Talous on tiukalla Kiteen kaupungilla joten säästöjä on
etsittävä ja onhan niitä löytynytkin. Täytyy tunnustaa ettei viranhaltijat ja
johtavat luottamushenkilöt suinkaan ole valittu tyhjänpantiksi kaupungin
asioita hoitamaan. Heillä on keinot ja
osaaminen sentin venytykseen.
Lueskelin tuossa valtuuston, hallituksen ja lautakuntien
päätöksiä nykyiseltä valtuustokaudelta ja bongasin muutamia absoluuttisen
tehokkaita säästötoimenpiteitä joita ei voi olla kertomatta teillekin.
Erityisesti perusturvalle kuuluu hatun nosto innovatiivissydestään.
Talousarviossa vuodelle 2013 päätettiin aloittaa
kotihoidossa yöhoito. Tätä
perusteltiin sillä, että näin saataisiin hoidettua entistä huonokuntoisempia
potilaita kotona ja näin säästyttäisiin kalliilta laitospaikoilla
makuuttamiselta.
Kyseisenä talousarviovuonna perusturva
innovoi vielä seuraavaa:
” Hellaniemen alue muodostaa hyvän kampusalueen, johon sijoittuu lyhyt- ja pitkäaikaista asumista, vuorohoitoa, tulevaisuudessa mahdollisesti yhteisöasumista tai vielä tuetumpaa asumista. Yöhoidon työntekijöiden kotipiste on jo nyt Hellaniemen päätalossa, mikä mahdollistaa talon tehokkaan käytön.
Lisätään yhteisöasumista, perhehoitoa ja kehitetään Hellaniemeä osana monipuolisia asumispalveluja.”
Kokonaan
oma lukunsa on keskustelu henkilöstösuunnittelijan viran tarpeellisuudesta.
Sehän perustettiin vanhan Kiteen valtuuston aikana, mutta sitä käsiteltiin
vuoden 2013 talousarviossa (ja käsitellään vieläkin hallinto-oikeudessa).
Eräiden asiantuntijoiden? mukaan viralla on saavutettu usean kymmenentuhannen
säästö.
Samoin
säästöjä haettiin Kesälahden terveyskeskus remonttia karsimalla vastoin
kuntaliitossopimusta. Ei kuulemma tarvittu tehostettua palveluasumista lisää,
koska sitä oli saatavilla ostopalveluna aivan riittävästi ja koska Hellaniemen
lyhyt- ja pitkäaikainen asuminen, vuorohoito ja tulevaisuuden mahdollinen
yhteisöasuminen pienentää kalliiden hoitopaikkojen tarvetta.
Mutta
mutta…, eihän nämä säästöt riittäneet, piti etsiä uusia säästöjä. Niinpä ensin
lakkautettiin säästösyistä henkilöstösuunnittelijan virka. Sitten olikin
vuorossa tehostetun palveluasumisen lisääminen Kesälahdella, sillä kuulemma
voitiin vähentää kalliita ostopalveluita.
Nyt
sitten seuraavassa perusturvalautakunnan kokouksessa 30.10 säästöjen etsiminen
jatkuu. Käsittelyssä on yöhoidon lakkauttaminen Kesälahdelta ja Hellaniemen
toiminnan purku kotipalveluksi. Mikäli vanhat merkit pitävät paikkaansa niin
asiantuntijalautakunta hyväksyy nämä uudet säästöt
Aivan
oma innovatiivinen säästökohde oli sijoittaa vammaispalvelut vanhan
valtionvirastotalon yläkertaan, jonne portaat alkavat poliisiaseman oven
edestä. Ei siinä rappujen alapäässä pyörätuoli asiakas pitkään huutele vammaispalvelulakiin perustuvia avustus asioitaan yläkertaan kun poliisiaseman ovi avautuu…
Voiko
joku vielä väittää etteikö perusturva hoida pestiään tehokkaasti?
Pitääpä miettiä ottaisinko teknisessä lautakunnassa keskusteluun
konsultti avunpyynnön perusturvalautakunnalle säästöjen löytymisestä tekniselle
puolelle?
526 kommenttia:
«Vanhin ‹Vanhempi 201 – 400 / 526 Uudempi› Uusin»anonyymille klo 17.32: Mitä siinä Karjalaisen jutussa puhuttiin hämäämisestä ja kalleista sähkö ja vesiliittymistä?
Nyt teillä on pieni ongelma kun teillä on metsäarvio ja sitten olette valtuustossa kaiketi sopineet metsän arvoksi jotain ihan muuta, kuten karjalaisessa lukee.
Miten luulette käyvän jos ajelette ns kaksilla rattailla. Karjalaisen lukijat tietävät, että metsä ei lähde alle 60000€ ja vain ilmoituksen nähneet tietävät ainoastaan metsäarvion hinnan 47000€.
Oletetaan että molemmat tarjoajat pistävät lisää rakennuksille hinnaksi 20000€.
Eli toisen tarjous olisi 80000€ ja toisen 67000€.
Kumman hyväksyisitte?
Aha, siis 80000€:n tarjouksen. Niinpä tietysti,kun sehän on suurempi.
Paikalla on myös toisen tarjouksen tehnyt ja saa selville, että teillä olikin ns pohjahinta metsälle 60000€, jonka siis vain toinen tarjoaja tiesi?
Mitä jos tämä toinen sanoo, että olette suhmuroineet kaupan sille jolla oli tuo pohjahinta tiedossa ja tekee asiasta valituksen. Miten luulette käyvän?????
Metsä kasvaa, öljyä palaa ja kauppa siirtyy edelleen hamaan tulevaisuuteen.
Tavoite saavutettu, Musikan veli ei saa kouluu, ihan oikeesti vaikka valittas kokiiseen oikeuteen!
Anonyymille klo 20.26: Liekö syynä se kun Sinikka vaatii lääkärien ilta- ja lauantai aikojen pitämistä ennallaan?
Odotellaan rauhassa muutama vuosi ja katsotaan miten hyvän hinnan kaupunki aikanaan koulusta saa. Metsät kannattaa nyt myydä heti, kun hinta on kerran kohdillaan. Metsämaat voi myös vaihtaa UPM:n kanssa johonkin kivaan rannan tuntumassa olevaan suohon.
Jospa nämä mehtäammattilaiset tekis vaihtokaupat, kun siellä on kuuluu suhteita umppiin.
Matti, meillä keskustassa ei koskaan kosteta etenkään oman ryhmän suhmuroijille.
En tunne Kiteen koulu historiaa. Milloin Juurikan koulu suljettiin?
31.05.2013 loppu juurikassa koulunkäynti. Löyty netistä.
Oisko ollu syksyllä 2013
Minusta Kiteen kaupunki on käsitellyt Juurikkalaisia silkkihankoilla on annettu Neulaniemi heidän käyttöönsä kait ilmaiseksi kyllän nuo koulutkin kasi kappaletta niille annetaan niin tilanpuute loppuu
Anonyymille klo 21.25: Hienoa, minulta pääsi ihan helpotuksen huokaus. Eihän tässä sitten ole vasta kun 10.000€ poltettu tyhjän kiinteistön ylläpidosta, oten ihan hyvin voidaan vielä polttaa rahaa kun ei olla ylitetty kiinteistön arvoa.
Äänestikö valtuusto tosiaan siitä, kuuluuko säiliössä oleva lämmitysöljy kauppaan? Valtuusto!! Pienet on valtuutettujen huolenaiheet.
Eiköhän koulukaupustelukeskusteluun voi viilata nyt taukoa. Palataan Matin aiheeseen Säästöä Säästöä ja seuraavaan riitelyaiheeseen maakuntamatkailuun Tikkamäelle tai sitten ei. Eli säästetäänkö ihmisiä ja heidän aikaansa jättämällä maakuntamatkailu tautitapauksissa mahdollisimman vähiin. No, samat taisteluparit ja -ryhmät ovat tässäkin tiukasti poteroissaan.
Koti-Karjalassa oli 5.11.14 lukijan porinoissa Eläkeliiton P-K piirin juttu ’Vanhusneuvostot vahvistavat demokratiaa tarjoamalla ikäihmisille vaikuttamisen kokemuksia. Heidän kokemuksiaan asiakkaina ja kuntalaisina on hyödynnettävä, kun kehitetään lähipalveluja’. Ja että ’ vanhusneuvostojen toimintaa tulee kehittää suunnitelmallisesti, jotta ne pystyvät vaikuttamaan kuntien palvelurakennemuutoksiin’.
Eikö tämä kerho ole lähellä Keskustapuoluetta, kun logot kepuvihreitä? Onko tämä juttu pelkkää populismia Eläkeliiton P-K piirin tasolta, jos Eläkeliiton Kiteen taisteluosasto ei paina Keskustan valtuutetuille päälle ja junttaa valtuutettuja puoltamaan terveydenhoidon lähipalveluja? Ei kai vanhusneuvosto tarkoita, että palvelurakennemuutos tarkoittaa Joensuusta haettavaa ’lähipalvelua’, hä?
Ja Matti, onko demareita lähellä oleva vastaava puulaaki Kiteen Eläkkeensaajat ilmaissut tai tulee ilmaisemaan kantansa demarivaltuutetuille miten tulevassa päivystysäänestyksessä tulee käyttäytyä?
