tiistai 25. maaliskuuta 2014

SOTE UUDISTUU




Sote uudistuu, mutta kestämmekö me uudistuksen vauhdissa tai yleensä ymmärrämmekö me mistä oikein on kysymys ja mitkä ovat seuraamukset uudistuksesta? 

Sotea eli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallia on väännetty jo vuosia, ellei vuosikymmeniäkin. Ilman tulosta. Aina on ollut jokin seinä vastassa. Milloin integraation ja kuntaperusteisuuden yhteensovittamisen mahdottomuus, milloin poliittisen yhteisymmärryksen puute. Puhumattakaan niin asiantuntijoiden kuin kuntakentänkin täysin ristikkäisistä keskinäisistä näkemyksistä. Kokeiluja on tehty ja rakenneltu mitä ihmeellisimpiä himmeleitä ja pieleen ovat menneet niin Oivat kuin Hellitkin.

Nyt on ratkaisut tehty ja niihin on tyytyminen.

Kaikkien sote- palvelujen järjestämisvastuu kootaan viidelle sote-alueelle. Päätöksenteko tapahtuu kuntien yhteistoiminnassa kuntayhtymämallilla. (Kannattaa miettiä mikä painoarvo on 11.000 asukkaan Kiteellä  817.000 asukkaan erva alueen päätöksen teossa?)
 
Nyt tulee vain yksi taso jossa toteutuu täysi integraatio sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta. Malli kuulema mahdollistaa saumattoman hoitoketjun ja myös kustannustehokkaan palvelujen järjestämisen. Toivotaan niin tapahtuvan.

Vaikein asia ymmärtää on järjestämisvastuun ja tuotannon erottaminen. Eli malli kuulemma tukeutuu olemassa olevaan palveluverkkoon. Siis jäävätkö terveyskeskukset ja vuodeosastot kuntien omistukseen ja päätäntävaltaan? Kuka päättää monta vuodepaikkaa esim. Kiteellä on lain voimaan tultua?
Hyvää mallissa on, että se mahdollistaa vahvan julkisen sektorin roolin sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessa. Mielestäni tämä malli tekee stopin veroparatiisiyhtiöiden kerman kuorinnalle sote palveluista.

Mallin rahoitus kuulemma jää toistaiseksi kuntien harteille. Myöhemmin olisi tulossa jokin muu rahoitus malli, mutta siitä ei tunnu vielä kukaan tietävän sen enempää.

 Lakiesitys saadaan alkukesästä lausunnoille ja eduskunta hyväksyy lain ensi syksynä. Voimaan se tulee ensi vuoden alussa ja uudet sote-alueet aloittavat vuonna 2017. 

Minulle ei tämä ole vielä täysin auennut. (No senhän te arvasittekin kun minulle on aina kaikki uudet asiat väännettävä rautalangasta).
Odotellaan ja kuunnellaan, ei vielä tuomita. Aika näyttää oliko ratkaisu hyvä kiteeläisten kannalta.

PS. 
Tässä ratkaisussa kuulemma sosiaali- ja terveyspalvelujen saanti ja laatu on jatkossa nykyistä paremmin turvattu.
Muistan kuulleeni jotain saman tyyppistä hehkutusta jo viisi vuotta sitten täällä Keski-Karjalassa…





.

21 kommenttia:

Veijo Tuunanen kirjoitti...

Asioiden ollessa tässä vaiheessa, ei kannata virkkaa mitään. Eikä ampua asioita alas, ei edes varotuslaukauksia. Homma on epäselvä selvittäjille ja näyttää, että myös päättäjille. Sote pysyy niin kauan epäselvänä kun sitä yritetään ratkaista puoluepoliittisilla perusteluilla.

Anonyymi kirjoitti...

Loppuupahan ainakin kuntapäättäjien kyläpolitikointi sos. ja ter. palveluiden kustannuksella, kun valta siirtyy yhtäkauas missä pippuri kasvaa.
Kiteen kuntalaisten tilanne tuskin voi mennä enää huonommaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Voisiko edellinen anonyymi tarkentaa missä kohtaa meillä on tällä hetkellä erityisen huonot sotepalvelut? Että osaisivat päättäjät miettiä korjauksia. Omalta osaltani ovat toimineet hyvin.

Anonyymi kirjoitti...

Eli ollaan seuraavat pari vuotta epätietoisuudessa mitä tuleman pitää, lienee viisainta jäädyttää toistaiseksi kaikki suuremmat investoinnit ja pyrkiä kehittämään olemassa olevia ja poistaa turhat rönsyt jottei kolahda kovaa kun palvelujen ostaja kertoo mitä haluaa ostaa meiltä.

Anonyymi kirjoitti...

Ainaskin lääkärille ovat immeiset kuulemma päässeet nopeasti, myös hammaslääkärille jopa samana päivänä!!! Mitteekä pittää vuan aina valittoo?

