torstai 17. lokakuuta 2013

Ettei totuus taaskaan unohtuisi

Kiteen kepun likaisten juttujen jakamiskeskus on laittanut liikkeelle tiedon, että Kesälahden kunnanvaltuuston päätös rakentaa terveyskeskuksen yhteyteen vanhusten tehostettuasumispalvelu osasto olisi kuntaliitossopimuksen vastainen. Tämän valheellisen tiedon levittämisen tarkoituksena on estää noiden tilojen rakentaminen.

Totuus asiasta on luettavissa Kesälahden ja Kiteen kuntaliitosselvityksen sivulta 16, jossa lukee seuraavaa:

Terveyskeskuksen saneeraus, Kesälahti

Kesälahden nykyinen terveyskeskus peruskorjataan erikseen laadittavan suunnitelman mukaisesti. Suunnittelu aloitetaan vuoden 2012 aikana, jonka perusteella kustannusarvio tarkentuu. 

Kuntaliitosselvitys oli Kiteen kaupungin valtuuston käsittelyssä 26.4.2012 §25 eikä siihen tehty muutoksia.

Suunnitelman laati Esa Lahtelan johtama työryhmä, jonka esityksen mukaisen päätöksen Kesälahden valtuusto teki.

Kyse on nyt siitä noudattaako Kiteen valtuusto kuntaliitossopimusta vai ei?

PS. Mikäli joku haluaa selvittää onko liitossopimusta rikottu niin kannattaa selvittää investointi ohjelman ero kuntaliitosselvityksen investointiohjelmaan ja mihin ne lisä investoinnit suuntauivat?

37 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Liekö Esa ymmärtänyt mitä on Turusen Jorman ohjeistuksessa ollut tekemässä?

Anonyymi kirjoitti...

Tuosta näkee miten käy kun ikuinen oppositiomies pääsee valtaan, niin silloin ymmärrys on sivu seikka :(

Anonyymi kirjoitti...

Renki vie ja työnantaja vikisee. Ei ole työläisestä johtajaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Jos miehellä on ikänsä ollut verokirja taskussa ja pääluottamusmies tausta, niin ei kai siinä paljon ole työnantajan kokemusta ehtiny tulla. Jos mies ajaa vain työntekijöiden etuja nytkin niin voitte unohtaa supistukset ja säästöt tällä vaali kaudella.

Anonyymi kirjoitti...

Kannattaa käydä lukemassa Kunnat.net sivuilta mitä tarkoittaa kuntaliitosselvitys!

Matti Kosonen kirjoitti...

On tullut luettua Kunnat.net sivut. Minusta on todella ikävää kun ne jotka eivät olleet kuntaliitosneuvottelussa mukana alkavat lukea sopimusta kuin pirut raamattua. Neuvotteluissa oli paljon asioita joiden yksityiskohdista sovittiin ilman että niitä olisi kirjattu sopimukseen (niistä puheista on nämä sanonnat: "Kyllä miehen sanaan voi luottaa ja se pidetään mitä on luvattu"). Otin tuon lainauksen kuntaliitosselvityksestä "todistus aineistoksi" jotta kaikille tulisi selväksi, että asia oli sovittu neuvotteluissa.

Anonyymi kirjoitti...

Onko se koko sopimus jossain nähtävissä että voisi itse lukea mitä on sovittu? Yksi sanoo yhtä ja toinen toista.

Anonyymi kirjoitti...

Löytyy Kiteen pöytäkirja liite aiesopimus.24.04.2012.kohta.Investoinnit.2.Terveyspalvelut.Terveyskeskus saneeraus/mahd.laajennus;avopalvelutilat ja hoivaosasto

Anonyymi kirjoitti...

Eikös tuo kiista mitä on sovittu selviä hallinto-oikeudessa. Jos kerran jollakin taholla on pitävät argumentit hallinto-oikeus päättää jotta sopimusrikkomusta ei sallita. Ihmettelen miksi moisesta edes kiistellään, antaa tuomarien ratkaista asian sitä vartenhan nuo oikeuslaitokset ovat olemassa!

Anonyymi kirjoitti...

Vastustajilla alkaa olla pelimerkit vähissä, kun jo tuomareita apuun pyytävät. Voi sitä populismiä :(
Minä Kesälahtelaisena häpeän näiden omien päättäjien puolesta, jotka ovat tämän vanhusten hoiva paikan kaatamassa. Nimet ovat tiedossa!

