perjantai 6. toukokuuta 2011

Mietteitä Parikkalan vierailusta

Kävimme eilen tutustumassa naapuri kuntaamme Parikkalaan ja heidän sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja Eksoten (Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri) toimintaan. Käynti muistutti Liisa ihmemaassa kirjaa.

Tässä muutamia haja havaintoja miten Parikkala poikkeaa Kesälahden kunnasta:

Ensinnäkin kun meillä luottamushenkilöt pyytävät jotain tietoja sos.- ja terveyspalveluista niin Hellistä tulee kolme sosiaali puolen koulutuksen saanutta ihmistä kertomaan miten asiat on. Parikkalassa meille oli kertomassa samasta asiasta kolme lääkäriä.


Meillä on käytössä tilaaja- tuottaja malli, jossa kunnan pitäisi hoitaa tilaus tilaajalautakunnalle ja tilaajalautakunta sitten tilaa palvelun tuottajalta, heillä kunnat tilaavat suoraan palvelun Eksotelta.

Kun me talousarviossa päätämme ostomme euromäärän Hellistä niin joudumme pitkin vuotta sitä kuitenkin lisäämään ja sitten myöhään seuraavana vuonna viimein tiedämme mikä se lopullinen maksuosuutemme edellisvuonna oli. Vastaavasti Parikkala solmii pitävän sopimuksen Eksoten kanssa, eikä lisälaskuja tule, heillä sopimus sitoo kumpaakin osapuolta kun meillä se sitoo vain kuntaa.



Parikkalassa on vanhusten laitosasumisyksikkö (vanhainkoti), meiltä puuttuu se (ei tarvitsisi makuuttaa vanhuksia kalliilla vuodepaikoilla jos sellainen olisi).

Parikkalassa on riittävästi lääkäreitä, meillä on vain puolet siitä mitä pitäisi olla.

Parikkalassa sos.- ja terveyspalvelut toimivat, meillä ei.

Parikkala pystyy antamaan kuntalaisilleen hyvä palvelut 18,5 % kunnallisverolla, meillä ei riitä 21 % edes huonoihin palveluihin.

Lopuksi hyvin mielenkiintoinen havainto:

Meidän kuntaa johtaa kunnanjohtaja kun vastaavasti Parikkalan kuntaa johtaa luottamushenkilöt. Voisiko tämä seikka olla syynä kuntiemme eroihin?



.

7 kommenttia:

mammamia kirjoitti...

Kesälahden Matti,

tilanne muistuttaa Portugalin tukipaketin jälkeistä aikaa. Henk.kohtaisesti ratkaisin asian jo 1990 ja uudelleen 2000 ja uudelleen 2011. Olen ääneen ihmetellyt vääryyksiä niin kuin sinäkin. Kivet on kupissa ja pysyvät. Pahantekijät ovat ensimmäiset kivittäjät. Odotetaan, kyllä tästä hyvä tulee.

A kirjoitti...

Tuntuu siltä, että Parikkalassa homma toimii hyvin, mutta Hellissä ei muu kuin että rahat menevät - kuin kankkulan kaivoon;/

Kyllä se Keski-Karjalan kunta jää ikuiseksi unelmaksi---.

Anonyymi kirjoitti...

eläköön nuo pienet (mutta merkittävät) erot. onko parikkalassa pätevämmät valtuutetut, vai mistä moinen johtuu?! parikkalan piiat jne...

Matti Kosonen kirjoitti...

Mammamialle: mutta voihan niitä kiviä siinä kupissa edes vähän yrittää käännellä.

Ailille: Minustakin puheet Keski-Karjalan kunnasta voi viimeistään nyt lopettaa. Se asia on ryssitty tosi surkeasti.

Anonyymille: Ehkä Parikkalan luottamushenkilöt ovat sisäistäneet paremmin sen että valta ja vastuu täytyy kulkea käsikädessä.

Anonyymi kirjoitti...

Ei ne pelkät kuntajohtajat tai pelkät luottamushenkilöt tätä Keski-Karjalan soppaa ole aikaan saaneet. Soppaan on tarvittu samaan aikaan tunarit molemmista tahoista. Pari-kolme kyvytöntä kuntajohtajaa, sekä pari-kolme poliittista pilipalijohtajaa. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Ennen tulevia kuntavaaleja ainoa toivo on, että Kiteelle tulisi ensi syksystä pätevä kaupunginjohtaja ja Tohmajärven kunnanjohtaja löytää muualta töitä. Heidän johdollaan Sote palvelut on mahdollista saada toimimaan. Nykyiset luottamushenkilöt osaavat kyllä sujuvasti myötäillä riittävän hyvin sitä, mitä virkamiehet sanovat.

Anonyymi kirjoitti...

Ei kai tämän sote-sotkun toinen pääarkkitehti ja vauraan kaupungin köyhdyttäjä, Kiteen kaupunginjohtaja, enää palaa syksyllä takaisin? Eihän?

Anonyymi kirjoitti...

Eipä taida palata. On irtisanonut taannoisen huhun mukaan asuntonsa Kiteeltä tässä kevään aikana.