Täytynee ilmeisesti pyytää Koti-Karjalan sivuilla molempien kannanottoa päivystysasiaan elleivät itse älyä kertoa kantaansa maakuntamatkailuun puoltavatko vai vastustavatko sitä.
Elä epäile, Kiteen eläkejärjestön "tiedottaja" on eräs kytänniemen asukki, joka on yhtä kuin hallituksenpuheenjohtajan oikea käsi. Kiteellä ei tarvita mitään lääkäreitä on siis eläkeläisten kanta asiaan :)
Riittää kun soppatykki käy torilla muutaman kerran vuodessa.
Kaupunginjohtajan leikkausvimman mukaan sote puolen revittävä ensi vuonna vielä joku 600 000 + 600 000 eur lisäleikkaus. Kohta mietitään varmaan terveyskeskuksen myyntiä. On vain niin suuria lukuja, että johtavien valtuutettujen on syytä pysyä omalle ajattelukyvylle sopivissa asioissa. Kuten Juurikan koulun lämmitysöljyn määrän pohtimisessa.
Anonyymille klo 23.07: Ei äänestänyt.
Syynä miksi tein vastaesityksen oli se ettei meillä rivivaltuutetuilla ollut tietoa mitä kauppaan sisältyi. Kuulin, että oli ollut "puhetta" sähköliittymän kuulumisesta kauppaan, mutta ei mitään puhetta lämmitysöljystä. Lämmitysöljyn määrää ei tuntunut kukaan tietävän ainoastaan sen että 7000l säiliö oli täytetty syksyllä.
Tein esityksen jolla täsmennettiin mitä kauppaan kuuluu eli kiinteistön lisäksi sähkö- ja vesiliittymäliittymä joiden arvo kuulema oli 2000€. Eli metsän arvo 47.600+ 2.000€ = 49.600€. Tämä olisi ollut alle tarjouksen 51.000€. Mikäli kauppaan olisi kuulunut vielä lämmitysöljy (6.000€ ?) niin kyse olisi ollut kaupungin omaisuuden lahjoittamisesta eikä siitä aiemmin olleesta käytännöstä jolla oli kaupungin kiinteistöjä myyty kepua lähellä olevalle ammatinharjoittajalle 1 eurolla.
Lisäsin vielä esitykseeni jotta hallitus hyväksyisi kauppakirjan koska kuulin, että Kiteellä olisi joskus aiemmin kauppakirjaan kirjattu uusia ehtoja valtuuston päätöksen jälkeen.
Onhan ne, isoja asioita mietittäväksi.
Asiat kannattaisi miettiä hallituksessa valmiiksi. Valtuustossa on vaikea paikata puutteellista valmistelua.
Hallituksessahan osa vain pohti miten kaataa demokraattinen päätös. Ja onnistuihan kun on kokemusta taitoa harhauttaa valtuutettuja oikealla hetkellä.
Meidän kepulaiset ja demarit saavat olla hallituksessa ihan omaa mieltä ja ajatella järkevästi, kunhan kysyvät ensin luvan kaupunginjohtajalta. Lupaa ei ole vielä tullut.
Joko seuraavassa kokouksessa irtisanotte mhy:n sopimuksen, kun ovat täysin osaamattomia ja epäluotettavia. Törkeä munaus arvioivat metsän 30% alihintaan. Mitenkähän paljon näitä on aiemmin tullut. Tutkikaa lähivuosien mehtäkaupat onko moisia ennenkin tehty. Ihan puistattaa miten leväperäistä ja osaamatonta, onneksi teillä on osaavat valtuutetut jotka huomasivat virheen ennen kuin oli myöhäistä.
Kiteen valtuusto on ottanut jämäkan otteen päätöksenteossa ja niissä asioissa mitkä sille kuuluvat ja näin pitää ollakin sen osoitti viimeinen valtuustonkokous.
Juu niin teki kaksi äänestystä 17/18 ja kaksi 20/13, todella vakuuttavaa toimintaa.
Muuten valtyuusto ei edes hyväksynyt erään toimintaohjeen tarkistuttamista lakimiehillä ennen käyttöön ottoa :) Todella luotettavalta ja jämäkältä vaikuttaa. Ihan oikeeeesti!
Kyllä tämä alkaa tuntua ihmeellisetä kun kaupunginvaltuuston jäsenet eivä luota enää ylimmän päätöselimen valtuuston päätöksiin etunenässä taitaa olla Kh:n jäsenet jotka täälllä kommentoivat ja heittävät kritiikkiä tosi ihmeellistä
Niin Matti ei näköjään luota enää kehenkää vaikka oli alkuesityksessään suplimisen kannattaja jotta mies on täysi nolla
Saatan ollakin (olenkos minä jotain muuta väittänyt?), mutta mitäs mieltä sinä olet niistä kolmesta valtuutetusta jotka äänestivät ensin myyntiä vastaan ja sitten minuutin päästä äänestivät myynnin puolesta?
On voinut olla niinkin että äänestivät päinvastoin mutta valtuuston lopullinen kanta oli oikein
Lehti tietojen mukaan ei ollut päinvastoin, mutta se selviää (samoin nimet) kun pöytäkirja on tarkastettu ( Olihan muuten yksi nopeimmista takin käännöistä heh heh).
Minulle tuo myynti asia ei ollut kovin suuri kysymys, en vielä kolmen aikaan maanantaina tiennyt mitä teen.
Kyllä tämä huomattiin katsomossa salin perälläkin, että juurikan oma poika otti täyden pistepotin äänestämällä kaupan puolesta viimeisessä äänestyksessä, kun edellisessä äänestyksessä saivat varmistettua, että kauppaa ei tule.
Todella hieno veto kylän puolesta:)
Täytynee laittaa nimet julkisuuteen näistä raskaamman sarjan vastuunkantajista kunhan pöytäkirja on tarkastettu, heh heh :-)
Tuo äänestyslistojen julkaiseminen on juuri sitä räkänokkien puuhastelua, jolla ei kyllä kaupungin taloutta kuntoon laiteta, vaan yritetään sotkea toimivaa demokratiaa.
Kuulehan nyt anonyymi klo18.52, äänestysten julkisuus perustuu kuntalakiin ja onkos siinä valtuutetulla mitään hävettää jos äänestäjät tietävät mitä mieltä valtuutettu on asioista?
Kuulin että ainakin kaksi suoraselkäistä miestä löytyy keskustasta, jotka olivat pitäneet oman kylän puolta. AP ja JK olivat olleet hallituksen esityksen takana myynnin kannalla, toisin kuin ne kaksi keskustalaista jotka hallituksessa olivat päätöksen tehneet. Melkoisia ilmaveivejä joutvat näköjään todelliset vastuunkantajat tekemään, jotta totuus ei paljastuisi.
Minä en nyt asiaa ihan noin muista, mutta saatan olla väärässä.
Katselin sitä Juurikankoulun myytävää aluetta siellähän näkyy olevan Viitalammenrantaa joka yltää tähän myytävään alueeseen näyttää olevan ihan hyvänkokoinen lampi.Minusta kun tämä laitetaan uuteen myyntiin niin kyllä tässä pitää tulla selvästi esille mitä myydään toivottavasi seuraavan kerran on kaikki tiedot mitä kaupantekoon kuuluu
No niinpä onkin, sehän on sitten rantatontti. Onhan siinä reilu 10m rantaviivaa.
Juuri näin rantatonttihan se tosiaankin on. Hinta pompsahti kaksinkertaseksi kerralla.
Olen itse laskeskellut että tämän kiinteistön hintahaitari on noin 75.000- 85.000 euroa kaikkine karvoineen turhan tässä on ostajaa leimata tässä on vain tämä myynnin valmistelu ollut kaupungin puolelta puutteelista.
Minusta keskustan valtuustoryhmän esitykset olivat hyvät johtivat järkipäätökseen äänestyksissä joku on tuolla komentoinut hintahaitaria se on minunkin mielestä ralistinen ja nuilla luvulla voi jo valtuustokin myydä tämän koulukiinteistön maineen.
Muuta ongelmaahan tässä ei ole, kuin noilla hinnoilla ei tule yhtään tarjousta. Lyyvväänkö konjakkipullosta veto :)
Ihan hyvä jos hinta olisi tuota luokkaa tai enemmän ja toivotaan, että kaupat saadaan tehtyä. Kuitenkin on syytä muistaa valtuuston linjaus tyhjistä kiinteistöistä luopumiseksi ja se, että kiinteistön ylläpito maksaa kaupungille 10.000€/v, joten kaupasta ei ole paljon iloa jos se tehdään parin- kolmen vuoden päästä.
Kyllä siihen keino löytyy, että maat ja kiinteistö on mahdollista luovuttaa sopivalle kepulaiselle taholle. Henkilöstöpäällikön virka demareille ja Juurikan koulu kepulle, niin enemmistö on tyytyväinen äänin 18-17.
Johan minä arvasin Juurikan koulukiinteistön maille on näköjään kasvanut Viitalampi jota ei mainittu myynnin yhteydessä sama ihmeellinen juttu kun Tervahaudan maakaupoissa suolle oli ilmaantunut vankka tukkimetsä
Kysymys Kiteen Kh:lle tiesikö he että tontti rajoittuu Viitalampeen ja säiliössä on lämmitysöljyä 7000 litraa kun asiaa valmisteltiin toivon rehellistä vastausta.
