sunnuntai 11. heinäkuuta 2010

Kesälahden tulevaisuus

Kesälahdella keskustellaan kuntamme tulevaisuudesta. Kuntamme on ajettu kriisikunnaksi. Yleensä, kun puhutaan kunnista, niin sanotaan, että kunta ajautuu johonkin. Ei se ajaudu mihinkään vaan se ajetaan. Meidänkin kunnan taloudellinen tilanne on seurausta niistä päätöksistä, joita edellinen valtuusto ja hallitus on tehnyt. Sanoisin, että on eletty kuin lehmät pellossa.

En käy nyt lähemmin ruotimaan mitä olisi pitänyt tehdä toisin, sen tietävät jo kaikki kuntalaiset. Yritetään vain katsoa tulevaisuuteen.

Keväällä tehdyn kuntaliitosselvitysaloitteen mukaan selvitetään naapurikuntien kanssa kuntaliitos mahdollisuudet. (Selvennyksenä sanottakoon, että minä en ollut aloitteen tekijöiden joukossa vaikka osa kepulaisista niin väittääkin. Aloitteen tekijät olivat kaikki kepulaisia.)

KUNTALIITOS KESKI-KARJALAN KUNTIEN KESKEN?

Siitä muodostuisi n. 20.000 asukkaan kaupunki. Kaupunki, jolla olisi kumulatiivista alijäämää n. 15 miljoonaa- ja velkaa yli 30 miljoonaa euroa.
Vaikka Kitee ja Tohmajärvi paukuttelee henkseleitään ylijäämäisen tilinpäätöksen vuoksi niin on syytä muistaa, että ylijäämät tulivat valtion ylimääräisen harkinnanvaraisen avustuksen ansiosta. Kun lisäksi otetaan huomioon, että uuden kunnan valtionosuudet tulevat pienenemään nykyisestä niin on syytä olettaa, että uusi uljas Keski-Karjalan kunta ajautuu lähi vuosina kriisikunnaksi. Lisäksi Kiteen päätöksen teko kulttuuri muistuttaa liiaksi omaamme.

KUNTALIITOS PURUVEDEN YMPÄRISTÖ KUNTIEN KANSSA?

Uudesta kunnasta tulisi n. 12.000 asukkaan kunta, jolla olisi velkaa yli 26 milj. euroa ja kumulatiivista alijäämää n. 8 miljoonaa. Sen lisäksi, että olisi pelkona tällä uudella kunnalla joutua kriisikunnaksi, peikkona kesälahtelaisille olisi uusi kuntakeskus. Tiedämme ettei kuntakeskus sijaitsisi Kesälahdella niin vaihtoehdoiksi jää Kerimäki ja Punkaharju. Oli se sitten kumpi tahansa niin osalle kuntalaisillemme kuntakeskus sijaitsisi yli 70 km päässä. Sairaanhoito piirin vaihto Savonlinnaan tuskin tuottaisi ongelmia, mutta sos.- ja terveyden hoidon järjestäminen ilman Helliä toisi varmaan harmaita hiuksia Helli uskovaisille luottamushenkilöille.

KUNTALIITOS PARIKKALAN KANSSA?
Luulen, että nämä neuvottelut käytiin loppuun silloin kun Uukuniemen oppilaat otettiin vastoin Parikkalan kunnan tahtoa Kesälahdelle kouluun.

KESÄLAHDEN KUNTA SÄILYY ITSENÄISENÄ?

