torstai 25. marraskuuta 2010

ONKO KEISARILLA VAATTEITA, 2. luku

Kesälahden Helli tilaisuudessa Päivi Hakulinen toi selkeästi esille kaikille läsnä olijoille, ettei Matti Kosonen, siis minä, ymmärrä Tilaajakeskuksen ja -lautakunnan toimintaa vaikka olen ollut lautakunnan jäsen jo melkein kaksi vuotta. Olin Päivin kanssa harvinaisen samaa mieltä asiasta eli en todella ymmärrä.

On kuitenkin hyvä että niin monet muut ymmärtävät sen roolin eli sen mihin sitä tarvitaan.

Minä en ole ymmärtänyt että käytetään 400.000€ veronmaksajien rahoja siihen että saadaan pyörittää hallintoa hallinnon vuoksi. Kun katselee Tilaajalautakunnan pöytäkirjoja niin sieltä on nähtävissä se seikka, että likimain kaikki lautakunnan päätökset tehdään Hellin johtokunnan esityksistä tai sitten Hellin henkilöstö on ollut niitä valmistelemassa.
Toisin sanoen Helli ilmoittaa tilaajalautakunnalle mitä ja miten tilaajalautakunnan pitää heiltä tilata. Tämän jälkeen Tilaajalautakunta tekee päätöksen tilata Helliltä sen mitä Helli on ehdottanut. Tästä ikiliikkuja tilaaja- tuottaja toiminnasta Kesälahti maksaa omana osuutenaan n.100.000€.

Siis vielä kerran yksinkertaistettuna mitä minä en ymmärrä meidän tilaaja- tuottaja mallin toiminasta: Tuottaja ilmoittaa tilaajalle mitä heiltä pitää tilata,miten ja mihin hintaan. Tämän jälkeen tilaaja tilaa sen mitä tuottaja on ilmoittanut tuottavansa tuottajan aiemmin ilmoittamalla hinnalla. (Eihän tämä tietysti näin yksinkertaista ole, koska jos Helli ei pysty tekemään sovitulla hinnalla niin tietysti sovittua hintaa pitää nostaa jälkikäteen.

Päivi oli todella oikeassa etten ymmärrä tätä asiaa.



.

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Et ole yksin ymmärtämättömyytesi kanssa. Ja tuota rahan hukkaan heittoa ollaan entistä enemmän ymmärtämättä ja jatkuvasti kasvavan joukon keskuudessa.

Anonyymi kirjoitti...

Entäs tämä: kun Tohmajärven kokouksessa valitettiin sitä, ettei puhelimella pääse läpi ajanvaraukseen ja eräs herra kertoi hyvin selkeästi erään maanantai-aamuisen kokemuksensa joka alkoi klo 7:58, niin Airi Turunen oli oitis valmis MAKSAMAAN SONERALLE siitä että "ruuhkahuiput kartoitetaan"!
Voi pyhä yksinkertaisuus!!
Eräs rouva yritti ehdottaa, että eikö olisi vain parempi palkata lisää henkilöitä vastaamaan ruuhkautuneiseen puhelinlinjaa vastaamaan - niin ei! Airi Turunen vain sirkutti että antaakohan tilaajalautakunta Hellille rahat puhelinliikenteen huipun tutkimiseen.

Siinä oli esimerkki elävästä elämästä, kuinka TilTu-mallilla rahat syydetään erilaisiin ostopalveluihin ettei vain kuntalaisten näkemyksille tarvitsisi korvaansa lotkauttaa. Eikä "tuhlata" rahaa johonkin niin perusasiaan kuin potilaiden hoitamiseen!

Todella vastenmielistä byrokraattien leikkiä vaivalla kerätyillä verorahoilla!

Matti Kosonen kirjoitti...

Tässäpä jo kertaalleen tutkitun puh.palvelun tutkimus tulos:


