tiistai 7. joulukuuta 2010

Rääkkylän perustelut.

Olen pyrkinyt välttämään kirjoittamista muista kunnista ja niiden päätöksistä, mutta nyt on pakko tehdä poikkeus. Kaikille lienee selvää että Rääkkylä on irtisanomassa Keski-Karjalan kuntien kanssa tehtyä Yhteistoimintasopimusta.

Miten tähän on tultu?
Rääkkylästä ja muistakin kunnista on tullut koko Hellin historian ajan vaatimuksia milloin toiminnan- ja milloin hallinnon uudistamiseksi. Nämä vaatimukset ovat kaikuneet kuuroille korville. Asenne on ollut: "Meillä on valta me päätämme, ei tämä muille kuulu." tai niin kuin eräs asian ilmaisi: "koirat haukkuu, mutta karavaani vain kulkee."

Nyt sitten Rääkkylän mitta tuli täyteen ja he ovat irtisanomassa sopimuksen. Lainaan tähän alle tekstin Rääkkylän kh.n pöytäkirjasta. Jokainen voi miettiä onko sopimuksen irtisanomisen perusteluissa jotain mikä ei pitäisi paikkaansa. Minä en siitä sellaisia löytänyt. ( Olen itse lihavoinut merkittävimmät kohdat.)

---------------------------

"Sopimuksen irtisanomiseen johtavat mm. seuraavat syyt:

Talouden seuranta ei ole toiminut ja se tehnyt kunnan oman talouden ohjauksen ja seurannan mahdottomaksi.

Yhteistoimintasopimuksen mukaan "tilikauden kertynyt yli- tai alijäämä kirjataan liikelaitoksen taseeseen yli- tai alijäämätilille. Liikelaitoksen talous on tasapainossa suunnitelmakaudella.". Kuitenkin alijäämien periminen ja ylijäämien palauttaminen on toteutettu.

Yhteistoimintasopimuksessa lähtökohtana oli, että kunnat voivat järjestää palveluja myös yhteistoiminta-alueen yleisestä tasosta poiketen. Nyt lähtökohdaksi on kuitenkin otettu, että palvelujen tulee olla yhtenevät.

Toiminnallisesti pienen, joustavasti toimivan terveyskeskuksen toimintaan on ns. prosessiorganisaation myötä tuotu turhia rajoitteita. Monissa suomalaisissa tutkimuksissa on todettu, että tehokkaimpia ovat sellaiset terveyskeskukset, joissa toimitaan tiiminä, ammatilliset rajat ylittäen. Tämän uusi malli on estänyt.

Kilpailutukset, joita on järjestetty lääkäripalveluista ja vanhusten asumispalveluista ovat olleet ammattitaidottomasti hoidettuja ja epäonnistuneita.

Yhteistoiminta-alue/liikelaitos -malli on johtanut pyrkimykseen keskittää toimintoja seutukunnan kaupunkikeskukseen.

Monimutkainen hallintomalli on ollut omiaan hämärtämään vastuusuhteita ja vähentämään luottamushenkilöorganisaation vaikuttamismahdollisuuksia.
Tähän seikkaan viitataan Valviran eduskunnan oikeusasiamiehelle antamassa lausunnossa Rääkkylän kuntalaisen tekemästä valituksesta.

Päätöksenteko pyritään siirtämään tilaajalautakunnalle ja valtuustot syrjäyttämään.


Rääkkylän kunnalle Attendo MedOne Oy:n tekemä kehittämis- ja kumppanuusehdotus merkitsee sosiaali- ja terveystoimen hoitamisesta merkitsevästi edullisemmalla hinnalla mihin tilaajalautakunnan kautta Helliltä tuotettu malli pystyy.

Kyse on Rääkkylän selviytymisestä."

5 kommenttia:

A kirjoitti...

Eiköhän se ole sama juttu myös toisten kuntien kanssa: pitäisi selviytyä, mutta miten? Helli ei taida tuoda siihen asiaan mitään helpotusta, vaan rahastaa kaikki vähätkin rahat - ja röntgenlaitteet;-(

Keski-Karjala kirjoitti...

Täytyy nostaa hattua niin Rääkkylän kunnajohtajje kuin luottamushenkilöpäättäjillekin. Siellä osataan vielä yhteen- ja vähennyslasku, sekä looginen omatoiminen järjenkäyttö kuntalaisten ja kunnan etuja ajaen.

Matti Kosonen kirjoitti...

Minusta olisi mielenkiintoista tietää olisivatko Kiteeläiset ja Tohmajärveläiset luottamushenkilöt valmiita eroamaan Hellistä jos he tietäisivät säästävänsä vastaavan summan? Asukaslukuun suhteutettuna säästö Kiteellä olisi 4 miljoonaa ja Tohmajärvellä 2 miljoonaa euroa.

Keski-Karjala kirjoitti...

Tuskinpa Kitee tai Tohmajärvi moisten pikkusummien takia Hellistä luopuisivat. Ainakaan nykyisellä valtuustokaudella tai nykyisten kuntajohtajien aikana.

Anonyymi kirjoitti...

sitten kun, vielä kilpailuttaa niin tiijä vaikka maksavat meille päin.