lauantai 27. helmikuuta 2010

Onko Helli tullut tiensä päähän?

Me, Keski-Karjalan luottamusmiehet olimme autuaan tietämättömiä viime tiistaina Hellin uusista päätöksistä, kun olimme kokoontuneet seminaariin käsittelemään peruspalveluohjelmaa Tohmajärvellä. Tätä menettelyä ei voi kukaan selittää inhimillisenä erehdyksenä vaan suunniteltuna tiedon salaamisena. Helli tiedotti vanhusten tehostetunpalveluasumisen ostopalvelu kilpailutus valinnoista lehdistölle vasta torstaina, kolme päivää kokouksensa jälkeen. Minulle suurimpana yllätyksenä oli se, että Helli oli määritellyt palveluita tarjoaville yrityksille kriteerit ostettavan palvelun laadusta. Laadun valvonta ja sen myötä myös sen määritys kuuluu vain ja ainoastaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle ei Hellille.
Vastaavasti minulle ei tullut yllätyksenä Careman ja Medonen tarjoukset. Kummankin yrityksen strategia on ollut tulo uudelle paikkakunnalle "sisäänheitto" hinnoilla joilla saadaan pää auki ja pienet paikalliset yritykset konkurssiin. Rahastus aloitetaan sitten kun ei ole enää kilpailua. Tähän hinnoitteluun viittaa esim. Careman vuokra hinnoittelu n.350€/kk. Tämä hinta ei vastaa uuden nykyisten määräysten täyttävän tehostetunpalveluasumis kiinteistön kustannuksia eikä minun tietääkseni valmiita tiloja ole olemassa seutukunnalla.

Vielä pienempi yllätys minulle oli Hoitokoti Annalan valinta. Kesälahdella kepun ja kopun valtuutetut perustelivat päätöstään luopua Aurinkorinteen saneeraamisesta nimenomaan ostopalvelu tuotannon lisäämisellä. Joulukuun valtuustossa, jossa asiasta päätettiin, eräs kepu poliitikko kertoi nähneensä yksityisen palveluntuottajan piirustukset joissa Kesälahden vanhuksia tullaan hoitamaan. Vahinko, että Hoitokoti Annalan omistaja(kepu)jääväsi (jostain kumman syystä) itsensä tuon pykälän ajaksi, etten voinut onnitella häntä jo silloin kilpailutuksen voitosta. Lämpimät onnittelut vain Annalalle näin jälkikäteen.

Helli on nyt pettänyt lyhyen ajan sisällä kahdesti kuntalaisten luottamuksen, ensin lääkäripalveluiden kilpailutuksen sekoilulla ja nyt vanhusten asumispalveluiden kilpailutuksella.
Kuntalaisille on luvattu lääripalvelut jokaisessa kuntakeskuksessa viitenä päivänä viikossa. Tämä ei ole toteutunut ainakaan Kesälahdella eikä Rääkkylässä. Vastaanotossa ei edes aamulla aina tiedetä tuleeko lääkäri vai ei tai mihin aikaan hän ilmaantuu paikalle.
Samoin vanhusten hoito luvattiin hoitaa lähipalveluna jokaisessa kunta keskuksessa niin että oman kunnan vanhusten ei tarvitse mennä viettämään elämän ehtootaan vieraalle paikkakunnalle. Nyt tämäkin lupaus on vastoin kuntien välisiä sopimuksia rikottu Hellin taholta. Helli on ottanut valtion roolin kuntien sisällä

ELY.n päällikkö Elli Aaltonen on kertonut näkemyksensä liikelaitosmallin toimimattomuudesta. Hellin työntekijät ovat kertoneet mielipiteensä Hellin hallinto mallin toimimattomuudesta. Palveluiden käyttäjät ovat kertoneet mielipiteensä Hellin palveluiden toimimattomuudesta. Ketä varten Helliä meidän sitten pitää pystyssä? Kova palkkaisten johtajienko?

Olen tähän saakka tukenut voimakkaasti Helliä ja tuonut esille keinoja Hellin kehittämiseksi. Nyt en enää jatkossa puhu Hellin kehittämisestä vaan Hellin johdon ja koko hallinto mallin vaihtamisesta. En ikävä kyllä enää näe muuta keinoa sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaamiseksi seutukunnallamme.


.

1 kommentti:

Jarmo Asp kirjoitti...

Tervehdys, Matti!!
Eipä mitenkään yllättänyt nuo Hellin tempaukset. Luuleeko vielä joku, että homma on hanskassa? Kyllä ne ovat olleet totaalikadoksissa aivan alusta alkaen. En vieläkään ymmärrä, miten laittomalle pohjalle (kilpailulaki) perustettu kunnallinen liikelaitos voi yleesäkin olla olemassa. Jatkan julkista kyseenalaistamista aivan kuten olen tehnyt vuoden 2008 kesästä alkaen. Lukekaahan blogiani jarmoasp.blogspot.com
Hyvä,Matti! Jatka valitsemallasi tiellä.
Jarmo Asp