Tiedon puutteesta ei voi olla kyse jos koko kylä tuon tietää. Kyse on siitä, ymmärsikö hallitus asian. Vastatkoon hallitus, mutta arvaus on ettei hallituksen jäsenistä kenelläkään ollut tietoa mitä lopulta ollaan myymässä. Ei myöskään virkamiehillä. Tuollaisissa käsissä meillä on sitten monta kertaa suuremmat ja vaikeammat asiat. Apua!
Minkä takia Juurikan koulun ilmoitusta ei ole Kiteen kaupungin sivuilta linkissä Pohjois-Karjalan tontti- ja kiinteistöpörssissä JOSEKissa, jotta ostajakanditaatit pääsis katsomaan mm. metsän arvon ja hoitokulut ja onko öljytankki täynnä vai tyhjä ja kuuluuko kauppaan? Vai missä ilmoitus on, joka olisi pitänyt olla koko ajan elokuulta, kun vasta tällä viikolla kaupantekoa harjoiteltiin? Hangosta Utsjoelle on maa täynnä ostajia.
Ei myynti-ilmoitusta voi laittaa internetiin. Kepun metsä-/biotalousasiantuntija sanoi, ettei ihmisillä ole internetiä tai tietokoneita, mistä ilmoituksia voisi katsoa, vaan ne on laitettava sanomalehteen kaikkien ostajien nähtäville ja kaikkien myyntitietojen kanssa.
Lopettakaa tuo venkoilu, seuraava puolen sivun ilmoitus vain maaseuduntulevaisuuteen, niin häviää köyhät renkaisiinpotkijat sotkemasta hyvin suunnitellusta puhalluksesta. Näin on saletti että tieto menee oikeaan osoitteeseen, kun siellä on lukijoina juuri ne, jotka tuommoiset maataloudelle tärkeät lisämaat voivat laskuttaa suoraan elykeskukseslt ja jopa suoraan eu:lta.
Tämän aamun Karjalaisessa kolummissaan Sirpa Suomalainen käsittelee Juurikan kouluasiaa ja toteaa siellä loppupuolella että valtuuston puheenjotaja on jäävännyt itsensä kaikissa käsittelyvaiheissa näi ei kuitenkaan todellisuudessa ole kun lukee tarkkaan kh:n pöytäkirjan sillä käy hyvin selvästi ilmi että Musikka on vasta poistunut kokouksesta äänestyksen ajaksi noin 2 minuutiksi muuten hän on ollut koko käsittelynajan kokouksesssa läsnä kun on käsitelty Juurikan koulun myyntiä
Ihmettelen suuresti laatulehti Karjalaisen toimittajan möläytksiä että "sisäpiiri"olisi vastustanut kauppaa pitäis toimittajan paremmin perehtyä ennen kun asettuu jomman kumman puolelle en usko että kukaan vastustaa tätä kauppaa vaan on yksinkertaiseti kysymys siitä millä hinnalla se myydään niin kun valtuusto on sen päättänyt.
Kyllä oli toimittajalta hyvin asenteellinen kolummi puhui jostakin sisä piiristä tarkoitti kait kaupunginjohtoa ja joitakin kh:n jäseniä ei ei tälleen Sirpa !
Sutki sanoi ihan hyvin valtuustossa, että ilmoittelu pitäisi ulottaa Koti-Karjalan lisäksi myös Etelä-Suomeen. Siellä etelän eläjillä saattaa olla käytössään myös internetti, mitä paikallisilla kepulaisilla ostajaehdokkailla ei kepulaisten puheenvuorojen mukaan tosiaankaan ole.
Kyllä siellä paikallisten asujien mukaan Viitalammenrannalla on myös vapaa-ajan asuntoja ja järvessä kaikenlaista kalaa.
Hienoa, että karjalainenkin on herännyt tähän kateuden tyyssijan kohellukseen. Minusta Sirpa Suomalainen oli hyvin kartalla, kun pitää ottaa huomioon myös paikallisten kannat, eikä aina kesälahden isojen poikien "faktoja". Ihme kun ei tullut yhtää korkeimmanoikeuden tuomiota perusteeksi tällä kertaa, vain heitto puuston arvosta joka tosin tällä kertaa riitti muuttamaan monet mielet asiassa. Nythän suhmuroijat pääsevät vedättämään taas marja yrittäjää sotkemaan juurikkalaisten väli lopullisesti. Hienoa toimintaa kepu ja johtavat demarit!
Todelliset kaupanvastustajat: kaupunginjohtaja, hallituksenpuheenjohtaja, hallituksen 1. varapuheenjohtaja, Siis puhtaasti sisäpiiri!
Ei ole kun pari vuotta aikaa siitä, kun yhen sisäpiiriläisen puoliso "sai" eurolla isot tilat kylältä, että silleen!
Vai niin, olikohan siellä liittymät mukana ja 10m3 öljysäiliöt täynnä kun kauppoo hierottiin? Matti siehän oot teklassa, niin selvitäppä tuokin asii!
Vielä kerran keskustan esitys oli hyvä molemmissa äänestyksissä valtuuston suuri enemmistö oli sitä mieltä että kauppaa ei tehdä ostajan tarjoaman alhaisen hinnan mukaan vaan asia valmistellaan uudestaan nämä kuusi kh:n jäsentä olivat sitä mieltä esityksessään että kaupat voidaan tehdä puuttelisin tiedoin uskon kun tämä Juurikan koulu tulee uudelleen myyntiin niin siinnä on oltava tärkeimmät tiedot mitä myydään ja kenelle turha on pelotella sillä että kylältä menee kokoontumis paikka he ovat jo saaneet kaupungilta käyttöönsä upean Neulaniemen virkistysalueen Pyhäjärven rantoineen.Minuta Kiteen kaupungin on myytävä kyseinen kohde rasitevapaana niin kun yleensä kaupat tehdään jos ostaja haluaa itse siihen ottaa rasitteita niin se on hänen asiansa
Anonyymi 11.08. Jos maakunnan ykköslehden toimittaja rupeaa puhumaan jostakin sisäpiiristä niin hänen on kyllä nimettävä ne henkilöt ketä ne ovat jos sinusta tämäntapainen kirjottelu on oikein ja hyvän juornalismin mukaista niin olet hyvin asenteellinen henkilö minusta paikallisessa Koti-Karjala lehdessä oli samantappaisia vedätyksiä mutta nykyisin he käsittelevä kaikki asiat tasapuolisesti ja oikeudenmukasesti.
Onhan se todella ikävää kun toimittajat tosiaankin ovat ryhtyneet kirjoittamaan puolueettomasti tätä suhmurointipolitiikkaa hieman jopa arvostellen. Eihän tämmöiseen ole näillä tanhuvilla totuttu, niin kaun kuin lehtiä on ilmestynyt.
Tämähän on ennenkuulumatonta, että valtalehdessä jopa kehaistaan persuja aluellisesta ajattelusta kylien elävöittämisen suhteen. Tämä ei voi jäädä tähän toimittaja on het laitettava hyllylly miettimään mikä on sopivaa ja mikä ei. Hyi kauheeta!
Kuulin äskettäin että kyllä se kaupunginvaltuuston puheenjohta oli ollut kh:n kokouksessa koko käsittelyn ajan oli vain poistunut sitten kun äänestys oli alkanut Sirpa Suomalainen kirjoitti Karjalaisessa hän oli jäävännyt itsensä kaikissa käsittelyvaiheissa mistä lie tietonsa saanut mutta kh:n pöytäkirja kertoo jotain muuta on ko tämä luotettavaa uutisointia maakunnan ykköslehdeltä ?
Anonyymi 12.37 tämäkö on aleellista ajattelemista kylin hyväksi jos kaupungin omaisuutta ruvetaan myymään polkuhintaan niin kun tässä kh:n kuudenjäsenen esityksessä oli todellista suhmurointia kaupunginjohtajan ja kolmen jäsenen kanattama esitys oli valtuuustolle että hintä on liian halpa jonka myös valtuusto torppasi selvin äänin.
Mistä se kh:n pöytäkirja näkyy, kun netissä ei ole. Onko joillakin sisäpiiritietoa pöytäkirjoistakin ��
Todella outoa ettei pöytäkirjoja saada nettiin, kukahan niiden laitosta vastaa? Kh.n päätös näkyy valtuuston esityslistalla ja paperiversio siitä postiettiin yli viikko sitten, mutta hallituksen pöytäkirjaa ei ole vieläkään netissä.
Taitaa olla hallituksella jotain piiloteltavaa kun jo kaksi viikkoa menny eikä vielläkään näy. Kuka se johtaa sitä salaseuraa, tiedätkö Matti?
Esteellinen voi olla mukana muussa paitsi päätöksen teossa, joten asia on Musikan osalta ok kun on ollut poissa päätöksen teon ajan, jos tuota anonyymiä on uskominen. No pitää tarkistaa, jos ne pöytäkirjatkin eivät ole salaiseksi julistettuja.