Kuntamme on muuttunut viidessä vuodessa melkein velattomasta ja ylijäämäisestä kunnasta yhdeksi Suomen huonoimmin hoidetuksi kunnaksi. Eikä kukaan tunnu tietävän miksi? Eikä kepu ja kopu luottamushenkilöitä tunnu se edes kiinnostavan. Meillä oli kohtuulliset palvelut viisi vuotta sitten aivan kuten nytkin tai ehkä nyt on jopa hieman huonommat, mutta nyt palvelut tuotetaan n. 1,2 milj. euroa kalliimmalla kuin viisi vuotta sitten.
Pallo on hukassa niin luottamushenkilöiltä kuin viranhaltijoilta. Tilanteen sekavuutta kuvaa hyvin jatkuva takin kääntely päätöksiä tehtäessä. Esim. vanhusten asumisratkaisuissa tällä valtuusto kaudella on jo ollut kolme erilaista päätöstä, joista viimeisenä porvari näkemyksenä on että kumotaan vanhat päätökset ja ei tehdä mitään päätöksiä.
Samoin teknisentoimen yhteistyö Keski-Karjalassa. Hallitus päätti viime syksynä, ettei siitä ole meille hyötyä. Nyt hallituksen porvari jäsenet ovat aloittamassa uusia neuvotteluja. (Siis neuvotteluja teknisentoimen yhteistyöstä Kiteen kanssa, josta heidän mukaansa ei meille ole mitään hyötyä. Tekninentoimi tuntuukin olevan se ainoa mistä säästämällä pelastetaan kuntamme)
Vuosi sitten päätettiin tehdä (liian kallis)keskuskeittiö. Perusteluna oli säästöt keittiön käyttömenoissa. Puoli vuotta myöhemmin valtuuston porvari enemmistö päätti ettei säästöjä tästä kalliista investoinnista tarvitsekaan tulla.
Hallitus päätti viime syksynä että tarvitsemme oman teknisenjohtajan, puoli vuotta myöhemmin porvari jäsenten mielestä sellaista ei tarvitakaan ja että teknisenjohtajan voi erottaa lain vastaisesti.
Lisäksi Keski-karjalan yhteisessä Tilaajalautakunnassa porvari edustajat äänestelevät omia valtuustossa tekemiään päätöksiään vastaan (He siis vastustavat omia näkemyksiään).
Tässä vain muutama esimerkki kuntamme päätöksentekokulttuurista. Lisäksi tulee ne kepu ja kopu edustajien populistiset puheet avoimuudesta, tiedottamisesta ja ongelmiin puuttumisesta, joissa asioissa he sitten äänestävät systemaattisesti omia puheitaan vastaan. Viimeisimpänä tapauksena työpaikkakiusaamisen salliminen porvari äänillä kunnassamme.


Kepu ja kopu edustajat ottavat usein puheeksi huonon työskentely-ilmapiirin luottamuselimissä. Tämä on kieltämättä totta, joten heidän olisi syytä katsoa kuvaansa peilistä eikä tarjota sitä peiliä muille katsottavaksi.


Voiko tämän kaltaisella päätöksentekokulttuurilla hoitaa kuntamme vaikeudet ja säilyttää kuntamme itsenäisenä?


VOI KESÄLAHTI PARKA


PS: Minun henkilökohtainen kantani kuntamme tulevaisuuden suhteen on, että tehdään Keski-Karjalan kaupunki tai sitten tehdään Puruvesi kunta tai ollaan sitten itsenäisiä. Saatan kyllä vielä kääntää takkini tässä asiassa.

2 kommenttia:

A kirjoitti...

Moi Matti!

Eivätpä taida tohmajärveläisetkään olla mitenkään ihastuneita Kiteeseen ja sen menettelytapoihin, joten suo siellä, vetelä täällä. Tai jos Tohmajärvi päättääkin liittyä Joensuuhun, voisi olla mahdollisuus että saisimme pitää oman terveyskeskuksen. Tämä asia on meille se kaikkein tärkein juttu.

Matti Kosonen kirjoitti...

Moi Aili.

Eniten minua huolestuttaa koko Keski-Karjalan luottamushenkilöiden asenne. Puuttuu kokonaan oma-aloitteellisuus. Kuunnellaan vain mitä mieltä viranhaltijat ovat ja sitten toistetaan heidän sanomisiaan kuten mantraa. Mikä on kuntajohtajien vastuun kanto halu kun kaksi odottaa eläkkeelle pääsyä ja loput etsivät parempia töitä? Voiko heihin varauksettomasti luottaa?