maanantai 18. kesäkuuta 2012

Kiteen tulevaisuus

Olen pohtinut aika paljon tuota edellistä yhdistymishallituksen kokousta.
Ennen liitospäätöstä oli paljon puhetta uusista organisaatioista, joissa pyrittäisiin keventämään uuden kunnan hallintoa ja suuntaamaan resursseja suorittavaan portaaseen. Ääni kuitenkin muuttui kellossa heti kun liitos päätös oli tehty. Hallintoa kasvatettiin ja keskustelut resurssien uudelleen ohjauksesta kuitattiin sillä, että uudet nimitetyt ylimmät päälliköt saavat tehdä oman organisaationsa mieleisekseen eli luoda uusia himmeleitä kuten Hellin johto loi 3,5 vuotta sitten.
Minun naivi lapsen uskoni kuvitteli, että tässä yhteydessä myös Hellin organisaatio uusittaisiin luottamushenkilöiden toimesta. Toisin kävi, muutettiin ainoastaan hallinto malli, mutta totaalisesti epäonnistunut johtaja valittiin uudelleen jatkamaan tehtävässään ja samalla annettiin siunaus sille epäonnistuneelle himmelille, jonka hän oli luonut. Eikä kukaan voine väittää etteikö tuon himmelin henkilöstön valinnoissa olisi ollut yhtenä määräävänä tekijänä oikean puolueen jäsenkirja.


Kenen etuja kuntalaiset ovat valinneet luottamushenkilöt ajamaan, johtavien viranhaltijoiden, kunnan työntekijöiden vai kuntalaisten?
Minä olen yrittänyt pitää päätöksen teossa punaisena lankana kuntalaisten -, mutta myös työntekijöiden etua koska hyvinvoivassa työyhteisössä työntekijä pystyy antamaan parhaan palvelun kuntalaiselle.

15 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Menot tulevat jatkossa kasvamaan verrattuna entiseen. Myös velkaantuminen jatkaa kasvuaan. Kasvavat valtion avut ei pitkälle riitä. Väkimäärä on ainoa mikä pienenee. Ainoa pienen pieni toivo elää siinä, että syksyn kuntavaalit toisivat tullessaan johtajuutta edes luottamushenkilöstöön. Hallinto ja tekeminen olisi pitänyt laittaa ruotuun vuosia sitten. Opertaiivisesta toiminnan johtamisesta vastaa kaupunginjohtaja ja hänenkin osaaminen on nähty. On varmaan aika mieltä ylentävää toimia luottamushenkilönä tällaisessa poliittisten suojatyöpaikkojen organisaatiossa?

Matti Kosonen kirjoitti...

Olen oikeasti huolestunut luottamushenkilönä siitä ettei uuden kunnan talous tunnu kiinnostavan ketään. Luottamushenkilöt ja viranhaltijat paukuttelee henkseleitään miten hyvin on taloutta hoidettu kun valtion osuudet kasvoivat muutamalla miljoonalla, niin että voidaan jatkaa samoilla eväillä.

Olen alkanut vakavasti harkita käynkö enää ehdokkaaksi ensi syksyn vaaleissa.

Anonyymi kirjoitti...

Älä nyt tuollaisia harkitse. Jäisit paitsioon lukuisista kuntalaisten kustantamista kahvituksista tärkeiden virkamiesten pöydässä, matkoista, seminaareista, lounaista ja kokouspalkkioista. Ne kai ne ovat suurimmalle osalle luottamushenkilöitä tärkeimpiä asioita, ei oikeiden asioiden murehtiminen.

Raimo kirjoitti...

Onko niin että kunnan palveluksessa olevat luottamushenkilöt ovat jäävejä tekemään kunnan taloutta koskevia päätöksiä. Ei kunnan palveluksessa oleva työntekijä voi tehdä itseään ja lähipiiriään koskevia saneerauspäätöksiä. Näin se vaan on.
Entäpä muusta työelämästä poikkeava 5 vuoden irtisanomissuoja ? Ketä syrjitään ?

Anonyymi kirjoitti...

Nyt kaivataan kokenutta Mattia edelleen kehiin. Kunnahallituksen puheenjohtajan vakanssi olisi sopiva. Kyllä kuntalaisten etu on vähintään yhtä tärkeä, kuin työntekijäin.

Matti Kosonen kirjoitti...

Jaahas, onpa tullut mielenkiintoisia kommentteja.
Noista kokouspalkkioista nyt ei kannata kovin suurta numeroa rehdä. Esim eiliseen hallituksen kokoukseen käytin esityslistan lukemiseen ja asioiden selvityksiin aikaa 3h, matkaan kokouspaikalle ja takaisin meni aikaa 1h. Kokous taisi kestää 2h. Tästä kaikesta 6 tunnista kuittaan 35€ kokuspalkkion - verot. Kokous kahvit ovat päivällä keitettyjä ja kokoukset ovat illasta, jääköön sanomatta mille ne maistuu. Enkä muista istuneeni täkeiden virkamiesten pöydissä jos sellaisiksi ei lueta Hellin virkamieh..., ei kun virkanaisia.

Raimolle: Katsoppa kuinka monta Hellin johtavaa virkanaista istuu Kiteen valtuustossa ja mistä puolueesta he ovat? Tämä selittänee Hellin organisaation kehittämisen esteen.

Ja lopuksi, minulle on sanottu, että kh.n pj.n on oltava yhteistyö kykyinen eli muistettava olla kunnan/kaupunginjohtajan kanssa samaa mieltä eli minä en täytä tuota valinta kriteeriä.