Jos on esteellinen on ysiselitteinen asia ei voi olla käsittelyssä mukana eikä äänestyksessä jos se nän olisi niin hän olisi voinut olla myös valtuuston kokouksessa koko pykälän käsittelyn ajan äänestystä lukuunottamatta minä olin näkevinään että hallituksen päätösasiat löytyvät kaupunginvaltuuston asialitalta missä on näistä asioista kysymys
Minua kiinostaa edelleen se mistä Karjalaisen toimittaja Suomalainen sai tiedot siitä että valtuustonpuheenjohtaja jääväsi itsensä joka päätöksen tekoportaassa?
Kun ei tule Karjalaista niin sanokaapa oliko sisäpiiri-termi varsinaisessa uutisoinnissa vai kolumnissa?Kolumni on sanoma- tai aikakauslehdessä omalla palstallaan säännöllisesti julkaistava lyhyt kirjoitus, jossa toimittaja tai avustaja esittää oman mielipiteensä jostakin ajankohtaisesta aiheesta.
Jos oli uutisoinnissa niin oli puurot ja vellit sekaisin.
Turha jauhaa kun kaupungin ykkös triplahan se oli koko sydemin takana, kaikkihan sen tietää!
Oliko se niin että kh:n puh.joht. on aiemmin häätänyt jäävit ulos kokouksesta? Eikö ollut joku tällainen tappaus? Miksi ei nyt, jos ja kun valtuuston edustaja kait olis pitänyt heti ulkoistaa kokouksesta, kun koulukaupan käsittely alkoi? Jääviys on jyrkempi muissa toimielimissä kuin valtuustossa, jossa jonkun näkemyksen mukaan riittää kun siirtyy yleisöön. Muissa hallintoelimissä kait pitää mennä pois paikalta. Kuntaliiton sivuillakaan ei tätä suoraan sanota, jonkun kunnan ohjeista tämä löytyy.
Kun Juurikan koulun kauppa tulee uudelleen myyntiin niin kaupungin on ensiksi otettava huomioon se onko kyläyhdistys kiinostunut koulukiinteistöstä? Kun tämänaamun Koti-Karjala lehdessä oli joku poliitikko kuuluuttaa sen perään että kylältä viedään mahdollisuudet kyllä kaupunki on joskus tehnyt jonkunlaisen periaatepäätöksen että kyläyhdistyksillä olisi etuoikeus niihin kouluihin mitä kyliltä vapautuu mutta kovin hiljaa on ollut Juurikan kyläydistys näistä koulun tiloista johtuneeko se siitä että kaupuki on antanut Neulaniemen heidän käyttöönsä ja he toimivat siellä kyllähän Juurikan koulu olisi keskeisempi paikka toimia kun on päätietä lähellä.
Jos johtavassa asemassa oleva politiikko ei osaa jääväätä itseään niin häneltä puuttu täydellinen harkinta kyky !
Veikko Ihannus niin ihanasti avasi tätä kepun helmasyntiä. Kateus, se keskustalaisilla saatuna verenperintönä. Jos ei meillä niin ei naapurissakaan. Ja jos naapurissa meillä vähän isompi, vaikka rattori.
Demareillakin on edelleen en yrittäjäfobia, kuten siitä eräästä karmaisevasta tv mainoksesta muistamme. Siinähän yrittäjä kuvattiin pösilönä joulupöydän päässä ahmimassa työmiehen selkänahkaa, noin kuvainnollisesti.
Veikolle 10 pistettä ja papukaijamerkki.
Kyllä varmaan sama koskee myös Villalan kouluun että kyläydistys on oikeutettu ensisijaiseti saamaan koulun käyttöönsä siinähän kaupungin päätöksessä taisi olla sellainen ehto että koulu lajoitetaan kyläydistykselle mutta sitä ei saa luovuttaa tai myydä kolmannelle osapuolelle ilman kunnan päätöstä ja yhdistys vastaa kaikista kuluista kiinteistössä ympärillä olevat maat ei kuulu lahjoitukseen tonttia lukuunottamatta
Anonyymi klo 9.13 tälläinen kaunapolitiikka mistä kirjoittelet ei johda mihinkään Kiteellä keskusta tulee olemaan johtava puolue myös seuraavien kuntavaalien jälkeen yhteistyössä muiden ryhmien kanssa.
Todella arvokkaat kyläkoulut pääteiden varsilla ensin myyntiin käyvällä hinalla ja jos ei ostajia käyvällä hinnalla ilmaannu, niin sitten sopivasti kyläyhdistykselle.
Mites se hummon koulu asia menikään. Maksoivat ihan sievoisen summan, mutta siellä ei tainnut ollakkaan napamiehiä lobbaamassa kuten villalassa :(
Anonyymi 10,58. Juurikin näin, yhteistyössä muutaman "apumiehen" kanssa. Toivottavasti naamat uusiutuvat ja myös ajatukset nykyisestä "mölökän politiikasta" pois!
Absilla oli melkoinen porina päivän lehtijutuista ja äänestivät Veikon "mölökkypolitiikka" jutun ylivoimaisesti osuvimmaksi ja ajankohtaisimmaksi. Ne persujen porinat jäivät selvästi jälkeen, vaikka asiaahan nuo keltanokatkin varmaan kirjoittavat.
Siellä jo löivät vetoa, kuka aloittaa keskiviikkona vastahyökkäyksen näitä kirjoituksia vastaan. Pari nimeä tuli esiin, mutta jääkäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan seuraavaa lehteä.
Kyllä siellä kaupungivatuuston 10.11.2014 on esityslistan liitteenä kh:n 3.11.2014 pykälä Juurikankoulun myynistä.Tästä voi Karjalaisen toimittaja Suomalainen käydä katsomassa oliko valtuuston puheenjohtaja läsnä tämänpykälän käsittelyn aikana minuta näyttää että oli ketokaa jos olen väärin ymmärtänyt.
Mitä sitten, kun kukaan ei ollut vastustanut keskustelun aikana paikalla oloa. Yritätkö kääntää puheet pois suhmuroinnista jota tässä näyttää olevan harrastettu ihan reippaasti.
Joko muuten uusi (sopiva) ostaja on katsottuna?
Kiteen persut voisi ottaa nimekseen huru ukot.
Se tais Veikkokin kirjuutella aviisissa niistä "huruukkoloista", joita edellinen anonyymikin tarkoittanee? Ei tainnu olle persuloista kyse :( Vai mänkö arvaus ihan vikkaan?
Tää on tosi mielenkiintonen ja loputon puheenaihe. Hallituksessa porukka suhmuroi kun meinasi myydä halvalla kaverille ja valtuustossa toinen porukka suhmuroi kun ei myynyt halvalla kaverille. Kauan eläköön suhmurointi!
Nyt kun vaan hallitus pysyisi valitsemallaan linjalla, että kaupungin rakennuksia ei anneta ilmaiseksi kenellekkään, niin hyvä tulee!
Jos päätätte purkaa sen hirsikoulun,kyllä hyville hirsille on kysyntää täällä etelässä,kun vaan tulee tietoon,tietämäni mukaan ko hirsien ihan realistinen hinta on 12€ metri jopa yli millä kauppaa käydään.
Terveisin Hirsirakentaja
Ei pureta, ole huoleti!
Oletteko joskus keskustelleet naamatusten Kiteen kepun tai demareitteitten nokkamiesten kanssa esimerkiksi kaupungin taloudesta, elinkeinoelämästä tai sote-palveluista? Suosittelen kysymään ja puhumaan niin yllätytte. Suurimpaan osaan asioista saatte vastauksen, pitää kysyä virkamiehiltä. Ja loppuihin kysymyksiin saatte vastauksina naurun purskahduksia ja letkautuksia, että ette te tyhmät kuntalaiset voi ymmärtää näitä monimutkaisia asioita. Eli kepun ja demareitten junttaan, joka käyttää röyhkeästi demokratiaa diktatuurin toteuttamiseen, ei valitettavasti ole eksynyt sekaan muuta kuin kateutta ja ylimielisyyttä. Osaamista ja järjen käyttöä siellä on havaittavissa aika vähän. Samaa voi sanoa myös Kiteen kaupunginhallituksen toimista. Osaamattomien ylimielistä puuhastelua, joka on täysin virkamiesten sanelemaa näenmäistä demokratiaa. Ihanuksen mielipidekirjoitus lehdessä oli niin hyvä, että tekstistä voisi tehdä taulun kaupunginhallituksen kokoushuoneeseen.
Kävin tänään Juurikankoululla ja kiertelin sen valaistun pururadan jonka varsi oli hakkuukypsää hyvä laatuista kuusitukkimetsää ja sieltä johti tie Viitalammen rantaan jossa oli uudehko laavu jossa tukkimetsä ulottui lähes lampeen asti siellä rannalla etäämpänä oli uimalaituri ja joitakin rakennuksia lammen pohjoispäässä tullessan katselin sitä oikealla puolella olevaa metsää jossa oli varttunut koivumetsä ja alla hyvä kuusen taimisto noin 1 ha sen jäkeen metsä alkoi muuttua pururadan molemmin puolin tukkimetsäksi aina koululle ja urheilukenttään asti minun arvio oli että 70% alueesta on hakkuukypsää tukkipuuta lähinnnä kuusitukkia ja loput koivua mäntyä minun arvio on että tällä metsäalueella on puuvaranto yli 300 kiintoa hehtaari.Olen tullut siihen tulokseen että kaupungin ei kannata myydä tätä metsäaluetta maapohjineen ollenkaa vaan päätehakuun pystykauppoina se johtaa parempaan tulokseen ja kenttä ja valaitu pururata jää kaupunkilaisten käyttöön Viitalammen rantoineen sen sijaan koulut kannattaa myydä tai lajoittaa esimk. kyläyhdistys tai muu yhteisö
Anonyymi 12.43 jos sinulla on pipo noin kireällä sehän on hengenvaarallista minä ole ollut sitä mieltä aina että valittuihin luottamushenkilöihin tulee luottaa sitten kun kuntavaali tulee niin sitten pitää äänestää toista henkilöä jos valittu ei ole luottamuksen arvoinen.
