sunnuntai 11. joulukuuta 2011

Tienhaarassa 2.osa




Koska meiltä puuttuu kyky tai halu (tai molemmat) hoitaa kuntamme taloutta niin silloin on lakisääteisten palveluiden turvaamiseksi turvauduttava muiden apuun ja annettava päätösvalta palveluiden hoitamisesta muille.

Realistisia kuntaliitos suuntia on vain kaksi Kitee ja Savonlinna, joista käsittelen ensin Kitee vaihtoehdon.

Sanotaan, että meiltä Kesälahdelta on pitkät perinteet yhteistyöstä Kiteen ja muiden Keski-Karjalan kuntien kanssa. On yhteinen musiikki opisto, yhteinen Seutuvaltuusto, Yhteinen elinkeinojen kehitys yhtiö Keti, Keski-Karjalan Jetina, Yhteinen kuntatilitoimisto Tilike, ja yhteisesti järjestetyt sote- palvelut eli Helli. Uskon että näihin tullaan vetoamaan huomisessa valtuustossa Kiteeseen liittymisen perusteina.

On syytä tarkastella lähemmin näitä yhteistyö muotoja ja niiden toimintaa kesälahtelaisten hyväksi.

 – Ensinnäkin yhteinen musiikki opisto on Tohmajärvi vetoinen ja siihen on käyttäjät olleet tyytyväisiä, mutta se on kieltämättä kallis kunnallemme.

-         Yhteinen seutuvaltuusto jonka toiminta on hiipunut eikä se ole kokoontunut tämän vuoden aikana kertaakaan. (syitä tähän toiminnan hiipumiseen olen kertonut aiemmin blogissani)

-         Elinkeinojen kehitysyhtiö Ketissä olen yhtiökokousedustajana Kesälahdelta ja olen päässyt hyväksymään kumileimasimena talousarvion joka on jo kunnissa ennakkoon vahvistettu sekä hyväksymään tilinpäätöksen ja ennen kaikkea päässyt valitsemaan yhtiön hallituksen jonka kokoonpano on sementoitu jollain sopimuksella siten, että siinä voi olla vain kuntajohtajia. Eli olen päässyt esittämään meidän kunnanjohtajaa hallituksen jäseneksi, koska ketään muuta en ole voinut esittää. Kolmesti olen esittänyt tuloksetta kutsun Ketin johdolle tulla keskustelemaan kunnanhallituksen kanssa miten me toivomme Ketin toteuttavan kuntamme elinkeino strategiaa. Ilmeisesti Ketin johto tuntee asemansa niin vahvaksi jotta he eivät tarvitse omistaja ohjausta päättämään miten he käyttävät omistajien rahat. ( En kutsu enää neljättä kertaa)

-         Keski-Karjalan Jetinasta on tullut byrokratian kukkanen jonka hyväksymiä hankkeita ei voi vetää muut kuin ylemmän korkeakoulu tutkinnon suorittaneet eli pienten toimijoiden on palkattava ammatti henkilö vetämään hanketta. Palkatun henkilön palkka rahat sitten nielaisevatkin leijonan osan hankkeeseen myönnetyistä rahoista. Yrittäjät ovat kritisoineet Tekesin hankkeita vaikeiksi hallinnoida. Olen vetänyt niin Tekesin kuin Jetinankin hankkeita ja voin vakuuttaa Tekesin hankkeiden olevan paljon helpompia ja selkeämpiä vetää kuin Jetinan.

-         Kiteen kaupungin liikelaitos kuntatilitoisto Tilike ei ole koko toimintansa aikana pystynyt tekemään yhtään tilinpäätöstä ajoissa eikä ole pystynyt toimittamaan ajantasaista tietoa kuntamme taloudesta.

-         Ja lopuksi viimeisenä vaan ei vähäisempänä sote- palveluita tuottava Kiteen liikelaitos Helli, jonka toiminnan eduista tai haitoista kunnallemme minun tuskin tarvitsee kirjoittaa kovin pitkää esitystä. Totean vain, että kuntamme n. 2,5 milj.€ kumulatiivisesta alijäämästä on syntynyt n. 1,8 milj.€ Hellin budjetin ylityksistä.
  
Nämä pitkät perinteet ja yhteistyö eivät ole tuoneet autuutta sen enempää kuin taloudellista hyötyäkään kuntaamme, joten näihin vetoaminen ei riitä perusteeksi kuntaliitokselle Kiteen kanssa.

Kiteen neuvottelijat lupailivat hyvin runsaskätisesti kaikkea hyvää kuntamme alueelle, (jopa senkin, että kyllä Kiteen tekninentoimikin levittää matot judo harrastajille) kunhan vain ensin tehdään liittymissopimus. Sanoin neuvottelun loppupuolella odottavani mielenkiinnolla kiteeläisiltä mitä ehdotuksia ja toimenpiteitä heillä on talouden hoitoon, koska kuntamme on kriisikunta ja Kitee joutuu kriisikunnaksi ensi vuonna. Sitä eivät ilmeisesti Kiteen edustajat miettineet ollenkaan etukäteen, koska kukaan ei suostunut vastaamaan minulle. 

Tämä kuvio, jossa kaksi kriisikuntaa tekee kuntaliitoksen ja päätöksellään takaa koko kunnan henkilöstölle viiden vuoden irtisanomissuojan eikä ole mitään suunnitelmaa talouden tasapainottamiseksi, ei saa minua vakuuttumaan kuntaliitoksen eduista Kiteen kanssa.
 

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Vähissä taitaa olla Kitee suunnan plussat. Ja jos sellaisia onkin, valtaosa olisi ollut toteutettavissa jo tähän päivään mennessä. Miksi Kitee liitoksen puolustajat ja erityisesti Kitee eivät ole toteuttaneet nyt kumpuavia positiivisia visioitaan aikoja sitten?? Vaikkapa talousosaamisen saralla?