keskiviikko 29. syyskuuta 2010

IKÄIHMISTEN PALVELURAKENNE UUDISTUS KESKI-KARJALASSA

Lehdistö on uutisoinut viime viikolla Keski-Karjalan Tilaajalautakunnan esitystä ikäihmisten palvelurakenteen uudistamisesta. Mistä siinä sitten oikein on kyse? Uudistamisella pyritään vähentämään vuodeosaston ja tehostetun palveluasumisen vuodepaikkoja kolmanneksella.

Lehdistössä palvelurakenne uudistusta on perusteltu väestöpohjan pienenemisellä. Perustelu kuitenkin ontuu mielestäni pahasti. Vuonna 1980 Keski-Karjalassa asui 25760 ja v.2009 19565 asukasta eli vähennystä on tapahtunut 6195 hengellä. Vastaavana aikana yli 75 vuotiaitten määrä on kasvanut 1314 asukkaasta 2256 eli kasvua on 942 ikääntyneellä hengellä (Tilastokeskustiedot v.2009). Mielestäni vanhuspalveluita ei voi tarkastella tai mitoittaa väestöpohjan, vaan vanhusten määrän mukaan. Asiasta tulisi ensin käydä yhteinen laaja keskustelu alueellamme.

Uudistusta on myös perusteltu syntyvillä säästöillä, jotka olisi
vuodeosasto- ja tehostetun palveluasumisen paikkojen vähenemisestä johtuen n.7 milj. euroa/v. Kuitenkaan ei ole olemassa mitään laskelmia siitä, mitä lisäkustannuksia tämä muutos aiheuttaa kotipalveluun ja kotisairaanhoitoon
tai erikoissairaanhoitoon. Asia oli kuitattu valmistelussa kahden
ranskalaisenviivan lauseella, - kotihoidon tehostaminen, - pitemmällä aikavälillä tehostetun kotihoidon kehittäminen.

Tilaajalautakunnalle tuodussa esityksessä oli paljon kertova lause: "Välivaiheella tarkoitetaan v. 2011 alkavaa vaihetta jona aikana puretaan nykyinen palvelujärjestelmä." Siinä ei ollut mitään suunnitelmaa, miten nuo lähes sadan vuodepaikan vähennys aiotaan tehdä ja millä resursseilla aiotaan hoitaa sieltä siirtyvät vanhukset kotiinsa. Esityksessä ei myöskään ollut miten
olemassa olevan henkilöstön laaja eläköityminen vaikuttaa tilanteeseen.

En vastusta uudistusta, mutta en voinut olla hyväksymässä tämän kaltaista suunnitelmaa jossa oli ristiriitaisuuksia, valtuustojen päätösten vastaisia linjauksia sekä oleellisia puutteellisuuksia. Itse asiassa suunnitelmasta jäi minulle enemmän avoimia kysymyksiä kuin mihin se antoi vastauksen.

Olen edelleen sitä mieltä, että vanhusten palvelurakenneuudistus tulee toteuttaa siten, että ensin tehostetaan suunnitelmallisesti kotipalvelua, kuntoutusta, kotisairaanhoitoa ja vanhusten terveydenhoitoa. Tämä mahdollistaa entistä huonokuntoisemman vanhuksen kotona asumisen. Tästä seuraa, ettei enää tarvita nykyistä määrää vuodeosasto- ja tehostetun asumispalvelun paikkoja ja ylimääräiset paikat voidaan lakkauttaa tarpeettomina.

Tällainen toteutustapa on inhimillisempi ja asiakaslähtöisempi kaikkineen, vanhusten omaisten ja ennen kaikkea vanhuksen itsensä kannalta, sekä myös halvempi vaihtoehto kuin nyt suunniteltu palvelurakenteiden purkusuunnitelma.



.

2 kommenttia:

A kirjoitti...

Olet mielestäni ihan oikeassa Matti, tuo esityksesi on hyvä. Totta on ,että vanhusmäärä on se ratkaiseva argumentti eikä kuntien väkiluku. Vanhusmäärä lisääntyy koko ajan, ja siis hoidettavat. Kotihoito on tietysti ihmisystävällisin vaihtoehto, mutta se ei saa olla heitteillejättöä :-/

Moni omaishoitaja on äärettömän uupunut ja lähes yhtä huonossa kunnossa kuin hoidettavansa---.

Hyvää jatkoa sinulle Matti<3

Matti Kosonen kirjoitti...

Kiitos Aili.