lauantai 28. maaliskuuta 2009

Kerettiläisiä ajatuksia Hellistä

Jouduin vasten tahtoani tilaaja lautakunnan jäseneksi tammikuun valinnoissa. No joskus käy niinkin. Tämä ei kuitenkaan vaikuta työskentelyyni ko. elimessä. Olen ottanut sen sillä vakavuudella kuin luottamustoimet tulisi aina ottaa.

On väitetty, että olisin Hellin vastustaja ja siten soveltumaton ko. tehtävään. Se ei pidä paikkaansa, en ole koskaan vastustanut yhteistyötä muiden kuntien kanssa. Olen ollut jopa ensimmäisiä sen puolesta puhujia kunnassamme. Se mistä olin erimieltä Sote /Helli hankkeessa oli hallinto, aikataulutus ja organisaatio.

Se, että Hellin hallinnosta jätettiin luottamushenkilöt pois, oli askel poispäin kunnallisesta demokratiasta ja askel virkamies byrokratian suuntaan. Minusta kuntalaisten verorahoilla tuotetuista palveluista pitäisi päättää kuntalaisten valitsemat luottamushenkilöt. Olenkohan vanhanaikainen?

Liian nopeaksi epäilty aikataulutus on osoittautunut oikeaksi. Lupaukset että palvelut jatkossa saadaan mistä tahansa alueen kunnasta, eivät ole vielä toteutuneet, koska kuulemma laskutus ei toimi tai ainakin se sanotaan syyksi toimimattomuuteen. Laskutus ei kuulemma toimi muutenkaan vielä kunnolla ja se saattaa vielä aiheuttaa suuria ongelmia palveluiden käyttäjille kun monen kuukauden laskut tulevat kerralla jollekin pieni tuloiselle. Tästä on turha syyttää Tilikettä (kuntatilitoimistoa), toimivuus olisi pitänyt varmistaa ennen toiminnan aloittamista (kenen vastuulla sekin oli?).

Organisaation ylin johto muodostuu liikelaitoksen johtajasta ja –johtokunnasta. Johtokunta on niin sanottu ammattijohtokunta eli siihen ei voinut valita luottamushenkilöitä. Miten sitten on ammattilaisuuden kanssa? Siinä olevat henkilöt ovat varmasti hyviä ja asiansa osaavia henkilöitä, mutta missä on lääketieteellisen puolen jäsenet? Lääketieteellinen puoli on Hellin budjetista 15 – 20 milj.€, (erikoissairaanhoito ja terveyskeskus lääkärien vastaanotto). Miksi on kokonaan ”unohdettu” lääkärit ammattijohtokunnasta? Anteeksiantamatonta toimintaa. Tämän ”unohduksen” seuraukset näkyvät jo, eivätkä ne ole positiivisia näkymiä.

Hellin alempi johto on organisoitu palvelun saajien iän mukaan: Lasten ja nuorten, aikuisväestön- ja vanhusväestöntoimiala. En ole vielä löytänyt tästä jaottelusta sitä punaista lankaa, miksi noin on tehty. (En tiedä miten ja kuka hoitaa jos samasta perheestä lapsi, äiti ja isoäiti sairastuvat yhtä aikaa esim. flunssaan ja menevät samalla kyydillä terveyskeskukseen).
Eikö olisi ollut mielekkäämpää tehdä tuo jaottelu palveluiden mukaan: Terveys- ja sairaanhoito toimiala, sosiaalitoimiala, vanhuspalvelu toimiala ja päivähoito toimiala? Minusta se olisi paljon selkeämpi ja toimivampi.
Tämä nykyinen jako aiheuttaa tarpeetonta sekaannusta niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin kannalta. Lisäksi se on aiheuttanut täysin tarpeetonta työntekijöiden ja esimiesten sukkulointia kuntakeskusten välillä. Autossa oloaika on pois siitä ajasta johon ko. henkilö on palkattu. Laskin noin hintana, että 60 km ajomatka työaikana maksaa noin 50€ kilometrikorvauksena ja palkka kuluina. Ei siis ihme, että Hellin johtaja ilmoitti kuukauden päästä toiminnan aloittamisesta, että talousarvio on ylittymässä. Siis se talousarvio jota hän itse on ollut tekemässä.

Minä olen saanut lukuisia yhteydenottoja niin työntekijöiltä kuin vielä lukuisempia vihaisilta asiakkailta. Niistä päätellen Hellin toiminta ei ole (vielä?) kunnossa.

Tilaaja lautakunnan koulutus tilaisuudessa joku sanoi, että lautakunnan tärkein tehtävä on Hellin toiminnan tukeminen. Olen samaa mieltä. Paras tapa tukea Helliä on epäkohtien esiin nostaminen ja niiden pikainen korjaaminen aina koko epäonnistunutta organisaatiota myöten.

11 kommenttia:

marko kirjoitti...

No eihän nuo ajatukset niin harhaoppisia ole kuin otsikon perusteella ja kirjoittajan tuntien alkuun arvelin. Tunnen jopa hieman sympatioita näkökantoihisi, koska lopussa kuitenkin huomasit laittaa tuon sanan "vielä" kunnossa.

Niin ja voisihan sitä hallintomalliakin siellä vielä miettiä, että jos harppaisi vielä askeleen yksityisempään suuntaan.

Matti Kosonen kirjoitti...