En ole metsäalan asiantuntija, joten ihmettelen mistä syystä kaupunki maksaa neljänneksen metsänmyynti tuloista metsien hoidosta? Sinulla varmaan anonyymi klo 16.17 on tästä parempaa tietoa?
Minusta siinnä on sitten hyvä tuotto kun näin paljon jää kapungin kassaan yksityisellä puolella kulut on 50% josta maksetaan 30% pääomavero jota kaupungilla ei ole.Minun puukauopoista jää noin puolet en ossaa sanoa mitense kaupungille jää niinkin paljon sillä metsänomistus kunnalle on aina kannattavaa eikä kannata kunnan metsiä myydä "suhmuroida" yksityisille alehintaan
Matti, se on täysin sivuseikka. Nyt puhutaan tuloista ei menoista mitä metsistä saatta olla. Yksi asia kerrallaan pyydän!
Ajattelin vaan kun en ymmärrä näitä metsä asioita jotta eikös ne kulut ala siinä kun hakataan päätehakkuu ja loppuu siihen kun on ensiharvennus. Niin eikös silloin niiden puiden arvo ole myyntihinta - kyseiselle alalle kohdistuvat hoitotoimenpiteet? Vai syntyykö metsänhoitokuluja vielä ensiharvennuksen jälkeen?
Metsässä on monenlaisija kuluja tiemaksut,ojituksen kunnostus aluskasvillisuuden torjunta,tiestö reunojen vesakko raivaus,myrskytuhot,hirvituhot, tiemaksut ja metsähoitomaksut nämä kaikki on tietysti verovähennys kelpoisia mutta kaikkia kuluja niistä ei voi saada takaisin.Luin tuota Maaseudun Tulevaisuus lehteä siinnä Sdp:n varapuheenjohtaja Antti Lintman oli sitä mieltä että kiinteistö vero pitäisi ulottaa myös metsänomistajiin minusta tämä nykyinen pääomavero on siitä hyvä että veroa maksetaan silloin kun on metsämyyntiä ja tuloja se oli silloin myös demarien linja toivoisin nyt että hän esittäisi mikä vero jätetään pois jos tässä on 30% pääomavero ja 24% alv ja tähän lisätään myös kiinteistövero niin överiksi menee.
Vielä jäi yksi tärkeä asia kertomatta metsäverotuksesta KeMera tuki jota maksetaan esimk. metsänomistajille kun hän hoitaa metsiään eli metsänperkaus se on nykyisin veronalaista tuloa minusta jos Sdp oli puuttunut tähän maksuun se olisi ollut oikea temppu säästää valtion rahoja minusta ei ole mitään jäkeä että omassa metsässätehdystä työstä maksetaan tukea omistajalle ja jos hän teetää samantyön metsänraivaajalla niin hänhän saa se vähentää verotuksessa nykysin tuki on varmaan 100-200 e ha itse en ole niitä tukia enemmälti käyttänyt.
Vielä Kiteen kaupungin metsähoidosta kaupungilla on valtava metsäomaisuus ja sitä on näköjään hoidettu kohtuudella ainakin mitä olen likkunun niissä metsissä ainut on että nämä kaupungin läistöllä olevat metsäalueet ovat aivan liian tiheitä ja puusto osittain jo ylisuurta esimerkiksi Hutsin metsistä olis harventamisen varaa palaan vielä siihen Juurikankoulun takametsään en ole nähnyt nuin hyvää ja hyvinhoidettua hakkuukysää metsää ihan asken. Siitä pitää antaa suuri kiitos nykyiselle kaupunginjohtaja Auviselle että on pystynyt ottamaan selville että siellä on arvokas metsä.
Minusta Rinteen ajatus on hyvä. Esitin samaa Lahtelalle kun hän oli kansanedustajana. Ajatuksenani oli, että muuta metsäveroa huojennettaisiin vastaavasti. Nythän kunnat eivät hyödy metsistä mitään vaan kaikki metsäverot menevät valtion pohjattomaan kassaan.
Esa toimi ihan oikein kun Sdp oli jo siloin kiinteistöveron kannalla mutta siihen ei ollut mitään järkeä ruveta sitä muuttamaan kun se oli jotakin 2005tämä nyky systeemi joka korvasi sen pinta-ala ja metsänpohja verotuksen.Tarkoitan juuri sitä että tämä nykyinen pääomavero on sikäli hyvä että tässä metsänomistaja saa tehdä kaikki vähennykset suurempia hankintoja lukuunottamatta kerta vähennyksenä.Tässä nykysysteemissä ei enää minun mielestä tarvita mitään KeMeRa tukia koska teetetyn työn saa vähentää verotuksessa alv-myöten
Matti hyvä. Ensiharvennukseen asti kasvatettu ja hoidettu metsä on huomattavasti arvokkaampi kuin päätehakattu, istuttamaton maapohja. Kyllä siitä hoitotyöstä tuloa saa, olipa omistaja kuka tahansa. Tämänhän sinä tiesitkin, kunhan venkoilet.
Olenko käsittänyt väärin Matti ? Minun mielestä Kiteenkaupunki saa käyttää kaikki metsänmyynti tulonsa omaan käyttöön eikä ne meno valtion pohjattomaan kassaan tämä käsitys on minulla ja siksi kunnan metsänomistus on aina kannattavaa.
Rouvissa jorisivat aamutunteina hallituksen myyvän huomenna Kiteen paraatipaikalta vanhan lääkäritalon alle 50 tuhannen. Tuli mieleen keväinen lehtijuttu, jossa kerrottiin Resetin ostaneen kyseisen tontin 80 tuhannella ja remontoivan sen käyttöönsä. Mistähän on kysymys?
Onko kaupunki lopettanut esityslistojen ja pöytökirjojen julkaisun sivuillaan. Tietääkö joku siitä mitään ?
Anonyymille klo 19.30: Ehkä ymmärsit tahallasi minut väärin?
Lukiessa ABC-parlamentin kommentteja, ei voi välttyä huomiolta, että joukossa tyhmyys tiivistyy.
Anonyymille klo 19.34: Et ole käsittänyt väärin. Juuri noin on. Tarkoitin yksityisten metsäverotusta eli jos verotusta muutettaisiin siten, että myyntiveroa huojennettaisiin ja laajennettaisiin kiinteistövero koskemaan metsämaata niin se tulisi kunnan kassaan eikä kaikki metsästä tulevat verot menisi valtion kassaan.
Tarkoitit että verot tulisivat kunnan pohjattomaan kassaan kyllä se varmaan sopisi ihan hyvin mutta kun keväällä uusi hallitus astuu työhönsä kepun,kok. ps kokoonpanolla niin sitä vaaraa ei ole että tuo sinun esittämäsi ajatus toteutisi
Niin Matti nyt sitten jatkossa rupeaa olot korjaantumaan Kiteellä kun valtuuston puheenjohtaja on ehdolla eduskuntaan niin tuon sinun esittämäsi veromallin hän voisi ajaa sen läpi
Minusta tämä Kiteen valtuuston linjaama veromalli on hyvä metsät pidetään kaupungin omistuksessa niin kaikki puunmyyntitulot tulevat kunnan kassaan
Anonyymille klo21.42: Otan osaa...
Meijerinrannan kehitystä sitä vaan hierotaan. Pari milliä pitäis löytyä 2015-2018 esim. vanhojen rakennusten kunnostamiseen ja infran kehittämiseen. Ensimmäisenä pitäis purkaa rinteestä hapannut toimisto-asuinrakennus ettei siihen homekasaan uppoa fyrkkaa. Eikö joku vois nähdä pari liito-oravaa alueella?
Käykeehän muutkin kahtomassa hallituksen tämän päiväisiä esityksiä netistä, mutta varokee ettei mäne kahvi väärään kurkkuun.
Nyt siellä kaupataan jo toistamiseen jotain lääkäritaloa ja yllätys yllätys hinta on keväästä puolittuna. Näin sitä säästetään. Aaaaaapuuuuuva!
Oiskohan suhmurointii tuossakii asiissa ihan olan takkoo. Kysympähän vuan?
Pari millii meijerin rantaa, pari millii paloasemaan, pari millii viemäreihin pitkin kankaita. Kukkaan ei kysele mittää kun on piätä huimoovii lukuloi. Ei niil ennee voi mittää kun on juntattu pitkän varvin suunnitelmii. Jep jep. Kyl täl veroprosentil nää voi hoitoo, ko jatkoks myyvää hyväl hinnal koulut ja mehät. Prkl.
Voi elämän kevät sentään, juurikan koulukauppaa on vastustanut mm eräs, joka on itse saanut kunnalta ison kiinteistön eurolla muutama vuosi sitten. Että jotkut sitten voivat olla omahyväisiä.