Anonyymi kirjoitti...

Toivon Lahtelan luopuvan hallituksen puheenjohtajuudesta. Luottamus nolla. Kaikki asiat hukassa. Vaikka tekisi sopimuksia itse itseensä kanssa, sekin pitää ratkoa oikeudessa.

Anonyymi kirjoitti...

Tulkitkaa hyvät ystävät minulle. Aiesopimuksessa siis puhutaan terveyskeskuksen saneerauksesta ja mahdollisesta laajennuksesta, avopalvelutiloista ja hoivaosastosta. Tarkoittaako tämä nyt samaa asiaa kuin tehostettu palveluasuminen? Ja onko aiesopimus sama kuin kuntaliitossopimus? Entä kuntaliitosselvitys?

Anonyymi kirjoitti...

Aiesopimus on ainoa osa,joka jollakin määrin on sitova.

Anonyymi kirjoitti...

Näyttä selvältä, että luvattu on ja kun siihen lisätään huutava pula juuri näistä tehokkaamman hoidon paikoista, niin jääkö vastustajille muuta kuin periaate jäljelle? Hehän katsovat voivansa vastustaa kaikkea mitä ps ja normidemarit kannattavat. Tämä jos mikä on sitä kaikkien politikointien äitiä.

Anonyymi kirjoitti...

Normidemari Kiteellä on virkamiesten ohjaama kepudemari. Sitten on Matin kaltaisia kuntalaisiakin ajattelevia demareita. Ei voi muuta sanoa, kuin että onneksi on perussuomalaiset ja muutama järkidemari, joiden kelkassa kokoomuksenkin on helppo tulla.

Anonyymi kirjoitti...

Kelkalla mennään yleensä alamäkeen. Olisiko muita mahdollisia suuntia?

Matti Kosonen kirjoitti...

On jotkut kokeilleet muitakin suuntia eli ylämäkeen, mutta sitten kääntäneet kelkansa entiseen suuntaan. Politiikan slangilla ilmaistuna, kääntäneet takkiaan.

Anonyymi kirjoitti...

Ei kai taas siun "toveri" 😞

Anonyymi kirjoitti...

Miltä tuntuu olla luottamushenkilönä teknisessä lautakunnassa, kun virkamiehet ja hallitus eivät kunnioita pätkääkään päätöksiänne? Sen kuvan saa ensi maanantain hallituksen esityslistasta. Ihmettelen, mikä lautakuntien tehtävä ta merkitys oikeasti on. Onko ne vain sijoitus paikkoja ihmisille, joilla on pulaa harrastuksista.

Anonyymi kirjoitti...

Mitä siellä nyt on tekeillä?

Anonyymi kirjoitti...

Lautakunnassa voi ja saa jutella mukavia mm. investoinneista. Vähän niinkuin kirjoittelisi toivomuslistaa joulupukille. Sitten tulee tonttu, joka vetää mukavat toiveet yli. Eli virkamiehet ja hallitus (oletettavasti) vähät välittää mitä lautakunta on päättänyt. Tämän vuoksi, en koe, että lautakunnilla on mitään muuta merkitystä kaupunkilaisille, kuin pienten kahvi-, matka-, ja kokouspalkkiokulujen maksaminen.

Anonyymi kirjoitti...

Soutamisen ja huopaamisen lopptulos voi olla pysähtyneisyys. Kiteellä pitää nyt tehdä oikeasti suuria päätöksiä ja sellaisia päätöksiä ei ole valtuuston toimivallasta kiisteleminen. Enkä tarkoita, että asiat ovat hyvin nykyisen johtosäännön mukaan. Kuntaliitos pitäisi avata tiet ongelmattomiin väenvähennyksiin ja säästöihin. Mikä nyt tökkii? Eläköitymistä pitäisi olla tapahtumassa muutaman vuoden sisällä runsaasti ja hommelit pitäisi suunnitella jo sen mukaan. Päätöksiä tarvitaan nyt eikä 2017. Ja Kosonen voisi kirjoittaa uutta useammin jos aiheita enää Kiteeltä löytyy. Jutut on hyviä.

Anonyymi kirjoitti...

