sunnuntai 27. joulukuuta 2009

Oriveden kaava

Valtuustossa olleesta Oriveden kaavasta on nousemassa myrsky vesi lasissa. Mistä siinä sitten oikein oli kysymys? Pyhäjärven kaavan luonnos vaiheessa alue ylsi vt-71 pohjois puolelle kummankin kunnan alueella. Kuitenkin aluetta oli myöhemmin rajattu siten ettei vt-71 pohjoispuoli kuulunut kaava alueeseen. Kysyin kaavan esittely tilaisuudessa asiasta Kiteen kaavoitus insinööri Liikamaalta. Hän sanoi että se oli jätetty pois, koska se alue otettaisiin mukaan Oriveden kaavaan. Näin selitettiin pari vuotta sitten. Näin nyt käsittelyssä olleen Oriveden kaavan alue rajaus kartan viime keväänä, samainen alue puuttui kuitenkin siitäkin. Kävin asian tiimoilta Kiteen teknisenosaston päällikkö Asikaisen puheilla kesällä. Asikainen sanoi että alue on palautettava jos se kerran on aiemmin luvattu ottaa mukaan. Hän neuvoi Kesälahden kuntaa tekemään päätöksen kaavan laajentamisesta. Tekninen lautakunta käsitteli asiaa 27.8.-09 ja esitti kaavaa laajennettavaksi vt-71 pohjoispuolelle ja ottamista Villalan ja Hummovaaran alueella olevat lampi alueet mukaan kaavaan. Taustana tälle esitykselle oli mm. Pyhäjärven kaavaan mukaan otetut lampi alueet, mm. Karjalanjärvi, joka on lähempänä Puruvettä kuin pyhäjärveä. (Karjalan järvelle kunta kaavoitti pörssi yhtiö UPM.lle 21 lomarakennus paikkaa.)

Kunnanhallitus kuitenkin esitti poistettavaksi vt-71 pohjois puolen Hiiskosken joen rannat kaavasta ja samoin lampi alueet. Viimeistään hallituksen kokouksessa tuli kaikille selväksi kenen maista oli kysymys. Tämä oli sitten esityksenä kunnan valtuustolle ja jossa kävi kuten aiemmin olen kertonut.


Sanomalehti Karjalainen uutisoi kuntamme kaavoituksessa tulleesta möhläyksestä. Toimittajalle ei ole ollut tärkeää se onko Perustuslain 6 § 2 momentti toteutunut vaan hän on keskittynyt enenmän siihen, onko kansanedustaja Lahtela jollain tavoin ollut itse vaikuttamassa esityksen tekoon. Voin vakuuttaa ettei Lahtelalla ole mitään tekemistä asian kanssa.

Perustuslain kyseinen kohta kuuluu: : Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lehteen oli otettu toimittajan ennakko näkemyksen tueksi kaavoitus insinööri Markus Hytösen arvio että kaava aluetta olisi pitänyt laajentaa lähes kilometri jotta kaava olisi saatu yltämään Lahtelan maille. Hän tai toimittaja, kai kertonee meille pitikö Pyhäjärven kaavaa laajentaa, jotta kaava ylettyi UPM.n maille Karjalan järvelle?

Tilannetta kuvannee hyvin erään johtavan kepu poliitikon sanominen kokouksen jälkeen: En tiennyt että se alue oli Lahtelan maita. Siis hänen mielestään hänen olisi pitänyt tietää että oli kyse kansanedustajan rannoista jotta hän olisi voinut kannattaa sen ottamista kaavaan mukaan.

Meille sosialidemokraateille sillä ei ole merkitystä kenen maita ne oli: Meille on merkitystä vain sillä kohdellaanko ihmisiä kunnassamme tasapuolisesti.

3 kommenttia:

Keski-Karjala kirjoitti...

Lampialueet Karjalan järvelle saakka ovat ja pysyvät Pyhäjärven kaavassa, koska Kirsi Hämäläinen ja Heimo Liikamaa ovat UPM:n kanssa allekirjoittamallaan sopimuksella näin sopineet. Kaavoitussitoumus lienee ollut osa maksusuoritusta Puhoksen maanvaihtokauppoihin liittyen. Valtuustolle eivät tosin muistaneet kertoa UPM:n kanssa sovitusta sitoumuksesta, eikä sitoumusta muistettu ottaa esille myöskään kaavoitusta ohjaavana asiakirjana kuten maankäyttö- ja rakennuslaki edellyttää.

Liikamaan suulliset lupaukset... ;-))

Matti Kosonen kirjoitti...

En vain ymmärrä miten ja miksi Kesälahti olisi mukana tuossa kähminnässä?

Keski-Karjala kirjoitti...

Kiteellä on vetovastuu niin Pyhäjärven, kuin Orivedenkin kaavoissa joten hankkeet ovat hyvin pitkälti Kiteen virkamiesten ja heidän ohjaamiensa konsulttien käsissä.

Se miten Kiteen virkamiehet ovat hoitaneet ja sopineet asioita, vaikuttaa siis varmasti muihinkin kuntiin. Jopa Kiteen omien luottamuselinten tuntuu olevan vaikeaa ottaa kantaa kaavoitukseen, kuinka siis naapurikunnatkaan siihen kykensisivät.

Tosiasiassahan Kiteen luottamuselimet eivät ota kaavoitukseen mitään kantaa, vaan antavat asioiden mennä juuri niinkuin virkamiehet ja johtajat esittävät. Johtuneeko osaamattomuudesta, laiskuudesta vai 100 % luottamuksesta omiin virkamiehiinsä? Jos kaavoituksen ohjausryhmään kuuluvatkaan eivät tiedä missä mennään, niin miten esimerkiksi joku rivivaltuutettu tietäisi mistä milloinkin pättää?

Kesälahden luottamushenkilöidenkin kannattaisi perehtyä hyvin tarkkaan sekä Pyhäjärven, että Oriveden kaavaan liittyviin asiakirjoihin, muistutuksiin, muistioihin, vastineisiin jne. Ei tulisi ainakaan niin suurena yllätyksenä jos kaavoista poikii valituksia ja kaavojen lainvoimaisuuden vahvistuminen pitkittyy. Olisi Kesälahdellakin tieto, miksi asiat etenevät niinkuin etenevät.