Tarkoitat varmaa tuolla harppauksella yksityisempään suuntaan mallia jolla Kuntatilitoimisto Tilikettä johdetaan. Siinähän on luottamushenkilö organisaatio poistettu kokonaan ja liikelaitosta johtaa ammattijohtokunta.

Ja hyvin menee.....

marko kirjoitti...

Niin tai sitten sen yhtiön hallituksen voisi muodostaa kuntien ammattitaitoisimmat edustajat puolueista riippumatta.

Matti Kosonen kirjoitti...

En ymmärrä mikä etu saavutetaan sillä, että jokin kunnallinen toiminta yksityistetään? Onhan näitä kokeiltu ja menty ojasta allikkoon, esim. Kesälahden Vuokratalo Koy.

marko kirjoitti...

Esimerkiksi: kunnallisella puolella kaikenlaiset uudistukset ja toiminnan kehittämiset ovat erittäin hitaita ja vaikeita toteuttaa. Yksityisellä puolella organisaatiota ohjataan huomattavasti tehokkaammin, muutosten ja kehityshankkeiden läpivienti on nopeampaa. Näin saadaan toiminnot ohjattua kulloinkin vallitsevan tilanteen mukaan. Osakeyhtiössä johto joutuu oikeasti vastaamaan tekemisistään Hallitukselle.

Vuokratalot ei mielestäni ole paras mahdollinen esimerkki tässä vertailussa koska sen henkilöstömäärä on aika pieni verraten Helli-liikelaitokseen.

Matti Kosonen kirjoitti...

Mikäli sinulle ei kelpaa Kesälahden Vuokratalot Koy esimerkiksi niin käyppä lukemassa miten nopeasti ja miten K-K.n kuuntien oma osakeyhtiö Keti on reagoinut nykyiseen lamaan.

Etsi ne konkreettiset toimenpiteet joilla se aikoo lievittää laman vaikutusta alueellemme.

(huom. heillä oli viime vuosi onnistunut, heidän toimenpiteiden ansiosta alueemme menetti ainoastaan kahdeksan työpaikkaa.)

marko kirjoitti...

Heillähän on meneillään loistavia hankkeita yritystoiminnan kehittämiseksi. esim.
Protek, joka mahdollistaa pienyritysten henkilöstön koulutusta. Kunnari, joka auttaa pienyrityksiä ja yrittäjiä ottamaan oppia toisiltaan ja verkostoitumaan. Itä-Suomen monitoimikeskus Kiteelle ympärivuotisten palvelujen tuottajaksi.

Kaikki kyseiset hankkeet edesauttavat työllisyyttä ja yritysten kehittämistä. Tuskin kenelläkään on varmasti toimivia ja yksikertaisesti työllistäviä laman lievityskeinoja, jollei siirrytä suunnitelmatalouteen ja tuoteta vain tuottamisen ilosta, verorahoilla.

Miten Matti sinun mielestäsi olisi pitänyt/pitäisi reagoida vallitsevaan tilanteeseen.

Matti Kosonen kirjoitti...

En lähde tässä käymään läpi noita eri hankkeita, mutta ne kaikki on aloitettu ennen laman alkua ja ne olisi mielestäni pitänyt päivittää nykyisiin oloihin.

Ketillä on töissä 19 henkilöä, jotenkin tuntuisi että sieltä riittäisi henkilöstöä mm. sivujen päivityksiin ettei jo vuosia eläkkeellä oleviin kuntamme henkilöihin otettaisi yhteyttä kuntamme asioissa.

Olet elinkeinotoimikunnan pj. Millainen on työnjakonne Ketin kanssa? Onko Keti kysynyt mikä on kuntamme painopiste alueet elinkeinojen kehittämisessä? Miten Keti edistää Kesälahden elinkeino elämää? Mitä konkreettista he tekevät kuntamme eteen? Onko Ketin toiminta keskittynyt vain Kiteen elinkeino elämän kehittämiseen?

marko kirjoitti...

Minä en kyllä löytänyt Ketin nettisivuilta mitään virheellistä informaatiota yhteystiedoista.

Kuten Matti hyvin tiedät Elinkeinotoimikunnan ja Ketin toiminnot, niin molempien tehtävänä on edesauttaa yritystoimintaa ja toimeentulomahdollisuuksia seutukunnalla.

Matti Kosonen kirjoitti...

Minä kai sitten muistin väärin kuntamme henkilöstön, tämä oli se tiedote jota epäilin:"Kesälahden kunnan liikuntamahdollisuuksista lisätiedot:
Vapaa-aikasihteeri Anna-Liisa Niemeläinen (013) 686 2244, 040 589 7424
Liikunta-alueiden hoitaja Martti Hirvonen
(013) 686 2325, 0400 138 132"

Toinen asia jonka ilmeisesti muistin myös väärin oli AMK koulutus, muistelin siinä tapahtuvan jotain muutoksia tämän vuoden aikana. Tämäkään tieto ei ilmeisesti sitten pitänyt paikkaansa, koska Keti mainostaa sen jatkumista paikkakunnaalla.

Kukahan muuten maksaa palkan tuolle maaseutu yritysneuvojalle?

marko kirjoitti...

Olet oikeassa. Löytyihän nuo väärät tiedot sieltä, kun riittävän kauaksi selaili noita alasivuja.

Tuo palkkahommahan mahtaakin olla mielenkiintoinen kuvio.