Anonyymi kirjoitti...

Anonyymille 18.39 Kiteellä on ihan kohtuullisen hyvin toimivat sos.jaterveyspalvelut,kiitos siitä aiemmille päättäjille.Nykyinen polittinen vouhotus ei näytä laantuvan ennen kuin päätösvalta on muualla.

Anonyymi kirjoitti...

Kiteen talous näyttää kääntyneen voitolliseksi siitä kiitos kaupunginjohtajalle ja muille vastuunkantaja luottamushenkilöille OK.

Anonyymi kirjoitti...

Kehutaan ja kiitellään, sitten nykyisiä päättäjiä, kun he ovat toimineet siten, että alijäämä on saatettu kriisikunnan rajan alapuolelle eli 500 €/asukas.Nykymenolla ollaan kaukana siitä.
puhumattakaan hurjasta velkaantumisesta.

Anonyymi kirjoitti...

Tuohon voisi lisätä päättäjien aikaansaannoksena Kiteen komeilun Suomen korkeimpana verottajana.

Anonyymi kirjoitti...

Kiteen sote on alkanut säästämään esittämällä perustaa uuden pomon viran. Tuon jos valtuusto vielä hyväksyy, niin onpa kummallista säästämistä. Mistä kaupunkia johdetaan?

Anonyymi kirjoitti...

Mikä virka nyt on perustettu?

Anonyymi kirjoitti...

Onkohan tuo työhön osallistuva pomo? Mielenkiintoista seurata palkkauksellista painotusta em. virkaan jos verrataan arvostusta edelliseen työhön osallistuvaan pomoon.

Anonyymi kirjoitti...

Kiteen kaupungin hallintokoneisossa rehottava "sukurutsaus" on ällistyttävää? sitä ei ymmärrä enää Erkkikään.(Karjalainen tänään)


Anonyymi kirjoitti...

Pitäs siättee lak, jotta jostain viärän koivun kauttai sukulaiset suatas hittoon tuolta piätöksen tiennistä.
Näkkööhän sen mitä ne on suanna aikkaan tällai kauvella. Ennee ei meinnoo suahan suhmuroijja mittään, ku heti huomovvaat.

Ei niilloo mittää yhteistyö kykkyy, liekkö niilä mittää muutakkoo kykkyy...

Anonyymi kirjoitti...

Mukavaa tuo murteella kirjoittaminen, mutta rasittavaa lukea.

Suatan muovella mökkästä jos sotella ei ouk yrjöö tarpeeks ni sitthän hyö hää täh niin seksak sikisoki unvelo.

Säästäkää meidät turhalta huumorilta.

Matti Kosonen kirjoitti...

Silloin kun toimittaja teki tuota kyselyä sukulaisista kaupungin palveluksessa, ihmettelin hänen tarkoitusperiään juttuun. Kaupungin palkkalistoilla lienee kaikkiaan yli 700 henkilöä. Heidän lähisukuun kuuluvat vanhemmat, lapset, sedät ja tädit ja heidän puolisonsa sekä lasten puolisot ja tietysti puolison vastaavat sukulaiset. Luulisin, että kaupungilla töissä olevat ja heidän lähisukulaisensa muodostavat lähes puolet koko kaupungin väkimäärästä. Joten ei siis ole mikään ihme jos luottamushenkilöilläkin on sukulaisia kaupungin palkkalistoilla.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä lehtijuttu. Iso osa tyhmän sutjakoiden päättäjien päätöksistä ja mielipiteistä muodostuu juuri noiden pienten lähipiirien painostuksesta ja eduntavoittelusta. Onhan sukulaisia kuunneltava.

Anonyymi kirjoitti...

Oliko tuon lehtijutun perusteella Jukka Kankkusen tekemä valtuustoaloite poikansa anopin pelastamiseksi sittenkin lainvastainen?

Anonyymi kirjoitti...

Ei välttämättä lainvastainen, mutta esimerkki, kuinka erityisesti kepu verkosto toimii. Siinä ei ole kaupungin edulla roolia, kun ajetaan omaa etua.

Anonyymi kirjoitti...

Kun seuraa näitä juttuja ja päätöksen teko tapaa, en ihmettele,jos fiksut kuntalaiset vieraantuvatän entisestään politiikasta ja eivät vaivaudu edes vaaliuurnille, onhan tämä Kiteen kuntapäättäjien toiminta niin ällöttävän sisäsiittoista suhmurointia ja oman edun tavoittelua, jonka vertaista Suomen kuntakentästä saa hakemalla hakea.

Anonyymi kirjoitti...

Ei tämä Kiteen toimintatapa ole mitenkään poikkeuksellista. Aivan samoin, ja vielä törkeämminkin toimitaan kaikilla pienillä paikkakunnilla, joissa kepu on saanut jostain syystä pitää valtaa. Ja tulokset nähdään.