Kiteen valtuuston puheenjohtaja ei luota valtuuston enemmistön tekemiin päätöksiin näin hän kirjoittaa tämänpäivän Koti-Karjala lehdessä ? Jotakin outoa en ymmärrä !
Eläpäs panettele. Hinta ol kuitennii 2 euroo.
Onko Kiteellä ruvettu vastustamaan yrittäjyyttä ?
Kun Musikka valitaan eduskuntaan niin luottaakohan hän eduskunnanenemmistön tekemiin päätöksiin ? Aika näyttää!
Täytyy ihailla kokeneita Juurikan poliitikkoja Jukkaa Ja Akia. Ensimmäisessä äänestyksessä he äänestivät ettei Juurikankoulua myydä Sinikan veljelle ja sitten toisessa äänestyksessä he kannattivat myyntiä. Voisiko enää selkeämmin toimia?
Juuri tuollaisia vahvan selkärangan omaavia miehiä me kaipaammekin Kiteen talouden kuntoon saattamiseksi.
Älkäähän panetelko. Kepu on puolueena erittäin moniulotteinen. Aina löytyy sopiva vaihtoehto, joku on aina samaa mieltä kuin vastakeskustelija. Se, mitä sitten tiukanpaikantullen äänestetään riippuu siitä mitä Pennanen käskee ja jälkikäteen selitellään, että eihän me vaan nuo toiset ja virkamiehet.
Musikan kirjoituksella ja mielipiteellä ei ole muuta tekemistä oikean päätöksenteon kanssa, kuin kuntalaisten kusettaminen ja eduskuntavaalien pelaaminen. Hän tulee valtuustossa jääväämään itsensä taktisista syistä, ettei tarvitse äänestää vastoin puolueen kantaa. Tällä temppuilullaan hän vain pyrkii keräämään ääniä Kepulle ja itselleen tulevissa vaaleissa. Kepu jatkaa samaa menneisyydestä tuttua linjaa, kaksilla rattailla ajaen.
Toivottavasti äänestäjät ja kanssapäättäjät alkaisivat herätä tähän kaksinaismoralismiin.
Osa-aikainen sivustaseuraaja
Eipä tuosta Musikan kirjoituksesta muuta voi sanoa, kuin äänestäiä harhautetaan oikein rapsakasti. Musikasta tehdään tällä tempulla "äiti anna" ja ryhmä pysyy kannassaan lääkäriajoissa.
Olipa tuolla vielä osoitus erityisestä taipuisuudesta juurikka jutussa, kun Väkeväinen oli hallituksessa kannattanut myynti ja kun ryhmä oli näkemässä valtuustossa, niin jopa säikähti ja punalamppu syttyi kaupalle.
Onnea vaan Musikalle yrityksessään taistella puoluetta vastaan samalla kun tekee vaalityötä. Kaksilla rattailla mennään, mutta jääkö tämä äänestäjiltä huomaamatta?
Koska Kiteellä ei ole minkäänlaista strategiaa, toimintasuunnitelmia tai konkreettisia näkemyksiä mihin suuntaan Kiteetä viedään, päättäjätkin voivat sooloilla mielipiteillään miten vain. Mielipiteitä voi vaihtaa viikottain sitä mukaa, kun itse luulee ymmärtävänsä jostain asiasta jotain. Ongelma on kokonaismäkemyksen puutteessa, johtamisen puutteessa ja pikkupolitikoinnissa.
Onhan strategia, ensin kymmenen vuotta elettiin kepun suvereenilla johdolla kuin vasikat keväällä pellossa. Nyt kun tuli vaalitappio ja joutuu jopa kysymään jotain muilta, niin hankittiin helmankantajiksi muutama ihminen joilla valta sekoitti päät. Nyt onkin koston aika äänestäjille vääristä valinnoista viime vaaleissa.
Nyt puretaan kaikki järkevä ja syytetään uusia valtuutettuja kaikesta. Sitten vuosi ennen vaaleja aletaan palauttaa näitä karsintoja vaalikarjalle kertoen, että meitä äänestämällä tulette saamaan kaiken hyvän mitä on olemassa. Toivottavasti kansalaiset eivät mene tähän vaalilupaus retkuun toistamiseen.
Anonyymille klo 9.13: Kuinka niin vaihtaa mielipiteitä viikottain? Juurikan valtuutetut vaihtoivat mielipidettään kahdessa minuutissa viime valtuustossa.
Mattikin vaihtoi mielipidettä hetkessä ensin hän esitti että Juurikan koulu myydään maineen ja kiinteistöineen mutta lämmitysöljy ei kuulu kauppahintaan melkoista koplausta sitten lopullisessa äänestyksessä Matista tuli nollamies äänesti tyhjää että mielipide muuttui hänelläkin aika nopeasti
Juurikan kylän yhdistäjänäkin tunnettu valtuutettu varmisti ettei kauppa toteudu ja sitten pisteonki veteen toisessa äänestyksessä. Hienoa ja suoraselkäistä toimintaa kylän yhdistäjältä.
Eräässä tupaillassa oli joku kuiskinut sellaisia kepun toimintakulttuurista, jotta kansanedustajaehdokas olisi ajettu ulos kokouksesta kun oli käsitelty, juurikka-asiaa?
Ja viellä kiivain vastustaja olisi ollut ihan omilta kulmilta Juurikasta? Mäne ja tiijä näitä kylän puheita?
Kiteen valtuuston puheenjohtaja joutuu tekemään oman meriselityksen valtioneuvostolle kun ei hyväksykkään valtuuston tekemää tasapainottamis ohjelmaa. Apuva!
Kyllä se on hyvin haasteellista tuo kansanevustaehdokkuus kun nyt ollaan Savo-Karjan äänestysalueessa siellä pitää Kuopion torilla hyvin iisisti olla nehähän ruppee heti kyselemmään mistä nämä haaskannäköset tytöt ovat tänne tulleet pittää sannoo niille jotennii että myöhän ei olla mistää kotosin mutta jos ne hyvin tiukkaa utelloo niin voiha niille sannoo että myö ollaan Ohtaansalamen itäpuolelta.
Anonyymille klo 10.44: Matin mielipide ei ole vieläkään muuttunut. Matti on edelleen sitä mieltä että öljy ei saa kuulua kauppaan jos hinta ei nouse, koska silloin oltaisiin lahjoituksen puolella.
Noista muutamista kommenteista voisi luulla, että Kiteen kepun maalaisliittolais siipi olisi kaivamassa maata jalkojen alta omalta paikkakunnan ehdokkaalta?
Matin ei kannata puttua keskustan asioihin kun hoitaa vaan mallikkasti tuon persu kokoomus kumppanuuden niin hyvä tulee 1
Matilla rehellisenä miehenä on oman tasoisensa yhteistyökumppanit. Hän pystyy kommunikoimaan kaikista puolueista olevien valtuutettujen kanssa. Eräillä on vain ne 2 vuotta sitten tehdyn sopparin mukaiset kaverit.
Jokainen taaplaa tavallaan, niinhän se männöö.
Hihiiiiii. Polittinen analysaattori Kiteellä. Hihihiiiii.
Huolet ne on Maillakin kepulaiset kaivat maata toisten kepulaisten alta nehän tekevät sitä mitä heidän aate velvoittaa
Tännehän on sekaan pesiytynyt oikeita trolliukkoja. On taidettu ottaa mallia Putinin trollitoimistosta Pietarista.
Keskusta jyrää valtakunnassa, joten ei haittaa vaikka yksi ehdokas jääkin periaatejyrien jalkoihin. Kyllähän noilla lehtikirjoituksilla muutaman säälipisteen saa. Voihan tietysti äänestäjielle jäädä vähän paskan maku suuhun kun ryhmä ei olekkaan ehdokkaansa tukena kamppanjoinnussa!
Kiteelä Persut ja Kokoomus kuuluu samaan viiteryhmään t.ärtynyt yrittäjä
Olet oikeassa, kokoomus ja perussuomalaiset ovat linjakkaasti vaatineet tasapuolisuutta paikallisten yritysten tukemisessa. Esimerkkeinä juurikan koulu, ruppovaara, meijärin kiinteistö. Näissä kaksi viimeistä hoitui, mutta juurikkaan ei kepun ja demarien tukea enää löytynytkään? Ymmärrän että olet ärtynyt näiden kaupan kaatajien puuhasteluun.
Totta, juurikassahan oli kaiketi hyvämaineinen pienyrittäjä tarjoamassa. Oliko jopa liian (pienikenkäinen), isojen poikien kuvioihin. Sen aika näyttää, ketä on seuraavalla kierroksella tarjokkaina. Tuo valtuuston 60000€:n pohja hinta saattaa vaan olla himpun kallis siitä kokonaisuudesta.
Eihän Kepun ehdokkaalla ole mielessään, kuin kaupunkilaisten harhauttaminen ääntenkalastelu mielessä ja oman edun tavoittelu viikonloppulisien saamisessa. Kepulaisten on varmasti vaikea olla tukemassa häntä kampanjassaan, koska hän tekee noin tökeröä irtiottoa oman puolueensa linjaan eikä omanedun tavoittelun vuoksi pysty yhteistyöhön toisten kanssa.
Ei näytä hyvältä koko valtuuston toiminta, eikä tulevaisuus, kun puheenjohtajakin on noin yhteistyökyvytön.