Poistakaa, yhteiskuntasuhde, kehitys ja svistysjohtajat. Sotesta henkilösyosuunnittelija ja pari muuta esimiestä sekä yksi päälikkö.
Näistä tulee jo lähes neljäsataa tuhatta vuosisästöt.

Anonyymi kirjoitti...

Huhujen mukaan tännään on lakkautettu yhteiskuntasuhdejohtajan virka ja päätetty ettei hallinto ja sivistysjohtajan eikä terveydenhuoltopäällikön virkoja täytetä ollenkaan. Lisäksi kehitysjohtajasta tehdään henkilöstöpäällikkö. Säästöjä tulee muutama satatuhatta. Mutta kun kaupunginjohtajan esitys vaatii säästöiksi 2,5 miljoonaa euroa, että saataisin akaseks se kuuluisa tallouen tasapainotus. On siinä teille valtuutetuilla hommia. Yrittäkää nyt ottaa se säästö muualta kuin palaveluista. Nillä veroprosenteilla ei viitti kauaa ennää Kitteellä asua. Mutta nuo tämä päiväset esitykset on hyvä alaku, jos paikkaasa pitävät.

Matti Kosonen kirjoitti...

Hienoa. Sittenhän tilanne alkaa olla sama kuin ennen liitosta. Kiteellä ei ollut aiemmin yhteiskuntasuhdejohtajaa. Hallinto-, sivistys- ja talousjohtajan virkaa hoiti yksi henkilö kuten nytkin esitetään. Tuskin kovinkaan paljon säästöjä syntyy siitäkään kun johtajan virka muutetaan päällikön viraksi. Toivottavasti säilytitte henkilöstösuunnittelijan viran kun hänen työpanoksestaan oli erään selvityksen mukaan syntynyt valtavat säästöt?

Anonyymi kirjoitti...

Kesälahdella ei ennen kuntaliitosta tainnut olla johtajia ollenkaan?

Matti Kosonen kirjoitti...

Olihan meillä. Kunnanjohtaja, hallintojohtaja, tekninenjohtaja ja rehtori/koulutoimenjohtaja. Lisäksi oli neljä otona toimivaaesimiestä: apulaisrehtori, koulunjohtaja, rakennustarkastaja ja emäntä.

Anonyymi kirjoitti...

Henksuunnittelija oli kaiketi "säästänyt" 350000€ jota määrää sote pyytää lisäbudjetissaan annettavaksi 😞

Anonyymi kirjoitti...

Lisäksi voitte ottaa huomioon ne lukemattomat työpäivät mitä organisaatiolta on mennyt tämän suunnittelijan tekemän kiusauilmoituksen käsittelyyn. Asiaa olette käsitelleet kymmenissä kokouksissa ja asiahan lienee menossa jatkokäsittelyyn jonnekin missä on rehelliset asiantuntija. Eli "säästöjä" on tullut rutkasti!

Matti Kosonen kirjoitti...

Täsmennyksenä: hallitus sitä on käsitellyt, ei valtuusto.

Matti Kosonen kirjoitti...

Uusi täsmennys. Minun lasku taidolla sain laskettua, että hallitus on käsitellyt tätä surullisen kuuluisaa asiaa kahdessakymmenessä (20) eri pykälässä ja valtuusto kahdessa.

Anonyymi kirjoitti...

Onko siinä asiiissa edistytty?

Matti Kosonen kirjoitti...

Ei vielä.

Anonyymi kirjoitti...

Eikös se pöytäkirjakin ole vielä tarkistamatta :( ja kohta on vuosi männy...

Anonyymi kirjoitti...

Pitäs olla joku erillinen tarkastus- ja asioiden vatvomislautakunta, jonne nuo sekasotkut osoitettaisiin. Muut voisivat keskittyä oikeisiin asioihin.

Anonyymi kirjoitti...

Lautakunnilla ei ole nykymenossa mitään merkitystä. Ne ovat joko kumileimasimia tai muutoin hallitus ja valtuusto menevät virkamiesten johdattelemina lautakuntien päätösten yli. Tai siis eihän nykyisellä Kiteen hallituksellakaan ole mitään roolia päättämisessä tai asioiden johtamisessa. Näin se on! Että ei muuta kuin kivoja turhia kokouksia vaan.

Anonyymi kirjoitti...

Niin ja vielä noille kiusaksille ihan oma lautakunta 😒