perjantai 16. syyskuuta 2011

Joko olisi aika?

Keski-Karjala voi pahoin, seutukuntamme sairastaa.  En käy nyt lähemmin analysoimaan niitä kaikkia syitä mitkä tämän ovat aiheuttaneet. Totean vai että ilman Helliä ja sen kyvytöntä johtoa tilanne ei olisi näin paha.
Nyt on kuitenkin katsottava eteenpäin. Valtiovalta on asettanut tiukat vaatimukset kuntien lukumäärän vähentämiseksi, joten nyt olisi viimein otettava lusikka kauniisti käteen ja alettava miettiä mitkä kunnat voisivat muodostaa elinvoimaisen uuden kunnan?

Meidän seutukunnalla on pitkät perinteet yhteistyöstä, aina se ei ole sujunut moitteettomasti mutta yhteistyötä on kuitenkin tehty. Olisiko meillä mahdollista sopia erimielisyydet ja aloittaa puhtaalta pöydältä kuntaliitosselvitys neuvottelut?  

Ymmärrän, että epäluulo ja epäluottamus kuntien välillä on henkilöitynyt, mutta se ei minun mielestä saisi olla este yhteistyölle. Henkilöitä voi aina vaihtaa. Puolueitten on pystyttävä valitsemaan sellaisia henkilöitä johtopaikoille, jotka säilyttäneet kasvonsa muiden kuntien silmissä. Mikäli yhteistyö edellyttää viranhaltijoiden vaihtoa niin vaihdetaan heidät. Parin kunnanjohtajan laiton irtisanominen maksaa veronmaksajille varmasti vähemmän kuin heidän Helli sekoilunsa ja voihan irtisanomisen hoitaa laillisestikin. 

Vetoan teihin Keski-Karjalan päättäjät, että yritettäisiin vielä viimeisen kerran selvittää yhteisessä neuvottelupöydässä olisiko meillä tulevaisuutta yhtenä Keski-Karjalan kuntana. Mikäli osoittautuu,  ettei se ole mahdollista niin sitten jokainen tekisi itse omat ratkaisunsa.

Eräs kuntamme johtava luottamushenkilö sanoi aikoinaan, että kaadutaan mieluummin saappaat jalassa kuin tehdään vapaaehtoinen kuntaliitos. Toivottavasti nykyisillä päättäjillä ei ole tuon kaltaista typeryyttä, joka johtaisi vanhusten-, sairaitten- ja opetuspalveluiden alas ajoon vain siksi että on hienoa kaatua saappaat jalassa.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olisi ollut jo aika. En ymmärrä keskustapuolueen paniikkia hallituksen suunnittelemasta kuntauudistuksesta. Mitään ei ole vielä esitetty, mutta kepu tekee jo välikysymystä. Ymmärrän hitusen kuntahallintoa. Kuntarajat ovat hallinnollisia rajoja. Kuntahallinto Kesälahdenkin kokoisessa kunnassa on raskas, jonka maksaa kuntalaiset. Esim. aluella on nyt 4 täyspäiväistä kunnanjohtajaa, kun yhdelle olisi riittävästi töitä. Päteviä, esim. talousosaajia , ei riitaisiin pikkukuntiin saada. Keski-Karjalan kunnat eivät kykene keskenään sopimaan mitään. Käsky on tultava hallitukselta, jolloin paikallinen huuhtokauppa pääsee alkuun.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä blogikirjoitus jälleen. Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että vasta seuraava poliittinen sukupolvi kykenee järkeviin ratkaisuihin. Tulevat sukupolvet tulevat korjaamaan nykyisten päättäjien virheitä vielä pitkään. Nyt pitäisi unohtaa hetkeksi poliittiset näkemykset ja erityisesti olemassa olevat kyräilyt. Pitäisi pystyä kokoamaan päätösvaltainen, yhteistyökykyinen ryhmä, joka kykenee ajattelemaan asioita asioina, mutta sellaiseen ei nykyiset pättäjät missään tapauksessa kykene.

Anonyymi kirjoitti...

Kuinka kuntaliitoksesta saadaan muillekin hyötyä kuin suurimmalle kunta- tai kaupunkikeskukselle? Tuo on asia, joka laittaa ihmiset vastustamaan tätä varmaankin tuiki tarpeellista asiaa. Vain keskuspaikka hyötyy ja muualla kuihdutaan.

Matti Kosonen kirjoitti...

Juttelin viikonloppuna erään Joensuun luottamushenkilön kanssa. Hän oli erään Joensuuhun liitetyn kunnan alueelta. Hän kertoi, että palvelut eivät ole kadonneet heidän alueelta Joensuuhun - päinvastoin jotkut palvelut toimivat jopa paremmin.

Anonyymi kirjoitti...

Kiteen ja Kesälahden yhdistyminen 2013 alusta olisi ensimmäinen ja ainoa oikea askel oikeaan suuntaan. Palvelut eivät ainakaan huononisi ja toisaalta hallinnon kulut eivät ainakaan kasvaisi. Jos kuntalaiset niin haluavat, tälle liitymälle olisi sitten mahdollista äänestää myös parhaat osaajat 2012 vaaleissa. Ja sitten tarvittaisiin vielä osaava, pätevä kaupunginjohtaja tälle uudelle alulle.