Mattihan ei kaiva maata jalkojen alta mutta on etevä tekemään myyräntyötä!
Kerro ärtynyt yrittäjä kantasi?
Eikö ne persut ja kokoomus toimi rehellisesti ja avoimesti?
Valtuustonpuheenjohtajako yhteistyökyvytön, oho vai niin. Kun katselee hallituksen päätöksiä, niin puheenjohtaja ei ole näköjään nauttinut kovinkaan täydellistä luottamusta jäseniltä. Ja olipa tainnut viimeksi jopa esittää valtuustolle, että kaatakaa hallituksen 6/3 syntynyt äänestyspäätös. Sekö osoittaa luotettavuutta, no ei todellakaan ei!
Tekninen lautakunta on esittämässä 2,6 meur paloaseman rakentamista. Homma pitäisi käynnistää ensi vuonna. Lahtelako se on luvannu tuommosen rakentaa. Mistä rahat, kun entisiä kiinteistöjä ei saa myydä ja rahaa ei ole koulujen jaa muiden tilojenkaan korjaamiseen ja kunnossapitoon? Lapset sairastutetaan sisäilmaongelmilla ja paloautoille pitää rakentaa hieno kallis halli. Ainiin, se demari valtuutettu Törönenhän oli sanonut, että kaupungin talous (ja ilmeisesti paloautot) ovat tärkeämpi asia kuin lasten terveys. On se kumma, kun rahaa riittää sellaisen putingin rakentamiseen, missä joku demari työskentelee.
Kiteellä pannaan asiiit tärkeysjärjestykseen, ensin omat asiiit sitten oman ryhmän asiiit sitten sukulaisten asiiit ja lopuksi jos jotain jää, niin vaalikarjalle jottain märehittävee.
Näin se vuan demokratia mänööö, koirat haukkuu mutta sulle mulle karavaani kulkee. Apuuuuuva!
Eikös ne vuos sitten teklassa olleet vielä epäileväisiä tuolle peltilehmien navetalle, mutta lie Matti ja kumppanit suaneet jottai hyvitystä, kun ovat takkisa kiäntänneet siinähi asiissa. Onha se palopiälikkö Matinnii puoluetoveri, niin ymmärtäähän sen.
Mistäs sinä anonyymi klo 11.03 päättelet, että olisin kääntänyt takkini?
Jos paloautojen talliin löytyy lähes 3 miljoonaa, niin sitten on syytä löytyä 10 000 euroa koululaisten välipaloihin ja 300 euroa kouluken kopiopaperrin sekä pyyhekumeihin. Paloaseman rakentaminen pitää ensin maksaa ja sitten se maksetaan vielä kuntaosuuksina P-K pelastuslaitokselle. Vuokra minkä pelastuslaitos maksaa, on taatusti sellainen, että pelastuslaitos eu tee kippupelissä tappiota. Tai sitten palvelutasopäätöksessä on edellytettävä Kiteelle myös kunnon palvelut pelastuslaitokselta. Lisää henkilöstöä, nopeampaa palvelua, enemmän kalustoa jne. Paloasema on vain tukikohta.
Mites ne palomiehet suostuu sitten lähtemään johonkin palopaikalle, kun niin tarkkoja ovat sisäilimasta. Eiköhän siellä mahollisissa tehtävissä ole paljon huonommatkin ilmastot. Mänkee vuan entisellä ja tehkee pintaremppa sisälle ja ilimanvaihtoa lissee.
Näinpä, paloasemalle VAIN sosiaalitilat tässä taloustilanteessa kun edes lääkäripalveluita pystytä pitämään nykyisellä tasolla ja ei puhuta kuin alle sadastatuhannesta ekusta ja ne sostilat kuulema riittää työntekijöille mutta piälikkö TAHTOO uuten aseman.
Jos uusi asema maksaisi 10 miljoonaa, valtuusto myöntäisi rahat heti. Sen voi säästää sitten tuhansilla euroilla. Onhan tuhat paljon enemnän kuin kymmenen.
Esa lupas sen :(
Millä valtuuksilla Lahtela sopii ja lupailee? Tuollainen äijä on laitettava kuriin ja vastaamaan teoistaan.
Kiteeläisen keskiansio on tollaiset 22000 e, josta 22,5% = 4950 e.
2.500.000 e: 4950 e = 505 veronmaksajan verot vuoden ajalta. Näin monta verovelvollista siis saa paiskia vuoden töitä, jotta paloasemarahat tienattu. Siis 505 mies-/naistyövuotta, eikö vaan? Menikö jotain laskelmassa vikaan? Toisten tekemällä työllä ja rahoilla tuntuu joillekin olevan helppo luvata mitä vaan.
Kiteen kh:n veivarit näyttävät taas olevan vauhdissa vuotellaan talosarvio kokousta ihan levollisin mielin Ok
Miettikkäähän itse, jos olisitte 35 vuotta 24 h/vrk vuottamassa hällyytystä homeitiöpesässä pahimmasta päästä.
Miltähän teistä itestänne mahtais sitten tuntua?
Esa on ihan oikeassa investoinnin suhteen. Elämä se on meilläkin.
Mistähän johtuu, että juuri nyt tuo sisäilma ongelma paljastui?
Tutkittu on ja tulokset on masentavat.
Teknisellä johtajalla on paperit.
Miksi sitä ei aiemmin huomattu? Miten se voi ilmaantua noin yllättäen?
On se kumma, samat jotka vaatii uutta paloasemaa vastustavat kaikille kuntalaisille tarpeellista lääkärivastaanottoa.
Eikö koske suuhun nuo puheet?
Demarien ryhmänjohtaja oli sanonut eräässä sisäilmakokouksessa, että talous on tärkeämpi kuin sisäilma.
Onko hän tässä paloasema asiassakin samaa mieltä. ?
Hän oli sanonut valtuustossa, että saahan niitä aadresseja kerätä, mutta jos ei ole rahaa niin ei ole.
Kuntalain mukaan tietty osa investoinneista pitää pystyä kattamaan ylijäämillä. Onko kiteellä tulossa ylijäämiä jotka joutavat investointeihin. Vai olemmeko sopineet että niillä maksetaan edellisten kausien velkoja?
Matti kuka vastustaa lääkärivastaanotolle menoa ? Minä olen aina päässyt vastaanotolle milloin on ollut akuuttinen tarve silloin kun vilutaa peräpukama on huulessa paskanpuhmisesta niin se menee ohi aikanaan
Milloinhan Kiteen Kokoomus rupeaa ottamaan hajurakoa näihin Kiteen Persuihin näillä näyttää olevan aina toran jauhamin esityslistalla
Millon nää Pellet kaupungin virastoissa ja Joojoo valtuutetut tajuaa ettei oo rahhoo investoija uusiin seiniin ennenkuin on entisettii maksettu, nimittäin ei näytä riittävän raha etes entisten palavelujen ylläpitämisseen.
Kyllä, olet oikeassa tulevat investoinnit pitäisi pystyä rahoittamaan ylijäämillä. Nyt Kiteellä ei ole yhtään ylijäämää käytettävissä investointien rahoitukseen. Siispä kaikki investoinnit tulevat kokonaan velalla rahoitettaviksi. Se ei todellakaan ole kuntalain hengen mukaista.
Taitaa olla teidän kipparin puheet ja toimet jokseenkin ristiriidassa, jos hän puhuu kuntalaista ja alijäämien kattamisesta neljässä vuodessa kuntalain vaatimuksesta ja unohtaa kokonaan tuon investointisäännön, niin kaksinaamaiseltahan tuo näyttää.
Tässäkin paloaseman investointi suunnitelmassa toimitaan kuntaliitossopimuksen vastaisesti.
On jotenkin outoa, että selitetään kuntaliitossopimuksen rikkomisia rahan puutteella, mutta sitten taas toisaalta rahan puute ei ole esteenä liitossopimuksen rikkomiselle.
Puhoksessa on monta kiinteistöä paloasemalle. Lastulevytehtaan tilat, Havukaisen halli, Koivikolla PKKY:n myynnissä oleva halli/toimistorakennus jne. Onko ne selvitetty? Jos kerran nykyistä ei kannata pitää kunnossa.
Laskeskelin tuossa investointien lukuja 2015-2018 ja siellä on 22milj.€ pruttoinvestoinnit. Investointituotoja on arvioitu 4,8milj€ ja rahoitusosuuksia 4milj€.
Omaisuuden myyntiä 0,8milj€.
Nettona jäisi tämän arvion mukaan 17milj€, josta keskimäärin 4,2milj€/vuosi.
Kiteellä on nyt yli 10milj€ aljäämää jotka on sovittu katettavaksi 2018 mennessä.Tarkoittaa 2,5milj€/vuosi.
Tästä yhtälöstä pitäisi jokaisen ymmärtää, että täysin epärealistinen investointiohjela, jolla ajaisitte talouden takaisin velkakierteeseen päin, josta nyt olette sopineet päästä eroon.
Ei voi muuta sanoa, kun alkaa vaalien lähestyminen taas sekoittaa ajatuksen juoksun joillakin jos tuon hyväksytte ilman rankkoja karsintoja.