PS. Niin Kiteen kuin Kesälahdenkin valtuustot ovat tällä kaudella onnistuneet hallituksen pj.n valinnassa todella hyvin.

Anonyymi kirjoitti...

Jos toimii niin kuin valtaosa kiteeläisistä valtuutetuista, ettei avaa edes kokouskutsua tai kokoausaineistoa kunnes kokouspaikalla, säästyy hyvin tuolta asioihin perehtymiseltä, saati asioiden ymmärtämiseltä. Ja tosiaan, kun myötäilee johtavia viranhaltijoita ja/tai sopivia vahvoja puolueaktiiveja, säästyy ajattelemiseltakin. Silloin voi keskittyä kahvitteluun ja muuhun mukavaan. Teitä asioihin perehtyviä ja niistä ymmärtäviä kun ei kovin montaa ole, eikä taida tulla olemaan tulevassa valtuustossakaan. Mikä lie merkitys koko nykyisellä valtuustolla esim. Kiteellä? Kun on seurannut sen toimintaa verrattuna virkamiehiin ja koko kaupungin tapahtumiin, niin hyvä, että edes kumileimasimen roolia jäljellä. Kiteen hallitus se vasta paikka onkin, hävettäisi kuulua moiseen kokoonpanoon. Kaipa ne valtuutetut kuitenkin sitten edustavat tällä tavoin tasapuolaisesti ja demokraattisesti kuntalaisia ja kuntalaisten tahtoa.

Anonyymi kirjoitti...

Kun katsoo yhdistyneen Kitee-Kesälahti kunnan osaa ylintä viranhaltijaporukkaa, niin näyttöjen perusteella talous on edelleen " ei voitu ennustaa" ts. kykyä talouden ohjaukseen ei ole.
1.Talousjohtajana Hämäläinen. Näyttö: Kesälahti konkurssiin.
2. Sosiaali- ja perusterveyden johtaja Rouva Turunen ( virallinen nimike? )
Näyttö: Hellikaaos - palvelut ja talous.
3. Yhteiskuntasuhdejohtaja Herra Isoherra Turunen.
Näyttö : Onnistui juoksupoikana tekemään sen, mita mutamat uskotut luottamuskaverit käskivät.

Anonyymi kirjoitti...

Mielipidekyselyjen perusteella alueen äänestysaktiivisuus tulee jäämään alhaiseksi ensi syksynä. Eipä tarvitse ihmetellä syytä, kun kuulee näitä tarinoita. Eikä ihmetytä sekään, ettei virkoihin ole osaavia hakijoita. Nyt jos koskaan olisi löydettävä syksyn ehdokkaiksi uutta osaavaa verta oikein roppakaupalla.

Anonyymi kirjoitti...

Viranhaltijoiden tehtävä on tuottaa oikeaa ja ajantasaista tietoa luottamushenkilöille päätöksen tekoon. Viranhaltijoille maksetaan kokoaikaista palkkaa. Luottamushenkilöiden mahdollisuus oikean tiedon hankkimiseen on rajallinen, olkoonkin , että jos halua ja kykyä oma-loitteeseen tiedon hankintaa, niin kyllä tietolähteitä on. Tuossa edellä anonyymi sanoo, ettei virkoihin ole osaavia henkilöitä. Totta, mutta ei ole yritettykään hakea , esim. talousjohtajan virkaan. Kiteen talous on haaste nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa. Odotin, että jo virkoja täytettäessä olisi talousosaamista painotettu. Mitä Kiteen edustajat yhd.hallituksessa ajattelivat, jossa valinnat tehtiin - talousjohtaja valitiin muistaakseni äänin 10-2. Mitään ei kummassakaan kunnassa menneestä opittu. Minäkö äänestäisin syksyn kuntavaaleissa ?

Matti Kosonen kirjoitti...

Anonyymi kirjoitti: "Viranhaltijoiden tehtävä on tuottaa oikeaa ja ajantasaista tietoa luottamushenkilöille päätöksen tekoon"

Noinhan se pitäisi olla, mutta olen joutunut pettymään liian monesti tuossa asiassa, joten selvitän itse asioiden taustat aina kun ehdin tehdä niin.

Anonyymi kirjoitti...

Muistaakseni Kesälahden valtuustossa oli yksi valtuutettu, joka näki tulevaisuuden ja oli erimielinen tehdystä liitospäätöksestä.

Matti Kosonen kirjoitti...

Niinpä taisi olla. Samainen henkilö joka on ollut lisäämässä kunnan menoja, niin että kunta joutui selvitys tilaan. esim.hyväksymässä Helli toilailuja ja kannatti keskukeittiön rakentamista. Näistä sitten lankesi miljoona lasku kunnalle.

Anonyymi kirjoitti...

Olisitkos sinä Matti halunnut vielä tuplasti kalliimman kahden keittiön mallin? Sinullahan on tainnut olla tarkoitus viedä kunta selvitystilaan jo aikaisemmin.

Matti Kosonen kirjoitti...

En ymmärrä mistä kukin näitä tietoja ammentaa? Ne kaksi keittiötä oli valmiina, ei niihin olisi tarvinnut tehdä mitään. Nyt piti koko keittiö pistää uusiksi ja laajentaa jotta voitaisiin tuottaa yhtä paljon aterioita kuin ennen kahdessa keittiössä. Nyt aterian hinta on sitä luokkaa, että koulutoimenjohtaja sanoi tulevan halvemmaksi jos lapset käytettäisiin Pivankalla syömässä. Sitäpaitsi nyt siinä keittiössä tuotetaan 15000 ateriaa vähemmän vuodessa, kiitos porvarien yksityistämis buumin. Tästä huolimatta keskuskeittiön menot kasvoivat.