinketaisesti tehotonta, eli tehdään vääriä asioita väärällä tavalla.
Matin kysymystä yksityistämisen kalleudesta: ei voida varmasti yleistää, mikä toiminta on järkevää yksityistää ja mikä ei? Miksi esim. Kiteen terveyskeskusta ei rakenneta kaupungin omana työnä ja omilla työntekijöillä, jos ulkoa ostaminen ja yksityisten tuottama palvelu on niin kallista? Ja jo pelkkiä konsulttipalveluita ostetaan koko ajan yksityisiltä. Kuntien osalta yksityisten tuottamat palvelut saattavat tulla kalliiksi siksi, että kunnissa ei osata tehdä hankintoja nykyisenkin lainsäädännön mahdollistamalla tavalla.
Anonyymille:Mikäli tarkoitat Hellin kilpailutuksia niin sanoisin, että Hellin ensimmäinen johtokuntahan koottiin nimenomaan yrityspuolen asiantuntijoista ja kilpailutusten tulokset tiedetään.
Tuo toinen vertaus on huono. Ei tietenkään kannata tehdä omana työnä jotain yksittäistä projektia johon olisi hankittava kalliita koneita ja laitteitta. Kyse on sellaisista palveluista joita tuotetaan säännöllisellä työajalla ympäri vuoden.
Noista konsulttipalveluista voisin sanoa, että kun johtaviin virkoihin ollaan hakemassa henkilöstöä niin silloin hakijoilla on tosi rautainen ammattitaito ja he osaavat mitä vain. Sitten kun ovat virassa niin jokaiseen selvitykseen ja lausuntoon on saatava konsultin lausunto :))
Johtaviin virkoihin valittavien tärkeimmät kriteerit ovat olleet kuhunkin virkaan sopiva (sovittu) poliittinen tausta ja muodollinen pätevyys. Nuo kriteerit eivät vielä kyllä takaa rautaista osaamista. Tuleva uusi "Suur-Kiteen" valtuusto voisi päättää ensi vuoden alussa ensimmäiseksi, että poliittisista virkanimityksistä ja virkojen poliittisesta jaosta luovutaan.
Oho, mistä poliittisesta jaosta??? Tarkoitatko, että palkattaisiin muitakin kuin kepulaisia?
Lähetä kommentti