Ei kyse ole pelkästään vaaleista vaan kun on pitkään saanut toisten rahoilla investoida niin on jäänyt veriin ja asenteeseen että antaa palaa vaan kyllä kansa maksaa, stana.
Tuli tieto, että tällä hetkellä suurin ongelma olisi ambulanssin henkilöstön majoitus ja sosiaalitilojen puutteellisuus, kun naisille ei ole omaa suihkua? Kuinka paljon siellä työvuoron aikana käydään suihkussa, jos yhteinen suihkutila ei riitä?
Ymmärtääkseni asemalla on yhtäaikaa korkeintaan kaksi palomiestä ja kaksi sairaankuljettajaa. Onko tosiaan niin etteivät nämä pysty vuorottelemaan suihkussa käyntejä. Tietääkseni asemalla on myös alakerrassa peseytymismahdolisuus, eikö osa voisi käyttää niitä?
Sisäilmasta puheenollen, siellä ei liene tehty yhtään mitään sen parantamiseksi esim. ilmanvaihtoa lisäämällä tai pintoja uusimalla.
Onko ambulanssi henkilöstön pakko majoittua asemalla, kun heille voisi etsiä erillisen tilan jos he eivät siellä voi asua noista kerrotuista syistä?
Tai sitten aseman päätyyn lisärakennus jossa sos ja majoitustilat heille.
Mutta jos kyseessä kaupungin yhden totuuden politiikka, niin mikään muu kuin uusi ei silloin voi tulla kyseeseen.
Samat tahot jotka ovat näitä hurjia investointeja tarjoamassa, olivat pääosissa kun lasten välipaloja, jäähallivuoroja, kenttien hoitoa, omaishoidon tukea ja lääkärien vastaanottoaikoja keväällä äänestyksillä karsittiin.
Eikö yhtään koskesuuhun kun näitä mainostatte välttämättöminä.
Kuntaliitosopimuksessa on sovittu vuosittaisiksi investoinneiksi n. 4milj€. Nyt tarjotaan taas yli 7milj 2015 ja reilua 6milj 2016.
Kuka on nähnyt nykyisen paloaseman kuntoarvion, alustavan korjaussuunnitelmaehdotuksen ja selvityksen käyttäjien tarpeista? Vai perustuuko näkemykset jälleen kerran arvauksiin, jotka eivät perustu tosiasioihin?
Hirveä on vastustus paloaseman asiassa. Ihmettelen vaan ketä vastaan. Kuka sitä oikein ajaa kuin käärmettä pyssyyn jos kukaan ei kannata? Vai onko ihan vaan varmuuden vuoksi vastustettava kaikkea?
Kyllä pelastustoimella pitää olla asialliset ja käyttökelpoiset tilat. Nyt kun rahaa ei ole viittä sataa euroa liikuntapaikkojen hoitoon ja lääkäripalvelutkin siirretään Joensuuhun, niin samaa köyhyyslinjaa pitäö soveltaa myös paloasemaan. Siinähän voi käydä taas niin, että kun paloasema on valmis, pelastuslaitoksella ei ole varaa pitää siellä yhtään henkilöä. Käy kuin terkkarin kanssa, toimintaa vain virka-aikana.
Lääkäripalveluita ei olla siirtämässä minnekään, älkää hyvät ihmiset turhaan lietsoko epätietoisuutta. Päinvastoin, on puhuttu lääkäripalvelujen parantamisesta ja siitä, että lääkärin vastaanotolle pääsisi jatkossa entistä nopeammin, siis ihan oikealle vastaanotolle, ei mihinkään pikapäivystykseen. Lääkärin vastaanotto säilyy Kiteellä ja toivottavasti Kesälahdellakin myös jatkossa. Asiallinen keskustelu on aina hyödyllistä ja avaa varmasti monen ajattelua, mutta tällainen tyhjän louskuttaminen vain hämmentää.
Joo, lääkäri vastaanotto säilyy, mutta nythän keskustellaankin siitä kun sitä kallista terveyskeskusta aiotaan pitää kiinni 128 tuntia viikossa.
Kiteellä kaikki junta kanssa eriävät näkemykset ovat "louskutusta" joka hämmentää mukamas kansalaisia.
Miksiköhän muissa reunakunnissa kuten Lieksa ja Nurmes, molemmissa "louskutellaan" vähintään 8-20 kaikkina viikonpäivinä. Meillähän ollaa Keski-Karjalan vetureita, joten kaikki vaan joisuuhun, jotta riittää rahhoo kurvailla viemärit jokaiselle kesämökille pyhäjärvellä.
Väärän ihmisen on turhaa olla oikeassa. Jos oikea ihminen on väärässä, hän on silti oikeassa. Puoluekurilla vahvistetaan väärä oikeaksi yhden äänen enemmistöllä.
Katselin pöytäkirjoja ja ainakin niissä mitä katsoin oli persujen puoluekuri pitänyt täydellisesti muut oli äänestelleet mitä sattuu. Ainoa ryhmäkurin lipsahdus persuilla oli se kun koko ryhmästä alkoi väkeä katoamaan.
Onneks kiteen demarit on niin solidaarisia, että sijottavat mieluummin ryhmäjohtajan läheisen konttoriin 3000000€, kun koko kunnan väelle tarkoitettuun palveluun.
Todellista Robin Hood meininkiä!
Yks vaan jota moinen vit...aa!
Anonyymille klo 19.53: Tuota voisi jo väittää suoranaiseksi valehteluksi.
Anonyymi 18.41
Olet tehnyt asiallisen havainnon, että Persut ovat äänestäneet melkolailla yhtenäisesti. Sinuna laittaisin kuitenkin harkintaan voisiko tuo yhteinen näkemys olla seurausta siitä, että asioista keskustellaan ryhmäkokouksissa ja niiden ulkopuolellakin. Tätäkautta sitten saadaan muodostetuksi yhteinen ja useat näkökannat huomioonottava esitys tai kanta valmiiseen esitykseen. Näin on kaikkien jäsenten helppo olla yhteisen näkemyksen takana. Persuissa en ole koskaan törmännyt (ainakaan vielä) mihinkään äänestyskuriin.
Ryhmästä eroamiseen, syitä kannattaa kysellä eronneelta henkilöltä, koska minä en tiedä hänen motiiviaan. Toisalta näyttää ei hän tainnut löytää sen parempaakaan poliittistakotia toisista ryhmistä Persuista lähdettyään.
t.make
Jo Seurakuntavaalit osoittiva että Persujen politiikka on hakoteillä kun heidän listoiltaan ei valittu ketään kyllä kai se on totta kun äänestäjät ovat näin päättäneet eli 100% epäluottamuslause puolueelle !
Aina ei voi voittaa, ei edes jokakerta.
Onneksi seurakuntavaaleissa ei valita edustajia tekemään politiikkaa vai valitaako sittenkin?
Odotellaan nyt kuitenkin rauhassa eduskuntavaalit ja sittenhän ne on kohta jo kuntavaalitkin. Siellä sitten katsotaan, että onko Persuilla kansan luottamusta vai haluavatko kansalaiset jatkaa nykyisellään.
Ei ollenkaan huolestuneena ;-)
make
Kyllähan se varmasti harmittaa, jos ei tule kuulluksi vaikka kuinka puhuisi kovalla äänellä ja ikäviä asioita, välillä kirosanoilla puhetta tehostaen. Onneksi persuissa juuri niillä asioilla pärjää.
Uskon että seurakuntavaltustoon meni ihan ok porukka ja vaikka sinne olis mennyt Uuksulaisen Jaakko niin ilmeiseti asiat olisi hoitunut asialinjalla se minua eniten ihmetyttääkin kun Jaakko oli hyvin tunnettu ehdokas niin häntä ei valittu se kertoo jostakin.
Minnuu tuas ihmetyttää, jotta mistä Muukkonen B on haalinut nuo huikeat 40 ääntä.
No häähä onnii asiintuntija ja varmasti laittaa seurakunnan tallouven kuntoon ihan suit sait.
Niin Birgitta tais saaha ääniä melkein samanverran kun Persujen puolue kokonaan ja valtakunnan puolue kallupissa Antti Rinne ohitti Timo Soinin puolueen sillähän irtoaa seuraavassa hallituksessa työministerin persti
Pirkitalla on sitä esiintymiskykyä, johtamistaitoa, älyä ja osaamista, jota suuret päätökset vaativat.
Ai missä on. Kuatopaikan portinvartijana vai?
Onhan hällä PerusJaskaan verrattunan myös valtava karisma, joka on syntynyt merkittävistä edustustehtävistä itä rajan molemmin puolin!
Koti-Karjala kirjoitti tänään, että keskusta on sitoutunut täysin Kiteen säästöohjelmaan. Lisäksi jutussa kirjoitetaan: "Lähes kaikki valtuustoryhmät ovat sitoutunet säästöihin".
Matti olemmeko me demarit sitoutuneet ja jos olemme, niin mikä tai mitkä ryhmät eivät ole sitoutuneet?
T: Tuunari
Tietysti olemme sitoutuneet säästöihin.
Mutta eihän tuossa lehtijutussa ole kyse siitä vaan siitä ketkä ovat sitoutuneet niihin säästöihin mitä kaupunginjohtaja esittää.
Saiskoon kepulta/ ryhmäpomolta tarkennuksen kuka ryhmä on järkeviä säästöjä vastaan.
Lähetä kommentti