>>>Kojo Sirpa (27.4.2010 15:49):
>
>HEI!
>
>Koska kuntalaiset ovat valittaneet puhelinpalvelusta, että joutuu jonottamaan tunninkin ,on Sonera tehnyt seurantaa monitoroinnin(teknisen ylläpidon työkalu) avulla.
>
>- mitään vikaa jonopuhelimista, jonojen muodostumisesta, ei ole löytynyt(tekninen vika joka mykisti Kiteen puhelimet 21.4 oli eri asia)
>- jonoja muodostuu harvoin
>- jono 50080(lääk, sh) ruuhkaisin aika ma aamuna klo 8-8.30. Silloin on puheluja paljon, soittaja joutuu jonoon,jonotusaika max.3 min ( 26.4). Pe 23.4 klo 8-10 pisin jonotus aika 2 min.
>- 26.4 iltapäivällä klo 13-15(lab.aika), yksi puhelu joutunut jonoon, jonotusaika muutama sekunti
>- lnp-puhelinta jono 50501 sama ilmiö, ma aamuna klo 8-8.30 ruuhkaisin, jonotusaika 2,5 min...jonoa muuten muodustuu harvoin.
>- seurantaa tehdään seuraavaksi jonoissa 50498(aikuisten terveysneuvonta) ja 50500 tth
>
>Soneran teknisen puolen kommentteja(perustuu kokemuksiin vastaavilta terveyspalvelujen alueelta):
>
>- Hellin puhelinpalvelu näyttää toimivan keskivertoa paremmin
>- jonoja syntyy harvoin ,ja silloin kun syntyy, keskimääräiset jonotusajat ovat 2-3 min
>- ruukaisin aika on ma aamu klo 8-9
>- soneran havainnot tukevat omaa seurantaa, jossa soittojen perusteella 3/10 puhelussa joutui jonoon.
>- soneralla kokemus muualtakin, että ihmiset eivät jää jonoon, hätäisiä. Jonotus on halvempaa kuin ottaa aina uusi puhelu, josta tulee perussykäysmaksu. Ottamalla uuden puhelun voi joutua yrittämään todella pitkään. Jono poimii aina pisimpään jonottaneen palveltavaksi.
>- asiakkaiden kertomat pitkät jonotusajat ja kallit puhelinmaksut voidaan ja pitää aina selvittää. Mitään perustetta tai syytä ei nyt tullut esille näihin väittämiin.
>
>Tiedotus puhelinnumeroista ja puhelinpalvelusta tulee 28.4 Koti-Karjalan aluejakeluun. Seuraavan voisi laittaa kesä Koti-Karjalaan ja muihinkin paikallislehtien kesäjulkaisuihin.
>
>Seuranta jatkuu, niin oma kuin Soneran.
>
>T. Sirpa
>
>Sirpa Kojo
>Terveyspalvelujen päällikkö
>p.040 1050 417
>
>Sosiaali-ja terveyspalvelukeskus Helli- liikelaitos
>Tohmajärven terveyskeskus
>Takkunurmentie 9
>82600 Tohmajärvi
>
>e-mail: sirpa.kojo(at)kitee.fi
>www.kitee.fi

Matti Kosonen kirjoitti...

Sitten varmemmaksi vakuudeksi Olli Riikosen vahvistus asialle:
Tervehdys Sirpalle ja tiedoksi kaikille!

Oikein hyvä selvitys. Kiitos Sirpalle! Myös tämän päivän Koti-Karjalassa oli hyvä kirjoitus aiheesta. Samoin Hellin palveluista tehdyn asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat hyvin paikallislehdissä esillä. Mielestäni nämä asioihin oikeasti pureutuvat selvitykset osoittavat, että Hellin palvelut toimivat asianmukaisesti, kun ryhdytään asioita konkreettisella tasolla kysymään ja selvittelemään. Toivoisinkin, että ainakin meillä vastuullisissa luottamus- tai virka-asemissa toimivilla olisi malttia ennemmin tutkia kuin hutkia. Kuten vanha sanonta kuuluu, luulo ei ole tiedon väärti.

Anonyymi kirjoitti...

Kojon olisi syytä hioa hieman kirjoitustaitojaan. Eihän sillä nyt välttämättä ole mitään tekemistä itse asian kanssa, mutta runsaasti kirotusvireitä ja omituisia sanajärjestyksiä sisältävä teksti ei ole kauhean vakuuttavaa luettavaa.

Anonyymi kirjoitti...

Jonotin 30.11 puhlimessa 2min 25 sekunttia aamulla klo.8.05 , enkä ole muulloinkaan tarviinut 2-5 minuuttia pidempään jonotella.Ainakin tohmajärven terveyskeskukseen jonotetiin ennen Helliäkin.

Matti Kosonen kirjoitti...

Tämä edellä kertomasi vain vahvistaa aiempaa huomiotani eli Helli uskovaisten jonotusajat ovat huomattavasti lyhyemmät kuin muiden. Tein tämän havainnon tuon Soneran tutkimuksen jälkeen. Jopa niinä aikoina jolloin tutkimuksen mukaan ei ollut jonoja, minä jouduin odottamaan melkein kymmenen minuuttia.
Tasan ei käy onnen lahjat.